۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵
 ارزآوری روز افزون دانش در شرکت های دانش بنیان
گزارش بازار از پارک علم و فناوری پردیس؛

ارزآوری روز افزون دانش در شرکت های دانش بنیان

پردیس- پارک علم و فناوری پردیس به عنوان بزرگ ترین پارک علمی و فناوری کشور با تلاش نخبگان کشور در مسیر رشد صادرات ارزی و بی نیازی کشور به واردات محصولات دانش بنیان گام های پر قدرتی برداشته است.

بازار؛ امروزه تجارت تا حد بسیار زیادی مبتنی بر دانش به ویژه علوم ارتباطات شده است و در این میان شرکت های جدیدی با نام شرکت های دانش بنیان فعالیت خود را آغاز کرده اند و مدیریت استراتژیک بر بسیاری از مولفه های اقتصادی و تجاری از طریق شرکت های دانش بنیان تسهیل شده است و اقتصاد امروز برای حفظ مزیت رقابتی خود نیازمنداستفاده از شرکت های دانش بنیان است.

در کشور ما نیز، خوشبختانه به این مساله اهمیت داده شده و شاهد حمایت از شرکت های دانش بنیان و نیز تجمیع آن ها در پارک های علم و فناوری هستیم، که یکی از معروف ترین این پارک ها در شهر جدید پردیس است، که به‌ عنوان مهم‌ترین و بزرگ ترین پارک فناوری کشور با مجوز شورای گسترش آموزش عالی در سال ۱۳۸۴ در زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری و با همکاری تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی - پژوهشی کشور با هدف تجاری‌سازی دستاوردهای فناوران و ایجاد بستر مناسب برای رشد فناوری و توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شد.

۳۵ میلیون یورو صادرات به کشورهای اروپایی در سال گذشته

رییس پارک علم و فناوری پردیس در توضیح فعالیت های این پارک به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر ۳۰۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور در این پارک مستقر هستند، که البته نزدیک به ۲ هزار شرکت متقاضی برای حضور در این پارک هستند، که به دلیل محدودیت زیرساختی تاکنون به ۳۰۰ شرکت توانستیم خدمات ارائه کنیم.

مهدی صفاری نیا از کلنگ زنی فاز سوم پارک علم و فناوری پردیس در شهریور ماه سال جاری و با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور خبر داد و گفت: با بهره برداری از این فاز قطعا ظرفیت پذیرش شرکت های متقاضی و ارائه خدمات به آن ها افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست‌فناوری، فناوری نانو، مواد جدید، مکانیک و اتوماسیون فعالیت دارند، که این شرکت ها در سال گذشته ۳۵ میلیون یورو صادرات به ۲۱ کشور داشتند، که این میزان صادرات مربوط به ۴۰ محصول دانش بنیان و فناورانه است و همچنین ۱۹ پروژه به ارزش ۱۴.۸ میلیارد ریال بین شرکت های عضو این پارک و سازمان های خارجی تعریف شده است.

صفاری نیا در پاسخ به این سوال که « چه ضرورتی برای احداث پارک های علم و فناوری وجود دارد. » گفت: برای حفظ مزیت رقابتی در بازارهای جهانی چاره ای جز مدیریت دانش در مباحث تجاری باقی نگذاشته است و برای این مدیریت ، نیازمند محیط مناسب و دلخواه و یا همان پارک های علم فناوری هستیم.

فروش نزدیک به ۸۳ هزار میلیارد ریالی شرکت های دانش بنیان در سال گذشته

وی پارک های علم و فناوری را در واقع حرکت دانشگاه ها به سوی کارآفرین شدن دانست و افزود: تجاری سازی شرکت ها از اهدافی است، که به سوی آن حرکت شده و از بسیاری از این شرکت ها نیز انتظار داریم، که این حرکت را شتاب بخشند، که این شرکت ها در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ با ۳۱ درصد افزایش فروش مواجه بوده اند و میزان این فروش ها برابر با ۸۲ هزار و ۹۷۶ میلیارد ریال بوده است.

رییس پارک علم و فناوری پردیس گفت: در حال حاضر یک هزار و ۵۰۰ عضو حقوقی در شبکه نوآوری تهران در پارک پردیس وجود دارد، که از این تعداد ۴۶ شتاب دهنده، ۱۸۰ استارت آپ، ۹۶ شرکت تملیکی، ۴۱ شرکت استیجاری، ۶۵ تیم نوپا، ۷۵ استارت آپ (۷۰۰ نفر) و ۴۵ کارگزار تخصصی، از اعضای پارک فناوری پردیس هستند.

وی در خصوص روند نوآوری در پارک علم و فناوری پردیس گفت: در سال گذشته ۱۱۰ محصول جدید یا ارتقاء یافته توسط شرکت های دانش بنیان داشته ایم و همچنین ۲۳ محصول توسط این شرکت ها بومی سازی شده اند و ۲ مورد ثبت اختراع نیز داشته ایم، که مجموعا تعداد عناوین نوآورانه ۱۳۵ مورد شده است.

صفاری نیا در پاسخ به این سوال که « آیا شرکت های خارجی نیز در این پارک مشارکت دارند؟ » گفت: بله، تاکنون ۲۰ شرکت دانش بنیان توسط ایرانیان مقیم خارج در پارک فناوری پردیس راه اندازی شده است.

وی افزود: این مسیر همچنان ادامه دارد و در پی ایجاد اشتغال برای نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور در پارک علم و فناوری هستیم.

راه اندازری ۵۵ شتابدهنده در پارک علم و فناوری پردیس

تولید فرآورده های پروبیوتیک برای استفاده در سلامت بدن و درمان بیماری های مربوط به دستگاه تنفس فوقانی، دستگاه گوارش، بیماریهای نقص ایمنی و آلرژیک، زخم معده، مخاط دهان و ... از اقدامات دانش بنیانی است، که این روزها توسط یک شرکت مستقر در پارک علمی و فناوری پردیس انجام می شود، که به گفته سحر بهمنی مدیر عامل این شرکت دانش بنیان تولید این فرآورده ها توانسته صرفه جویی ارزی قابل توجهی به ارمغان آورده و قیمت محصولات تولیدی داخل کشور در مقایسه با نمونه های خارجی را بسیار کاهش دهد.

بخش دیگری که در پارک علم و فناوری پردیس و در راستای نیل به دو هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی و کمک به ایجاد استارت آپهای پایدار فعالیت می کند، مرکز شتابدهی نوآوری این پارک است، که به گفته رییس این مرکز تاکنون حدود ۵۵ شتابدهنده با کمک های مادی و معنوی این مرکز راه اندازی شده است.

مهدی عظیمیان در توضیح بیشتر فعالیت های مرکز شتابدهی پارک علم و فناوری پردیس گفت: به هر استارت آپ موفق که حاصل شتابدهنده باشد، تا سقف ۲۰ استارت اپ کمک بلاعوض داده می‌شود و همچنین کمک‌هایی از دسته حمایت‌های اعتباری، مانند کمک در گرفتن تائیدیه‌ها، تیم اجرایی و ... به این شتابدهنده ها ارائه می‌شود.

در هر صورت بر کسی پوشیده نیست، که توسعه جوامع و افزایش روز افزون شهرنشینی سبب ایجاد بازارهای جدید و در پی آن کسب و کارهای جدید شده است و می توان با توسعه دانش بنیان تا حد بسیاری در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کرده و نه تنها کشور را در برابر واردات مقاوم کرد، که همان طور که رییس پارک علم و فناوری پردیس گفت، به صادرات و ارزآوری برای کشور پرداخت و در این مسیر نیاز به حمایت های دولت و تسهیل فرآیند شرکت های دانش بنیان بیش از پیش احساس می شود.

کد خبر: ۵٬۸۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha