۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۴
ادارات دولتی در دورکاری هم انرژی هدر می‌دهند؛ بالا کشیدن فتیله مصرف در دوران کرونا
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

ادارات دولتی در دورکاری هم انرژی هدر می‌دهند؛ بالا کشیدن فتیله مصرف در دوران کرونا

مشهد- دورکاری دارای پتانسیل قابل‌توجهی در کاستن از مصرف انرژی است و کارمندان می‌توانند با آغاز دورکاری مصرف انرژی در فضاهای اداری را به‌طور چشم‌گیری کاهش دهند اما مشاهدات خبرنگار بازار از بسیاری ادارات خراسان رضوی گواه این موضوع است که تغییری چندانی در مصرف رخ نداده بلکه افزایش هم داشته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: «دورکاری» به معنای کار از محل خانه، اجازه می‌دهد تا افراد شاغل با تکیه‌بر اینترنت، رایانه و تلفن‌ها از خانه به انجام وظایف خود بپردازند؛ امروزه به دلیل هزینه‌های بالای انرژی اکثر پژوهشگران به دنبال راه‌حل‌هایی برای کاهش مصرف انرژی هستند و لذا  یکی از راه‌حل‌های مناسب برای کاهش مسافرت‌های درون‌شهری و کاهش مصرف سوخت و انرژی، دورکاری است اما به نظر می‌رسد این راهکار در ادارات دولتی چندان راهگشا نیست.

باوجوداینکه در طی دو هفته گذشته مقرر شد برای مقابله با بیماری کرونا حداقل یک‌سوم کارمندان به‌صورت دور کار نسبت به ارائه خدمات اقدام کنند لذا پیش‌بینی می‌شد که به دلیل عدم حضور بسیاری از افراد حداقل انرژی مورد مصرف در ادارات نیز به میزان یک‌سوم کاهش یابد.

نحوه استفاده از انرژی در ادارات دولتی
برای اتلاف انرژی کافی است سری به یکی از ادارات دولتی به‌ویژه بخش‌هایی که با ارباب‌رجوع بیشتری سروکار دارند بزنید.

دریکی از همین ادارات که از فاش کردن نام آن معذور هستیم پنجره اتاق‌ها باوجود هوای سرد نیمه‌باز است و صدای فن کویل‌ها که در تلاش هستند تا با جریان این هوای سر مقابله کند کمی آزاردهنده است اما جالب اینجاست که یکی از کارکنان خانم نسبت به روشن کردن یک بخاری‌برقی در زیر پا اقدام کرده است.

بسیاری از افرادی که در این اداره مشغول به فعالیت هستند درحالی‌که وارد فصل سرد سال شدیم اما لباس‌های تابستانی به تن دارند و لذا به نظر مؤلفه‌های مصرف انرژی در این اداره با یکدیگر همخوانی ندارد.

متأسفانه بسیاری از کارکنان به بهانه اینکه برای مقابله با ویروس کرونا باید تهویه اتاق مناسب بوده و پنجره‌ها باز گذاشت لذا درجه هوای دستگاه گرمایشی را افزایش داده تا بدین شکل با ورود هوای سر از پنجره‌ها مبارزه کنند!

این مشکل در واحدهای صنفی نیز به‌وضوح قابل‌مشاهده است زیرا اصنافی که تا پیش‌ازاین در این فصل سرد سال درهای مغازه را برای جلوگیری از ورود سرما می‌بستند حالا درهای فروشگاه را از ترس کرونا باز گذاشته و بر فشار بخاری‌ها افزودند.

این نقیصه در حالی در بخش دولتی و خصوصی قابل‌مشاهده است که طبق مصوبه هیئت دولت ادارات موظف شدند که مصرف برق خود را ده درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش دهند و دمای ادارات نیز باید روی ۲۵ درجه تنظیم شود و در ساعت‌های غیر اداری نیز باید وسایل سرمایشی خود را خاموش کنند.

متاسفانه بسیاری از ادارات برای اینکه در ابتدای صبح کارمندان با سردی هوا مواجه نشوند دستگاه های گرمایشی خود را خاموش نمی کنند و در این راستا بسیاری از کارمندان نیز نسبت به تنظیم درجه حرارت اتاق خود بی توجه هستند.

ادارات روشن
سخنگوی شرکت برق مشهد در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه تعطیلی دوهفته‌ای ادارات و اجرای طرح دورکاری کارکنان دولت چه تأثیری بر روی مصرف برق ادارات داشته است بیان کرد: معمولاً مصرف برق در تابستان بیش از هر فصل دیگری موردتوجه و رصد قرار می‌گیرد زیرا در این فصل استفاده از سیستم‌های گرمایشی فشار مضاعفی را بر شبکه وارد می‌کند و لذا این رصد در زمستان خیلی ضرورت ندارد.

علیرضا کاشی در گفت‌وگو بازار اظهار کرد: بیشترین مصرف برق در ادارات صرف سیستم‌های سرمایشی می‌شود و وقتی این سیستم‌ها در مدار نباشند میزان مصرف برق ادارات چندان زیاد نیست چراکه در فصل سرما از پکیج و شوفاژ برای گرمایش استفاده می‌شود.

متأسفانه طبق گزارش بازرسان درحالی‌که سامانه گرمایشی برخی از ادارات روی حداکثر تنظیم‌شده، پنجره اتاق‌ها هم برای تهویه هوا و مقابله با کرونا باز است

وی افزود:در حال حاضر میزان مصرف به حد نرمال رسیده و حضور یا عدم حضور کارکنان تأثیر چشمگیری در میزان مصرف برق ادارات در طی هفته‌های اخیر ایجاد نکرده است.

سخنگوی شرکت برق مشهد بیان کرد: البته نکته قابل‌توجه اینجاست که موارد اصلی مصرف برق ادارات به‌جز سیستم‌های گرمایشی، کامپیوترها و تجهیزات متصل به سرورها هستند که در ساعات غیر اداری نیز در مدار قراردادند و هیچ‌گاه به‌جز در هنگام قطع کامل برق خاموش نمی‌شوند که البته این موضوع، فشاری بر روی سیستم برق شهری وارد نمی‌کند.

وی ادامه داد: برق یکی از سرمایه‌های ملی کشور است و ما حتی در خارج از فصل تابستان و درکل ایام سال  نیز از مردم تقاضا داریم تا استفاده از وسایل پرمصرف را به خارج از ساعات پیک مصرف برق موکول کنند.

مصرف بی‌رویه ادامه دارد
درحالی‌که بنا بر گفته سخنگوی شرکت برق مشهد به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی مانند شوفاژ دورکاری کارمندان ادارات در مصرف برق چندان محسوس نیست اما مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی می‌گوید: باوجود دورکاری کارمندان اما هیچ تأثیری در مصرف گاز دیده نمی‌شود درحالی‌که دورکاری فرصت مناسبی برای بهینه‌سازی مصرف است.

حسن افتخاری با اشاره به اینکه کاهش مصرف گاز طبیعی ادارات و مجموعه‌های دولتی کمک به تأمین و پایداری زنجیره تأمین گاز طبیعی استان در این روزهای سرد است می‌افزاید: متأسفانه طبق گزارش بازرسان درحالی‌که سامانه گرمایشی برخی از ادارات روی حداکثر تنظیم‌شده، پنجره اتاق‌ها هم برای تهویه هوا و مقابله با کرونا باز است.

وی اذعان می‌کند: فرآیند بازرسی و پایش دمای محیط ادارات، بانک‌ها و مؤسسات آموزشی و دانشگاهی استان از دو هفته گذشته آغازشده  و متأسفانه نتایج اولیه نشان‌دهنده رشد مصرف این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی در پاسخ به اینکه چه عواقبی متوجه ادارات پر مصرف و بی توجه به مصرف انرژی است عنوان می کند:  به ادارات پرمصرف در درجه اول تذکر کتبی داده می‌شود و در صورت عدم توجه با هماهنگی استانداری نسبت به قطع گاز این دسته از دستگاه‌های دولتی اقدام خواهیم کرد ضمن آنکه بر اساس آخرین مصوبه هیئت دولت گاز بهای ادارات و دستگاه‌های دولتی که مصرف گاز آن‌ها نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل افزایش داشته باشد مشمول افزایش قیمت خواهند شد.

نقش ما در کاهش انرژی
در گزارشی که توسط اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده منتشرشده است آمده است که آنالیزهای این سازمان نشان می‌دهد که برای مردمی که مسیر خانه تا محل کار خود را با خودرو طی می‌کنند، اگر مسیری که این افراد طی می‌کنند بیشتر از ۶ کیلومتر باشد، کار کردن در خانه به معنی کاهش ردپای دی‌اکسید کربن آن‌هاست.

اما اگر برای این افراد مسیر خانه تا محل کار کوتاه است یا به حمل‌ونقل عمومی این مسیر را طی می‌کنند، کار کردن از منزل انتشار گاز دی‌اکسید کربن را افزایش خواهد داد و دلیل آن   افزایش مصرف انرژی در منزل است.

بر اساس آنالیز انجام شده هر شخصی که قادر باشد در هر هفته فقط یک روز از منزل کار کند، سالانه می‌تواند حدود یک درصد در مصرف جهانی نفت برای حمل‌ونقل جاده‌ای صرفه‌جویی کند. اگر افزایش انرژی مصرفی در منازل را در محاسبات داخل کنیم، کل تأثیر آن در انتشارات جهانی گازهای گلخانه‌ای در سال به میزان ۲۴ میلیون تن کاهش خواهد داشت.

در همین راستا اگر تعداد روزهایی که یک فرد در هفته می‌تواند در منزل کار کند از یک روز بیشتر شود، کاهش انتشارات نیز به‌صورت نمایی بیشتر خواهد شد.

کد خبر: ۵۸٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha