۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
تحقق ۷۶ درصدی ثبت نام بنگاه های اقتصادی در سامانه «تاپ»
معاون وزیر صمت مطرح کرد

تحقق ۷۶ درصدی ثبت نام بنگاه های اقتصادی در سامانه «تاپ»

قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری دانشگاه ها برای عملیاتی کردن هر چه بهتر طرح تاپ را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، برات قبادیان در اولین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال با تاکید بر این مطلب، افزود: طبق اعلام رسمی بیش از یک میلیون دانشجوی مقطع ارشد و دکترا در کشور وجود دارد و تاکنون تنها ۵۶۱ مورد ثبت نام در سامانه تاپ صورت گرفته است که دانشگاه ها باید در این خصوص کار بیشتری را انجام دهند.

وی همچنین تصریح کرد: طبق آمارهای اعلام شده نیز بیش از ۷۰ هزار استاد دانشگاه در کشور وجود دارد که فقط ۶۶۹ نفر در سامانه طرح تاپ ثبت نام کرده اند.

طرح تاپ راهبردی اساسی برای اشتغال پایدار دانش آموختگان دانشگاههاست
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت به طرح تاپ به عنوان راهبرد اساسی اشتغال پایدار دانش آموختگان دانشگاهها اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری مهرماه سال ۹۶ تبدیل نگاه از مونتاژ کاری به نوآوری در صنعت را مطرح نمودند.

قبادیان ادامه داد: برای رسیدن به این مهم در بازه زمانی ۱۰ ساله در صورتی که برنامه های موجود از جمله سند چشم انداز ۱۴۰۴، ابلاغ سیاست های علم و فناوری و همین طور قوانین بالادستی مانند برنامه های توسعه و ... به درستی عملیاتی شود، سال ۱۴۰۶ صنعت کشور تبدیل به صنعت نوآور خواهد شد.

طرح تاپ پاسخی به دغدغه های نوآورانه در صنعت است
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت اضافه کرد: سوال بسیاری از کارشناسان که دغدغه نوآوری در صنعت کشور را دارند این است که در چنین شرایطی چه باید کرد؛ برای پاسخ به این سوال طی برنامه ریزی های مختلف طرح توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (طرح تاپ) در حدود ۲ سالی است که در وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی و راه اندازی شده است.

تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده صاحبان صنایع از پایان نامه های دانشگاهی
قبادیان همچنین به فرمایشات مقام معظم رهبری (مهر ماه سال ۹۷) اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند "ما باید به جایی برسیم که در جلسه دفاع دانشجویان، صاحبان صنایع دانشجوی در حال دفاع از پایان نامه را شکار کنند.

طرح تاپ راه حلی اساسی و کلیدی برای دانش آموختگان دانشگاهی است
وی تاکید کرد: اکنون بیش از آنکه به انتقاد نیاز داشته باشیم، نیاز داریم که در کنار یکدیگر قرار بگیریم، البته که انتقاد خوب است اما این انتقادات نیاز به برنامه ریزی و راه حل دارد که طرح تاپ به عنوان راه حل اساسی و کلیدی برای دانش آموختگان دانشگاهی توصیه می شود، تا دانشجو نه اینکه بعد از فارغ التحصیلی بلکه در حین تحصیل وارد صنعت شود.

صنعت نیازمند دانش فنی و عملگرایی برای نتیجه گیری است
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به روند تحول دانشگاه ها و صنایع مطرح دنیا، تصریح کرد: اکنون صنعت نیاز به دانش فنی، عملگرایی، نتیجه گرایی و در نهایت سود و عرضه محصولات دانش بنیان و با کیفیت استاندارد معتبر به بازار های داخلی و خارجی دارد، با نگاهی به شاخص های مهم تحقیق و توسعه کشور ها در سال ۲۰۱۹ مشخص می شود که کشور فنلاند بیش از ۷ هزار محقق تمام وقت در هر میلیون نفر از جمعیت خود در اختیار دارد، این در حالی است که ایران تنها از ٨٠٠ نفر محقق تمام وقت در یک میلیون نفر از جمعیت کشور بهره می برد.

قبادیان همچنین بیان کرد: صنایع نباید از دانشگاه ها انتظار داشته باشند که فناوری بالا در اختیار آنها قرار دهد، چرا که دانشگاه ها قادر به تامین بخشی از فناوری تا سطوح ۵و ۶ از مراحل ٩گانه بلوغ فناوری برای صنایع هستند و تا زمانی که صنعت و دانشگاه علاوه بر ارتباط مشارکت نداشته باشند، ما نباید انتظار داشته باشیم که معجزه شود.

تحقق اهداف قابل قبول در طرح تاپ بدون صرف بودجه
معاون وزارت صمت هدف اصلی طرح تاپ را توسعه دانش بنیان بنگاه ها، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارتقا سطح مهارت فارغ التحصیلان مشمول خدمت سربازی، ظرفیت سازی اشتغال از طریق خلق ارزش افزوده جدید و تامین اشتغال زایشی و پایدار دانست و گفت: طرح تاپ بدون در نظر گرفتن هیچ گونه بودجه ای تا به امروز مراحل قابل قبولی را طی کرده است.

قبادیان ادامه داد: با اجرای طرح‌های تحقیقاتی توسط استادان دانشگاه و انجام پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی، انجام فرصت مطالعاتی صنعتی، پسا دکترای صنعتی و خدمت نظام وظیفه دانش آموختگان ارشد و دکتری نخبه دانشگاهی در شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای تحقیق و توسعه(R&D)، بویژه در بخش خصوصی هم اشتغال پایدار آنان فراهم شده و هم با ایجاد خطوط جدید تولید ناشی از نوآوری و خلاقیت، ااشتغال زایشی برای سایر نیروهای ماهر و متخصص جویای کار نیز فراهم می شود.

قابلیت نهادینه شدن طرح تاپ در همه ادوار اقتصاد، صنعت و دانشگاه کشور
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن وتجارت تصریح کرد: این طرح می تواند در همه ادوار اقتصاد، صنعت و دانشگاه درکشور نهادینه شده و جزو لاینفک توسعه پایدار و متوازن محسوب ‌شود، چرا که این مسیر توسط کشورهای توسعه یافته پیموده شده وکشور ما نیز متناسب با شرایط خود ناگزیر باید این مسیر را طی نماید.

تحقق ۷۶ درصدی ثبت نام بنگاه های اقتصادی و ۵۶ درصدی تعداد پروژه های ثبت شده در تاپ
قبادیان افزود : تا کنون ثبت نام بنگاه های اقتصادی با ۷۶ درصد تحقق همراه بوده است. همچنین تعداد پروژه های ثبت شده در سامانه تاپ به رقم ۴۸۴۲ مورد رسیده است، با وجودی که در شرایط خاص بیماری کرونا به سر می بریم، تحقق ۵۶ درصدی برای تعداد پروژه های ثبت شده را شاهد بوده ایم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مجوز ۲۰۰ نفر سرباز تاپ برای ورود به صنایع صادر شده است و ۴۴۳ نفر کاندید بودند که براساس شاخص های ارزیابی ۱۰ درصد نخبه تشخیص داده شدند.

ثبت نام ١٣ هزار واحد صنعتی، معدنی و تجاری در سامانه تاپ
معاون وزارت صمت اعلام کرد: سامانه طرح تاپ به آدرس www.iranetop.ir در دسترس بخشهای اقتصادی و دانشگاهیان بوده و تاکنون ١٣ هزار واحد صنعتی، معدنی و تجاری در این سامانه ثبت نام کرده‌ و در حدود ٥ هزار مسئله و پروژه علمی و فناورانه را در این سامانه ثبت کرده اند.

قبادیان در پایان با بیان این که در سال جاری مقام معظم رهبری از اقدامات وزارت صنعت، معدن وتجارت ابزار خرسندی کرده اند گفت امیدوارم همگی دست در دست یکدیگر بتوانیم برای کشورمان ارزش آفرین باشیم.

گفتنی است که اولین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال با استقبال کم سابقه ای به صورت آنلاین (بر خط) برگزار شد.
این همایش میزبان در حدود ۵۰۰ شرکت کننده بود.

کد خبر: ۵۸٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha