۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
معجزه اسید «انسپری» در اقتصاد کشاورزی ایران
یادداشت وارده؛

معجزه اسید «انسپری» در اقتصاد کشاورزی ایران

یزد- «کود انسپری تحولی شگرف در حوزه کشاورزی ایجاد می‌کند، استفاده از این کود برای جهش اقتصادی کشور و افزایش درآمد کشاورزان قابل توجه بوده و ضروری است تا این مهم به اطلاع دست‌اندرکاران حوزه کشاورزی برسد»، این مطلب، بخشی از یادداشت محمد مهدی دهستانی، دکترای فیزیولوژی گیاهی و کارشناس سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی یزد برای بازار است.

محمدمهدی دهستانی؛ بازار: صاحبنظران معتقدند کشاورزی در یک منطقه کم‌آب نمی‌تواند محوری برای توسعه اقتصادی باشد. اما اگر راهکارهای افزایش بهره‌وری به کار گرفته شود، آنگاه حتی مناطق کم‌آب نیز این پتانسیل را خواهند داشت که کشاورزی پربازده را به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه قلمداد کنند.

در این نوشتار در نظر است در مورد ابعاد قابل توجه ترکیب اسیدی انسپریNSPERI)) و نقش آن در توسعه اقتصاد کشاورزی بیان شود. این اسید که مدت‌هاست به دلیل تحریم وارد ایران نمی‌شود، هم‌اکنون در داخل کشور و در شهرستان میبد در استان یزد به تولید رسیده است. کیفیت اسید تولیدی توسط متخصصان میبدی آنقدر بالاست که با مشابه آمریکایی آن قابلیت رقابت دارد.

کود انسپری تحولی شگرف در حوزه کشاورزی ایجاد می‌کند. با مصرف این کود، افزایش تولید شگفت‌انگیزی حاصل می‌شود؛ این افزایش تولید را می‌توان ۵۰ درصدی بیان کرد که در این صورت، درآمد کشاورز افزایش قابل توجهی می‌یابد. با توجه به اینکه قیمت نهایی این کود در ایران یک چهارم قیمت جهانی آن است؛ حتی صادرات این کود به کشورهای همسایه ارزآوری بالایی برای کشور رقم خواهد زد.

ویژگی‌های اسید انسپری
اسید انسپری هم به عنوان یک ماده مغذی و هم به عنوان یک اصلاح‌کننده قوی آب و خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل pH بسیار اسیدی، برای رفع گرفتگی‌های ناشی از رسوب املاح، استفاده می‌شود.  این کود را می‌توان جایگزین مصرف چندین کود در کشاورزی دانست. با مصرف درست این کود، کشاورز دیگر نیازی به مصرف اسیدهای فسفریک و سولفوریک، کود سولفات آمونیوم، اوره، گوگرد و ضد شوری در خاک ندارد. گیاه با استفاده از این ترکیب، از تمامی مزایای کودهای فوق بهره‌مند می‌شود.

قیمت نهایی این کود جدید در ایران یک چهارم قیمت جهانی آن است

این کود با کاهش زمان پوسیدگی کود دامی موجب صرفه‌جویی در زمان می‌شود. همچنین مکمل بسیار خوبی برای سم علف‌کش بوده و با یکبار مصرف این کود کارایی علف‌کشی تا ۳۰ درصد بهبود و هزینه سم‌پاشی نیز کاهش می‌یابد. همچنین استفاده از این کود سبب آزاد شدن عناصر غذایی خاک شده و گیاهان، این عناصر غذایی را بهتر جذب می‌کنند. در نتیجه رشد رویشی گیاه بهبود یافته و زمان به بار نشستن نهال سریع‌تر می‌شود.

از دیگر ویژگی‌ها و مزیت‌های این کود برای کشاورزان نیز می‌توان به افزایش درآمد آنها،کاهش هزینه‌های خرید کودهای مختلف، تسریع در رسیدن محصول به بازار و افزایش قیمت محصول به عنوان یک محصول نوبرآنه اشاره کرد.

حل مشکلات خاک با انسپری 
اسید انسپری ۸۰ تا ۹۰ درصد مشکل خاک را برطرف می‌کند. بزرگترین معضل خاک‌های استان‌هایی مانند یزد اسیدی و شور بودن آنها است که این اسید، شوری خاک را از بین برده و باعث جذب عناصر غذایی می‌شود. 

با مصرف اسید NSPERI، آهک خاک به گچ و کلسیم قابل جذب تبدیل و افزایش کلسیم موجب کاهش شوری خاک و استقامت بهتر گیاه می‌شود. با کاهش قلیا  و شوری خاک، دو معضل اصلی و بزرگ کشاورزی حل می‌شود و عناصر تثبیت شده در خاک آزاد شده و به راحتی جذب گیاه می‌گردد و در نهایت موجب رشد معجزه‌آسای گیاه شده و به خصوص در رشد نهال‌ها مؤثر است. از دیگر مزایای این اسید، افزایش نفوذپذیری آب در خاک، رفع انسداد نازل‌های آبیاری، خاصیت ضدعفونی‌کنندگی خاک و سبزینگی برگ‌ها است. 

با مصرف اسید جدید، آهک خاک به گچ و کلسیم قابل جذب تبدیل و افزایش کلسیم موجب کاهش شوری خاک و استقامت بهتر گیاه می‌شود

به عنوان تجربه بیان می‌کنم، یک گلخانه‌دار که تولیدکننده نمونه گوجه فرنگی در کشور است، با یک بار مصرف این اسید میزان تولید خود را از دو ونیم تن گوجه در یک هزار متر مربع به سه تن و ۶۰۰ کیلو رسانده است که این افزایش آمار، عملکرد بسیار موفقی به شمار می‌آید.

صرفه‌جویی در مصرف آب
با استفاده از این کود هزینه نگه داری سیستم های تحت فشار کاهش یافته، همچنین با جلوگیری از رسوب املاح و گرفتگی نازل ها و قطره چکان ها، کارایی سیستم آبیاری بالا می رود. کود انسپری خلل و فرج خاک را باز می‌کند و نفوذپذیری و کارایی مصرف آب را بهبود می بخشد؛ به این ترتیب میزان مصرف آب کاهش یافته و با آب کمتر می‌توان عملکرد بهتری داشت.

در مناطقی که کیفیت آب خیلی پایین و به شدت سخت است، در اثر استفاده از اسید NSPERI، تغییرات در زمان کوتاه، ۲۴ ساعت، ثمربخش است و در این صورت، مواد غذایی بیشتری در اختیار گیاه قرار می‌گیرد. در نتیجه، این مهم موجب افزایش بازدهی محصول می‌شود.

در طول ١٢ سال فعالیت تخصصی در زمینه تولید کودهای کشاورزی و ٢٠ سالی پسته معتقد هستیم هیچ کودی بهتر از این اسید نیست در واقع اسید انسپری هیچگونه خورندگی بر روی پوست انسان ندارد. خورندگی این اسید بر روی فلزات بیش از ۹۵ درصد کنترل شده است و کشاورزان می‌توانند با اطمینان خاطر و بدون هیچ نگرانی از سولفات آمونیوم مایع اسیدی حتی در طول فصل رشد استفاده کنند. 

کد خبر: ۵۸٬۲۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha