۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
 محدودیت‌های کرونایی نفس اصناف را گرفت؛ درخواست کسبه برای انعطاف دولت
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

محدودیت‌های کرونایی نفس اصناف را گرفت؛ درخواست کسبه برای انعطاف دولت

مشهد- درحالی‌که بسیاری از واحدهای صنفی در مشهد مقدس گمان داشتند که پس از تعطیلی دو هفته می‌توانند کسب‌وکار خود را از سر گرفته و بخشی از بدهی‌های خود را تسویه کنند اما با اعلام ستاد کرونا مبنی بر تمدید محدودیت‌ها این موضوع با نارضایتی بسیاری از اصناف همراه شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای ایجاد محدودیت فعالیت اصناف و بازاریان موافقان و مخالفانی دارد که برخی از شهروندان موافق اجرای طرح بوده و از ان طرف برخی معتقدند که موجب ضرر اقتصادی به کسبه می‌شود.

هنوز خسارات ناشی از تعطیلی یک‌ماهه و اجباری اصناف در ابتدای سال و هم چنین رکود سنگین در طی ماه های گذشته جبران نشده که اعمال محدودیت‌های جدید بنا بر گفته صاحبان مشاغل نفس آن ها را گرفته است.

خداحافظی با فروش فصلی
در حاشیه خیابان شهید قرنی مشهد یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار که تنها یک‌سوم کرکره را بالا کشیده تا به قول خودش سفارش‌های احتمالی را بسته‌بندی کند در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: در حالی محدودیت‌ها تمدید می‌شود که دو هفته کمتر به شب یلدا باقی‌مانده است.

این فروشنده خشکبار می‌افزاید: عید امسال به دلیل کرونا و ترس مردم از بیماری تمامی فروشگاه‌های آجیل تعطیل و خرید آن‌ها به صفر رسید و لذا تمامی خریدهای قبل از سال در انبار از بین رفت و بدون خریدار مانده است.

متصدی این فروشگاه نیمه باز بیان می‌کند: تمام دل‌خوشی ما به همین شب یلدا و فروش آجیل است که حالا دولت پشت سر هم به تعطیلی دامن می‌زند و کمر به ورشکستگی این صنف بسته است.

وی اظهار می‌کند: شاید تعداد بیماری با این تعطیلات اجباری کاسته شود اما مطمئن باشید مشکلات نان‌آوران خانه را افزایش می‌دهیم.

تلخ‌کامی فروشندگان
در همین راستا متصدی یکی از کارگاه‌های پخت شیرینی در میدان شهدای مشهد نیز به ما گفت: در این حرفه بسیاری از افراد مانند استاد«ترکار»به‌صورت تخصصی کار می‌کنند و لذا ما نمی‌توانیم آن را یک ماه بیرون کرده و ماه دیگر بر سرکار بیاوریم.

حسین رضوی بابیان اینکه مجبور هستیم برای حفظ موقعیت موجود این افراد«استادکار» را حفظ کرده و حقوق آن‌ها را به‌طور کمال و تمام بپردازیم اظهار کرد: با این تفاسیر مغازه‌ای که سه هفته تعطیل است و یا به مردم اجازه داده نمی‌شود بعد از ساعت ۶ یا ساعت ۹ شب در خیابان‌ها تردد کنند به معنای نابود کردن این صنف است.

وی بیان کرد: واقعاً هیچ مسئولی از خودش نمی‌پرسد مغازه و یا کارگاهی که ماهیانه باید ۱۰ میلیون تومان اجاره بدهد و ۱۰ میلیون تومان حقوق و از آن‌طرف در پایان سال هم انتظار داریم که مالیات و عوارض شهرداری را پرداخت کند بااین‌همه تعطیلی و محدودیت چگونه باید از پس این‌همه هزینه‌بر آید؟

این تولیدکننده اذعان کرد: متأسفانه تحریم‌های داخل استانی بیش از تحریم‌های خارجی کسب‌وکار را تحت‌الشعاع قرار داده است.

چه باید کرد؟
رئیس اتاق اصناف مشهد در همین رابطه بابیان اینکه در شرایط اقتصادی موجود، تعطیلی‌های مستمر به‌عنوان باری مضاعف بر دوش اصناف سنگینی می‌کند به بازار گفت: در این راستا هیچ شهروندی مخالف کنترل و مهار این بیماری نیست اما تعطیلی اصناف تنها راه مقابله با گسترش این بیماری و مقابله با آن‌هم نیست.

محمود بنا نژاد اذعان کرد: از سال گذشته تاکنون بسیاری از اصناف که فروش آن‌ها به‌صورت فصلی است با مشکلات جدی روبرو شدند.

بسیاری از اصناف به امید رسیدن فصل فروش در سال بعد بودند اما محدودیت‌های اعمال‌شده فصل فروش امسال را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است

وی با اشاره برخی از این اصناف مانند فروشندگان پوشاک و یا آجیل‌فروشان که فروشی فصلی دارند اظهار کرد: سال گذشته هم‌زمان با شیوع این بیماری بسیاری از این صنف‌ها بازار فصلی خود را از دست دادند.

رئیس اتاق اصناف مشهد بابیان اینکه بسیاری از این اصناف به امید رسیدن فصل فروش در سال بعد بودند اما محدودیت‌های اعمال‌شده فصل فروش امسال را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی با استناد به سخنان مسئولان بهداشتی کشور مبنی بر اینکه بسیاری از افراد در دورهمی های خانوادگی به این ویروس مبتلا شدند افزود: ممنوعیت تردد شبانه به‌طور حتم از بار انتشار این بیماری ناشی از میهمانی‌های شبانه کاسته است اما باید از طرفی به این موضوع توجه داشت که همین تعطیلی مغازه‌ها و خانه‌نشین کردن سرپرستان خانواده و افراد شاغل انگیزه را برای برگزاری میهمانی‌های شبانه  بیشتر می‌کند.

افزایش فشار بر روی دولت
بنانژاد با اشاره به این موضوع که تعطیلی اصناف در ظاهر شاید بار بهداشتی و درمانی دولت را کم کند اما به‌واسطه ورشکستگی و تعطیلی دائمی کارگاه‌ها بسیاری از افراد را به جمع بیکاران و هم‌چنین حقوق‌بگیران بیمه بیکاری می‌افزاید ادامه داد: افزایش تعداد دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری جدا از تبعات اجتماعی و خانوادگی ناشی از آن برای دولت در این شرایط بسیار ناخوشایند خواهد بود.

وی با تأکید بر این موضوع که آفت‌ها و آسیب‌هایی که از وضعیت نامطلوب اقتصادی خانواده حاصل شود کمتر از کرونا نیست افزود: تعطیلی هر واحد صنفی حداقل منجر به بیکاری دو الی ۴ نفر خواهد شد و لذا دولت باید اجازه دهد اصناف به فعالیت روزمره خود ادامه دهند تا بیش‌ازپیش با بحران‌های مالی و اقتصادی روبرو نشوند.

رئیس اتاق اصناف مشهد بیان کرد: از طرفی در بازار مشاهده می‌شود که قریب به‌اتفاق فروشندگان تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و کمتر مغازه‌ای است که مجهز به ماسک، وسایل ضدعفونی‌کننده و استفاده از پوشش‌های مناسب به‌ویژه بر روی محصولات غذایی نباشد.

حمایت از اصناف
رئیس اتاق اصناف مشهد با تأکید به‌ضرورت حمایت از اصناف نیز بیان کرد: وضعیت نامساعد اقتصادی نه‌تنها برای کسبه بلکه برای دولت نیز قابل‌درک است اما دولت اگر در این وضعیت اقتصادی توان پرداخت و کمک‌های مالی ندارد اما می‌تواند با تصویب برخی از بخشودگی‌ها مانند مالیات و یا حق بیمه اصناف را حمایت کرده و در بقای کار آن‌ها تأثیرگذار باشد.

وی اذعان کرد: برای همگان به‌ویژه دولتمردان مسجل است که اصناف درآمدی نداشته و از سال گذشته تاکنون بر آمار تعطیلی مغازه‌ها  و تعدیل نیروها افزوده‌شده است و لذا چگونه قادر خواهند بود که مالیات بپردازند؟

محدودیت‌ها نیاز به انعطاف دارد
تعطیلی دوهفته‌ای که حالا وارد هفته سوم شده نه‌تنها صدای بسیاری از کسبه را درآورده بلکه از آن‌طرف برخی از مسئولان شهری را نیز هم‌صدا ساخته است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد در همین رابطه با انتقاد از نحوه اجرای این محدودیت‌ها اذعان می‌کند: بسیاری از مردم و کسب‌وکارها در مشهد وابسته به درآمد روزانه هستند و کسبه خرد،چک، تعهد و سررسید بدهی دارند و نمی‌توانند در خانه بمانند و درنهایت شرمنده خانواده‌هایشان شوند.

 شهناز رمارم اظهار می‌کند: نمی‌توان همه را تعطیل کرد و از طرف دیگر حمایت جدی از اقتصادهای خرد نداشت.

وی پیشنهاد می‌دهد : باید اولویت اصلی در دوران شیوع کرونا، آموزش مردم باشد نه تعطیلی مطلق کسب‌وکارها، ممکن است کرونا ساله‌ای سال در کنار ما باقی بماند لذا آموزش مسائل بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باید به‌عنوان یک اولویت جایگزین تعطیلی مطلق اصناف شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت:  اگر در برخی کشورها محدودیت مطلق اعمال می‌شود، مطابق قوانین مردم را با دادن بسته‌های حمایتی کامل در منازل حمایت می‌کنند، اما در کشور ما اگر دولت توان مالی برای ارائه حمایت مالی از کسب‌وکارهای تعطیل را ندارد دستکم نحوه اعمال محدودیت‌ها را منعطف کند.

انتظار کسبه از دولت
واحدهای صنفی به‌دلیل اینکه از تعطیلی مراکز خود در هفته‌های پیش رو مطلع نبودند و کالاهای مورد نیاز خود را با چک خریداری کرده‌اند، با توجه به فعالیت بانک‌ها صاحبان چک می‌توانند نسبت به وصول آن اقدام کنند. بسیاری از واحدهای صنفی با درآمد روزانه، هزینه‌های خود را تأمین می‌کنند که با توجه به تعطیلی دوهفته‌ای که حالا وارد هفته سوم شده است توان پرداخت تعهدات مالی خود را نخواهند داشت لذا انتظار می‌رود دولت در این زمینه حمایت‌هایی از جمله تعویق وصول تعهدات مالی را در دستور کار قرار دهد.

کد خبر: ۵۸٬۳۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha