۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
کرونا در قم بیکاری را یک درصد افزایش داد/ پرداخت تسهیلات به ۱۲۳ بانوی سرپرست خانوار
در جلسه هماهنگی طرح توسعه مشاغل خانگی مطرح شد؛

کرونا در قم بیکاری را یک درصد افزایش داد/ پرداخت تسهیلات به ۱۲۳ بانوی سرپرست خانوار

قم - ویروس منحوس تاج دار در حوزه اشتغال استان قم هم ردی از خود بر جای گذاشته و بیکاری را یک درصد افزایش داده است.

بازار؛ گروه استان ها: بیشتر مشاغل در استان قم در زمینه خدمات و گردشگری خلاصه شده است، لذا با ورود ویروس تاج دار به این استان علاوه بر آسیب به بخش گردشگری قم بخش خدماتی هم را تحت الشعاع قرار داد.

با قرمز شدن وضعیت استان قم و اعمال محدودیت‌های کرونایی، بسیاری از صاحبان کسب و کارها بیکار شدند و طبق آمار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم که نرخ بیکاری طی سال‌های اخیر ثابت بود، با یک درصد افزایش رشد کرد.

لذا مسئولان استان قم با توجه به این که نمی‌توان برای برون رفت از بحران کرونا زمان مشخصی را در نظر گرفت بر توسعه مشاغل خانگی و مشاغل الکترونیکی در حال برنامه‌ریزی هستند.

در جلسه هماهنگی طرح توسعه مشاغل خانگی که ظهر امروز پنج‌شنبه در سالن امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد بر پرداخت تسهیلات و حمایت از این نوع مشاغل تأکید شد.

پشتوانه علمی مطلوب برای مشاغل خانگی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم در این جلسه گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از پشتوانه علمی بالایی برخوردار است و باید افراد برای فعالیت در مشاغل از توانمندی‌های بالایی برخوردار باشند.

مهرداد غضنفری با بیان اینکه دولت در زمینه توسعه مشاغل خانگی خدمات و اقدامات گسترده‌ای انجام داده است که لازم است این خدمات به‌خوبی اطلاع‌رسانی شود تا متقاضیان از آن‌ها بهره‌مند شوند، بیان کرد: سهم استان قم از ۵۴ هزار نفر فعال در مشاغل خانگی در کشور، یک هزار و ۵۰۰ نفر است.

تأثیر کرونا بر افزایش نرخ بیکاری قم
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم نیز در این جلسه بیان کرد: با توجه به این که ۵۰ درصد مشاغل در قم خدماتی است با شیوع کرونا، یک درصد نرخ بیکاری در قم رشد کرده است.

مصطفی کاویانی تصریح کرد: بحران کرونا و شرایط اقتصادی کنونی بهترین فرصت برای توسعه مشاغل خانگی است زیرا این مشاغل دارای سرمایه اندک و قدرت اشتغال بالایی هستند.

وی افزود: مزیت‌هایی که در طرح مشاغل خانگی در استان قم مورد استفاده بوده مربوط به مشاغلی همچون گلیم‌بافی، قالیبافی، تولیدات چرم، ساخت عروسک، مجسمه‌سازی و حجم سازی، خیاطی، تراش سنگ‌های زینتی، ترجمه متون مدیریت محتوایی و نرم افزاری، ویرایش متون، کفش، برنامه نویسی و انیماتور، تولیدات محصولات و بسته‌بندی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمایت از زنان سرپرست خانوار در قم، بیان کرد: پیگیری برای توسعه مشاغل خانگی در بین زنان سرپرست خانوار از سال ۹۸ تاکنون در حال پیگیری است و ۱۲۳ نفر از زنان سرپرست خانوار توانستند از تسهیلات مشاغل خانگی استفاده کنند.

کاویانی تصریح کرد: سهم استان قم در طرح توسعه مشاغل خانگی ۱۵۰۰ نفر است که تاکنون ۱۱۰۰ نفر ثبت نام کرده‌اند و با وجود این عدد با توجه به ظرفیت استان قم می‌تواند به ۳۰۰۰ نفر افزایش یابد و طرح پوشش طرح قرار گیرند؛ آیتم‌هایی که برای دریافت این تسهیلات در نظر گرفته شده عبارتند از بومی استان، حداقل سن ۱۸ سال و نداشتن بیمه کارفرمایی، ممنوعیت کارهای سخت و زیان آور که از مهمترین موارد لحاظ شده برای اعطای این تسهیلات است.

نباید تنها دریافت تسهیلات و یا بسته‌های حمایتی برای افرادی که به سمت مشاغل خانگی قدم برمی‌دارند مدنظر باشد

اما آن چه که باید به آن توجه کرد این است که نباید فقط دریافت تسهیلات و یا بسته‌های حمایتی برای افرادی که به سمت مشاغل خانگی قدم برمی‌دارند مدنظر باشد چون در دل این مشاغل صنایع دستی و سنتی هم نهفته است لذا برای نمایش و عرصه گذاشتن محصولات از سوی افرادی که در این زمینه اشتغال دارند وجود بازارچه‌های ویژه این صنایع و مشاغل خانگی ضروری است.

در شرایط بحرانی کرونایی و هم‌چنین فشارهای اقتصادی، بانوانی هستند که خود به تنهایی بار سنگین خانه را به دوش می کشند و نان آور فرزندان خود هستند لذا این بازارچه‌ها می‌تواند مشاغل آن‌ها را توسعه و زمینه جهش تولید را هم افزایش دهد.

شهر توریستی قم برای مشاغل خانگی بازارچه ویژه‌ای ندارد
اما آن چه که مدیرکل بانوان و خانواده استانداری قم از آن در این جلسه انتقاد کرده عدم استقبال مطلوب بانوان قمی از تسهیلات مشاغل خانگی است.

صدیقه صدیق تقی‌زاده ضمن انتقاد از عدم استقبال بانوان قمی از تسهیلات مشاغل خانگی، گفت: طرح مشاغل خانگی دو سالی است که اجرا ولی بانوان قمی از آن استقبال مطلوبی ندارند در حالی که این طرح برای متقاضیان رایگان است و بستر را برای اشتغال در خانه و بدون دغدغه برای بانوان فراهم ساخته است.

وی بیان کرد: شاید از دلایلی که بانوان به رغم آموزش‌های جامعی که در این زمینه دیده‌اند به سمت مشاغل خانگی گرایشی ندارند، نبود بازارچه است و این که تحت حمایت نهادهای حمایتی و خیریه هستند و ترس استقلال مالی دارند.

به گفته مدیرکل بانوان و خانواده استانداری قم، در همه استان‌ها بازارچه‌های دائمی مشاغل خانگی وجود دارد اما در قم به رغم پیگیری‌های زیاد محروم از این بازارچه هستیم؛ سال گذشته پس از رایزنی‌های زیاد شهرداری و شورای اسلامی شهر کار جانمایی بازارچه را انجام دادند که به جهت شیوع بیماری کرونا راه‌اندازی منتفی شد.

اقدامات جزیره‌ای مسئولان در اجرای طرح ملی مشاغل خانگی
وی اظهار داشت: طرح مشاغل خانگی دو سالی است که برای توسعه اشتغالزایی در کانون توجه مسئولان قرار گرفته است، طرحی که می‌تواند اقتصاد خانواده را بهبود بخشد اما بسیاری از دستگاه‌های اجرایی استان به این موضوع ورود کرده ولی از یکدیگر بی خبر هستند، لذا اقدامات جزیره‌ای باعث شده است این طرح موفق اجرا نشود.

صدیق تقی‌زاده از شناسایی ۱۵۰ زن سرپرست خانوار در قم خبر داد و افزود: این ۱۵۰ بانوی سرپرست خانوار برای حضور در بازارچه مشاغل خانگی شناسایی شده‌اند تا در صورت راه‌اندازی آن مشغول کار شوند.

فعالیت ۲۷ صندوق اشتغال زنان روستایی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم هم با اشاره به فعالیت ۲۷ صندوق مربوط به زنان روستایی، گفت: عمده این مشاغل در روستاها مربوط به صنایع دستی و صنایع تبدیلی است که باید همه دستگاه‌های فعال در حوزه مشاغل خانگی با هم‌افزایی و همراهی هم فعالیت داشته باشند.

عباس پورمیدانی افزود: این صندوق‌ها نیاز به حمایت مالی دارند لذا بسیاری از این صندوق به رغمم فعالیت مطلوبی که داشتند و نبود بازار فروش برای محصولان خود تعطیل و یا در شرف تعطیل شدن هستند.

به گفته این مسئول، نبود بازارچه دائمی مشاغل خانگی صدمات زیادی در پایداری اشتغال خانگی به همراه داشته که باید از طرف استان پیگیری شود.

همه اعضای جلسه بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که توجه به مشاغل خانگی و زنان سرپرست خانوار نسخه‌ای شفابخش برای این روزهای کرونایی و رکود اقتصادی است ولی صرفا پرداخت تسهیلات نمی‌تواند در این زمینه مشکلی را حل کند بلکه نیازمند توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد بسترهای مناسب برای عرضه محصولات تولید شده توسط زنان در خانه‌ها هستیم.

کد خبر: ۵۸٬۲۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha