۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
«گرانی» بازار میوه را به هم‌ریخت؛ صادرات عامل افزایش قیمت‌ها
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

«گرانی» بازار میوه را به هم‌ریخت؛ صادرات عامل افزایش قیمت‌ها

مشهد- بر اساس مشاهده‌های میدانی در روزهای گذشته، قیمت میوه با جهشی عجیب و باورنکردنی در برخی اقلام رشدی دو برابری را نسبت به ماه‌های اخیر تجربه می‌کند؛ اتفاقی که نگرانی‌های زیادی را در زمینه تأمین محصولات باغی متناسب با نیاز مردم ایجاد کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: گرانی‌های اخیر مرغ، تخم‌مرغ و برخی کالاهای اساسی حالا دامن‌گیر محصولات باغی در کف بازار خرده‌فروشی شده است.

 تماس‌های فراوان مردمی و درخواست پیگیری این جهش قیمتی غیراصولی بهانه‌ای شد تا سری به میوه‌فروشی‌های شهر بزنیم و از نزدیک این دغدغه شهروندان را بررسی کنیم. در این بررسی اجمالی، بیشتر میوه‌فروشان هم این شیب صعودی عجیب را تأیید می‌کنند.

در بازار چه خبر است؟
مشاهدات خبرنگار بازار نشان می‌دهد قیمت میوه باوجوداینکه شاهد برداشت بیشتری از باغات هستیم اما نسبت به قیمت‌های نوبرانه در ابتدای فصل افزایش چشمگیری داشته است.

از میوه‌های خاص وارداتی مانند «آواکادو» که یک عدد ۹۰ هزار تومان و یا آناناس دانه‌ای ۱۱۰ هزار تومان در بازار مشهد به فروش می‌رسد میوه‌های داخلی نیز اجازه نزدیک شدن بسیاری از شهروندان را به میوه‌فروشی‌ها نمی‌دهد.

بنا بر مشاهدات خبرنگار ما در حال حاضر پرتقال جنوب مجلسی کیلویی ۲۲ هزار تومان، پرتقال تامسون ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و موز به قیمت ۳۲ هزار تومان  و سایر میوه‌ها مانند لیموشیرین و انار باقیمت‌های ۱۸ هزارتومانی صدرنشین فروشگاه‌های میوه و تره‌بار هستند.

در حال حاضر هر کیلو انار هم از هفت‌تا ۱۴ هزار تومان قیمت دارد. قیمت گلابی نیز به کیلویی ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان رسیده و صیفی‌جات نیز مانند هویج  و کاهو از کیلویی ۴ هزار تومان به ۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

قیمت هر کیلو سیب بین ۷ تا ۱۰ هزار تومان و هر کیلو نارنگی بین هشت‌تا ۱۵ هزار تومان در فروشگاه‌های سطح شهر به فروش می‌رسد.

بار گران است
در همین راستا علی حسینی متصدی یکی از میوه‌فروشی‌های بلوار پیروزی مشهد به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه بار در کف میدان نسبت به گذشته به‌وفور یافت نمی‌شود و ازآنجاکه عرضه میوه نسبت به گذشته کمتر شده است لذا قیمت‌ها افزایش‌یافته است.

وی بابیان اینکه سود میوه‌فروشی‌ها باوجود افزایش اجاره و نرخ کرایه حمل‌ونقل افزایشی نداشته است اظهار می‌کند: میوه در میدان بار گران است.

تجار خارجی بهای محصولات را با پول ایرانی پرداخت می‌کنند و برای آن‌ها با توجه به گرانی میوه در آن‌سوی مرزها صادرات کاملاً به‌صرفه است و لذا در این‌سوی مرز چوبش را مردم می‌خورند

این فروشنده میوه اظهار می‌کند: در حال حاضر در میدان بار پرتقال تامسون زیر قیمت ۱۰ هزار تومان پیدا نمی‌شود درحالی‌که ما تا یک ماه پیش همین پرتقال را کیلویی ۵ هزار تومان خریداری می‌کردیم و کیلویی ۷ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروختیم.

وی بابیان اینکه گرانی موجب ریزش بسیاری از مشتریان و افراد این محله شده است اظهار می‌کند: تا سال گذشته شاید روزانه ۴۰۰ کیلو میوه به فروش می‌رساندیم اما در حال حاضر این رقم به یک‌سوم کاهش‌یافته است

حسینی بابیان اینکه تا سال گذشته قالب خریداران رغبت بسیاری برای خرید میوه به‌صورت سبدی داشتند اظهار می‌کند: متأسفانه فروش میوه در طی چند ماه اخیر به‌صورت دانه‌ای رواج یافته و بسیاری از خریداران به خریداری چند دانه میوه از دو الی سه رقم رضایت می‌دهند.

هجوم تاجران خارجی به میدان بار
یکی از غرفه میدان بار سپاد مشهد دراین‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: اکنون بیشتر میوه‌ها در میدان بار صادر می‌شود.

این فروشنده بابیان اینکه به دلیل کاهش ارزش پول ایرانی لذا بسیاری از تجار خارجی مستقیم به میدان بار مراجعه کرده و بار را مستقیم خریداری و به مرز حمل می‌کنند می‌افزاید: تجار خارجی بهای محصولات را با پول ایرانی پرداخت می‌کنند.

وی می‌افزاید: برای آن‌ها با توجه به گرانی میوه در آن‌سوی مرزها کاملاً به‌صرفه است و لذا در این‌سوی مرز چوبش را مردم می‌خورند.

این متصدی غرفه پیشنهاد می‌دهد: در این راستا جهاد کشاورزی باید برنامه‌ای برای تأمین میوه داخلی و صادرات میوه داشته باشد نه اینکه هر چه سیب‌زمینی برداشت شود به سمت مرزهای عراق گسیل شود و مردم سیب‌زمینی را مجبور باشند به کیلویی ۸ هزار تومان خریداری کنند.

وی اظهار می‌کند: برای مثال انار کیلویی ۱۵ هزار تومان به پاکستان و هویج باقیمت کیلویی ۷ هزار ۵۰۰ تومان به افغانستان صادر می‌شود.

این عمده‌فروش میوه ادامه می‌دهد: تاجران کشورهای مختلف از سوی نماینده‌های ایرانی اقدام به خرید میوه می‌کنند و شناسایی آن‌ها کمی سخت است.

وی با تأکید بر اینکه دیگر میوه ارزان در بازار پیدا نمی‌شود، می‌افزاید: پرتقال فله در میدان بار به قیمت ۱۲ هزارتا ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و مغازه‌داران پرتقال درجه‌یک جنوب را تا ۲۵ هزار تومان هم به فروش می‌رسانند.

صادرات عامل گرانی
به گفته رئیس اتحادیه خرده‌فروشان میوه و تره‌بار مشهد قیمت انواع میوه در میدان بار نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

حسین مصدق بابیان اینکه قیمت میوه نیز مانند سایر کالاها و اجناس در این مدت بالا رفته به بازار گفت: قیمت بسیاری از کالاهای دیگر تا چند برابر افزایش داشته، اما قیمت میوه نهایتاً برای برخی از میوه‌ها دو برابر و برای برخی کمتر افزایش‌یافته است.

وی ادامه داد: هزینه‌های تولید، حمل‌ونقل و .. بسیار بالا رفته و از همین رو بر قیمت تمام‌شده میوه اثر گذاشته است اما در حال حاضر علت اصلی گرانی‌های اخیر به دلیل صادرات بی‌رویه به سایر کشور هاست.

رئیس اتحادیه خرده‌فروشان میوه و تره‌بار مشهد اذعان کرد: صادرات میوه به کشورهای ارمنستان، ترکمنستان، آذربایجان، افغانستان و پاکستان عامل اصلی گرانی میوه است.

مصدق با اشاره به اینکه محصولات باغی قیمت مصوب ندارند افزود: عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌هاست و خرده‌فروشان بر اساس فاکتور خرید ۳۵ درصد اجازه اعمال سود دارند؛ بااین‌حال مردم قدرت خرید ندارند و همین مسئله انگیزه صادرات را تقویت می‌کند.

وی تأکید کرد: این اقدام دست دولت است و تا زمانی که از صادرات بی‌رویه میوه و تره‌بار جلوگیری نشود، قیمت‌ها عقب‌نشینی نخواهد کرد.

ریشه گرانی
قیمت تمام‌شده میوه در کشور بالا است. دلیل عمده آن خُرد بودن اراضی، کم بودن مکانیزاسیون کشاورزی و عدم‌حمایت‌های دولتی است. همین یک‌ماه پیش دولت قیمت نهاده‌های کود را پنج‌تا ۱۰ برابر افزایش داد. به ازای یک واحد مصرف کود شیمیایی ۹ واحد محصول بیشتر می‌شود.

دلالان از زمانی که محصول هنوز نرسیده است بالای سر کشاورز هستند و تا رسیدن به بازار چندین دست این دلالان عوض می‌شوند.

متأسفانه به‌تازگی عامل صادرات بی‌رویه نیز به این التهاب در بازار دامن زده است و صف کامیون‌های سیب‌زمینی و صیفی‌جات در مرز ها خود گواه این مدعاست.

کد خبر: ۵۸٬۳۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha