۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
مالیات خرید و فروش خودرو در بودجه ۹۹ عملیاتی می شود
دبیر انجمن خودروسازان:

مالیات خرید و فروش خودرو در بودجه ۹۹ عملیاتی می شود

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: صحبت‌هایی مبنی بر اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو در بودجه سال آینده در روزهای اخیر به گوش رسیده است.

بازار- محمد فکوری: احمد نعمت بخش با اشاره به صحبت‌های سعید زرندی معاون وزیر صمت درباره افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو در کشور در ماه‌های آذر و دی و افزایش ۱۴۰ درصدی واگذاری خودرو در این دو ماه نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل، اظهار کرد: همانطور که معاون وزیر صمت هم در روز گذشته اعلام کرد، خودروسازان با افزایش تولید سعی در کاهش التهاب بازار با عرضه بیشتر محصولات کردند و مدت‌هاست هریک از خودروسازان کشور روزانه ۲هزار دستگاه خودرو تولید و عرضه می‌کنند.

عضو کمیته خودرو، افزود: دو خودروساز کشور در ماه‌های اخیر خودروهایی که به علت نقص در پارکینگ‌های آنها مانده بود را نیز تکمیل و به بازار عرضه کردند و با افزایش عرضه در بازار سعی در کنترل قیمت‌ها در بازار کردند اما همچنان این بازار برای سودجویان و پول‌های سرگردان جذاب بوده و تقاضا برای خودرو در کشور بسیار بالا است.

تسهیلات ۵هزار میلیاردی همچنان به خودروسازان پرداخت نشده است

وی با بیان اینکه تسهیلات در نظر گرفته شده برای خودروسازان همچنان به آن‌ها پرداخت نشده، خاطر نشان کرد: همچنان تسهیلات ۵ هزارمیلیاردی، که به خودروسازان مصوب شده بود به آنها پرداخت نشده و در بروکراسی سیستم بانکی به دام افتاده البته این تسهیلات مشکل فعلی خودروسازان را تا حدودی حل می‌کند اما مشکلات اصلی آنها را به تاخیر می‌اندازد و خودروسازان را بدهکار به بانک‌ها خواهد کرد.

این فعال بازار خودرو، ادامه داد: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، تبصره ۲ ماده ۱۰۱ و بند ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی، اگر دولت، قیمت یک کالایی را کمتر از قیمت واقعی آن تایین کرد باید «کمک زیان» به تولید کننده آن محصول پرداخت کند و با توجه به ضررهایی که دولت  در سال گذشته و سال جاری با قیمت‌های دستوری به خودروسازان دیکته کرده باید «کمک زیان» به خودروسازان پرداخت کند اما در حال حاضر وضعیت دولت برای پرداخت این کمک مناسب نبوده و بهترین راه آن است که دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران اختلاف قیمت بازار در روزهای گذشته بسیار بالا رفته و این اختلاف به ۲۰ تا ۶۰ میلیون رسیده است.

۷۰درصد خودروهای تولیدی بعد از تحویل در بازار فروخته می‌شوند

نعمت بخش بیان کرد: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد از طرف وزارت خانه مسئول رسیدگی به خدمات پس از فروش و رضایت مشتری محصولات خودروسازان کشور شده که با یک تیم ۱۲۰ نفره در حال انجام این کار بوده اما زمانی که با مشتریان تماس گرفته می‌شود که از وضعیت خودروی خود راضی هستید یا نه، بیش از ۷۰درصد آنها به فروختن ماشین اذعان می‌کنند که به خوبی نشان دهنده هجوم دلالان و پول‌های سرگردان به بازار خودرو است.

کاهش ۱۷درصدی تولید خودرو نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته

عضو کمیته خودرو در ارتباط با تولیدات خودروسازان در ۱۰ ماهه اخیر نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته، گفت: خودروسازان در چند ماه اخیر نسبت به ماه‌های اولیه سال افزایش تولید را در دستور کار خود قرار دادند اما این تولیدات نسبت به ۱۰ماهه سال گذشته حدود ۱۷درصد منفی بوده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به لایحه بودجه سال ۹۹ و اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو در بازار، گفت: صحبت‌هایی مبنی بر اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو در بودجه سال آینده در روزهای اخیر به گوش رسیده که با واکنش بازار خودرو همراه بود و شاهد کاهش قیمت محصولات تولید داخل بودیم و این می‌تواند بعد از فروش خودرو در حاشیه بازار، راه‌کار اصلی سامان دادن به بازار خودرو است، یکی از  راه‌های جلوگیری از هجوم دلالان و پول‌های سرگردان به بازار خودرو باشد.

ترخیص ۵ هزار خودرو از گمرک تاثیری بر بازار خودروی کشور ندارد

وی در پایان با بیان اینکه ترخیص خودرو از گمرک تاثیر چندانی بر روی بازار خودروی تولید داخل کشور نخواهد داشت، تصریح کرد: ترخیص ۵هزار خودرو وارداتی از گمرک با توجه به افزایش تولید خودروسازان داخلی و تولید روزانه ۴ هزار دستگاه خودرو و با عنایت به اینکه کلاس این خودروها بسیار گرانتر از خودروهای تولید داخل بوده تاثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت.  

کد خبر: ۵٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha