۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
 بودجه بر محیط کسب‌ و کار و متغیرهای اقتصاد کلان اثر مستقیم دارد
رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران:

بودجه بر محیط کسب‌ و کار و متغیرهای اقتصاد کلان اثر مستقیم دارد

قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران می‌گوید: لایحه بودجه از دو منظر برای بخش خصوصی اهمیت دارد؛ اول تأثیر بودجه بر اقتصاد کلان و دوم تصمیم‌هایی که در بودجه برای حوزه‌های مختلف اقتصادی گرفته می‌شود که آن‌هم اثراتی بر حوزه محیط کسب‌وکار دارد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، دولت دوازدهم آخرین لایحه بودجه عمر خود را تقدیم مجلس کرد. دوازدهم آذرماه، حسینعلی‌ امیری معاونت پارلمانی رئیس‌جمهوری لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس برده است در غیاب حسن روحانی؛ غیبتی که بار دیگر حاشیه‌ساز شد منابع عمومی دولت و آنچه برای اداره کشور در سال آینده در اختیار دارد حدود ۸۴۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که این رقم باید بین هزینه‌ها برای پرداخت حقوق و دستمزد، بودجه عمرانی و تملک دارایی‌های مالی که پرداخت سود اوراق منتشر شده سال‌های قبل است، توزیع شود. کلیات بودجه سال آینده از تراز شدن منابع و مصارف با رقم ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان حکایت دارد. این در حالی است که دولت در بخش منابع ۸۴۱ هزار میلیارد تومان منابع عمومی و درمجموع ۹۲۹ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی پیش‌بینی کرده است.

محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران می‌گوید: بودجه از دو منظر برای بخش خصوصی دارای اهمیت است: یکی از جنبه اثرگذاری بودجه بر متغیرهای اقتصاد کلان و محیط کسب‌وکار است. بودجه در ایران فقط منحصر به سیاست‌های مالی نیست، بلکه ماهیت بودجه در ایران به‌گونه‌ای است که بر روی سیاست‌های ارزی، پولی، تجاری و غیره عملاً اثرگذار است. بودجه عملاً لایحه‌ای مهم است و به همین خاطر بر متغیرهایی مثل تورم، نرخ ارز و غیره اثرگذار است. ازآنجایی‌که متغیرهای اقتصاد کلان بر فعالیت بخش خصوصی اثرگذار است، باید این متغیرها بررسی شود.

قاسمی می‌افزاید: زاویه دیگر اثرگذاری بودجه بر محیط کسب‌وکار است. مثلاً سال‌های گذشته به‌صورت ناگهانی درباره نحوه بازگشت ارز تصمیماتی گرفته شد و این به قبل هم تعمیم داده شد. این تصمیم روی قول‌ و قرارهای فعالان اقتصادی با شرکای خارجی آنها اثر گذاشت، محیط کسب‌وکار فعالان اقتصادی یا تاجران را نامناسب کرد و در کاهش حجم صادرات نتیجه این تصمیم را دیدیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران می‌گوید: بعد دیگر بودجه در ایران که برای بخش خصوصی دارای اهمیت است اینکه تصمیمات متنوعی در بخش‌های مختلف اقتصادی گرفته می‌شود. بخشی از این تصمیمات در قالب مخارجی است که دولت راجع به بخش انرژی، صنعت، معدن و همه این حوزه‌ها می‌گیرد. یا بخشی از بودجه به تبصره و احکام قانونی برمی‌گردد که چارچوب‌هایی را برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه‌های متعدد اقتصادی تعیین می‌کند. این‌ها هم باید بررسی شود.

او ادامه می‌دهد: ما سال‌های گذشته شاهد بودیم که عوارضی بر معادن وضع می‌شد یا تصمیماتی برای روابط بین بخش‌های فولاد، سنگ‌آهن و غیره یا نرخ خوراک پتروشیمی گرفته می‌شد؛ این تصمیمات بر کسب‌وکارها اثرگذار بود.

قاسمی تصریح می‌کند: بخش خصوصی و در رأس آن اتاق ایران سعی می‌کند ابعاد مختلف لایحه بودجه را بررسی کارشناسی کند. برای انجام این کار ما سعی می‌کنیم از همه ظرفیت‌های اتاق ایران، اتاق‌های شهرستان‌ها، فعالان بخش خصوصی استفاده شود تا کیفیت تصمیمات بودجه بهتر شود. همچنین مقرر شده که نظرات همه اتاق‌ها، تشکل‌ها و کمیسیون‌های تخصصی اتاق‌ها همه در مدت معینی جمع‌آوری شود.

او می‌گوید: روز دوشنبه اولین جلسه هم‌اندیشی با ریاست دبیر کل اتاق ایران برگزار خواهد شد. ما سعی می‌کنیم از همه ظرفیت‌های اتاق‌ها استفاده کنیم تا بخش خصوصی نقش مؤثرتری در بررسی لایحه بودجه داشته باشد و به بهبود لایحه بودجه ۱۴۰۰ کمک کند.

قاسمی تصریح می‌کند: همه کسانی که با بودجه سر و کار دارند، آگاه هستند که این لایحه‌ای با حجم زیاد است، بخش‌های گوناگونی دارد و نیاز به بررسی کارشناسی دارد؛ بنابراین در طول دوره بررسی این لایحه در مجلس مدام گزارش‌های کارشناسی راجع به ابعاد مختلف بودجه با کمک کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران، اتاق‌های شهرستان‌ها و کلیه انجمن‌ها، تشکل‌ها و نهادهای صنفی تهیه و منتشر خواهد شد.

کد خبر: ۵۸٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha