۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
علت افت بورس در آخرین روز کاری هفته چه بود؟| انتظار بازار منفی یا متعادل در هفته پیش روی بازار سرمایه
بورس در هفته ای که گذشت؛

علت افت بورس در آخرین روز کاری هفته چه بود؟| انتظار بازار منفی یا متعادل در هفته پیش روی بازار سرمایه

آخرین روز کاری هفته بورس چندان چنگی به دل سهامداران نزد چراکه این بازار مانند دیگر بازارها به سمت منفی شدن حرکت کرد.

رامین کیانی؛ بازار: روز چهارشنبه، آخرین روز کاری هفته بورس چندان چنگی به دل سهامداران نزد چراکه این بازار مانند دیگر بازارها به سمت منفی شدن حرکت کرد. خیلی وقت است که سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف به دنبال این هستند که یک بازار مطمئن برای سرمایه‌گذاری پیدا کنند اما دلار که در حال درجا زدن بوده و بین ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان تغییر می‌کند، بازار طلا هم که پیرو بازار جهانی است و البته با وجود چند روز افزایشی بودن، باز هم نازش خریدار ندارد. بازار مسکن هم که به علت افزایش یک باره خود از همان ابتدا تکلیفش مشخص بود و در نهایت خودرو می‌ماند که با خبر آزاد شدن واردات خودرو هم همه منتظر پایین آمدن قیمت آن هستند که علناً نشان می‌دهد بازار سرمایه بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است.

افزایش قیمت نفت و همچنین کامودیتی‌هایی از جمله مس باعث شده است که سهام شرکت‌های صنعتی و معدنی فعال در حوزه فلزات و صنایع معدنی با اقبال بیشتری روبه‌رو شوند

بودجه ۱۴۰۰ و بورس ایران 
سرمایه‌گذاران به دنبال راهی هستند که نقدینگی خود را از راهی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند، راحت‌تر بیرون آورند که بورس بهترین راه برای چنین کاری است پس مشخص می‌شود که آخر هفته باید برخی هزینه‌های افراد از این راه تأمین شود. با این حال، به گفته کارشناسان، یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این هفته بازار را بازی داد، اختلافات جلوی پرده دولت و مجلس بود که دیگر با ارائه طرح بودجه سال ۱۴۰۰ توسط نماینده پارلمانی رئیس جمهور در مجلس بود که حتی وقتی برای دفاع از این طرح را ندادند و کارشناسان معتقدند که این اختلافات باعث ایجاد حاشیه در نظام اقتصادی می‌شود و دولتمردان و نمایندگان مجلس باید بکوشند تا با یکدیگر حاشیه امنی برای نظام اقتصادی کشور هم ایجاد کنند.

علاوه بر همه این مسائل، افزایش قیمت نفت و همچنین کامودیتی‌هایی از جمله مس باعث شده است که سهام شرکت‌های صنعتی و معدنی فعال در حوزه فلزات و صنایع معدنی با اقبال بیشتری روبه‌رو شوند. با این حال، شیوه‌نامه جدید تنظیم بازار فولاد هم از طرف معاونت اقتصادی رئیس جمهور در وضعیت بازار چندان بی دخل نبوده و توانسته است که وضعیت بازار را متحول کند و از این جمله می‌توان به سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان اشاره کرد که روزهای زیادی را در زمره نمادهای پرتراکنش گذرانده است و حتی بیشترین تأثیر را هم در شاخص کل گذاشته است.

در کنار همه این‌ها، شاخص کل هم‌وزن نشان می‌دهد که وضعیت بازار وضعیت مثبتی است و همه این اتفاقات مؤثر در بورس هم هنوز سهامداران این بازار را امیدوار به بهترین نتیجه نگه داشته است. هرچند این هفته شاخص کل از رد شدن مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی بازماند ولی با رفتار سینوسی که از خود نشان داده است، این امید را به سهامداران می‌دهد که می‌تواند این کار را به درستی انجام دهد ولی کمی به زمان نیاز دارد تا مطمئن شود که با مقاومت بازار و افراد حقوقی قرار نمی‌گیرد.

یکی از دلایل منفی شدن بازار در روز چهارشنبه اختلاف علنی دولت و مجلس بر سر لایحه بودجه بود

سفته بازان چهارشنبه ها فروشنده هستند
مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در تحلیل وضعیت بازار در آخرین روز کاری هفته بورس گفت: از مهم‌ترین عواملی که باعث منفی شدن بازار در این روز شد، می‌توان اثر  آخر هفته نام برد. بر این اساس که معمولاً معامله‌گران در بازار به خصوص سفته‌بازان که رکن مهمی در بازار هستند، با توجه به افزایش ریسک‌های ناشی از دو روز تعطیلی اقدام به نقد کردن دارایی می‌کنند و در بازار سرمایه فشار عرضه ایجاد می‌شود و برعکس همین اتفاق هم در روزهای شنبه می‌افتد.

وی افزود: از طرفی تصویب طرح پیشنهادی مجلس درباره برجام و تایید آن پس از اصلاح شورای نگهبان و ابلاغ آن به دولت بی تأثیر در معاملات روز چهارشنبه نبود و همین مسائل باعث ایجاد تنش سیاسی در دو قوه کشور شد. در مقابل، اظهار نظر رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، بایدن درباره بازگشت مشروط به برجام و لزوم مذاکرات جانبی هم در روند معاملات بازار سرمایه موثر بود.

در بازار هنوز شاهد اثرات منفی شیوه‌نامه دولت برای قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا هستیم چراکه این شیوه‌نامه در اولین روز اجرایی شدنش، باعث سردرگمی بازار شد

معضلی به نام شیوه نامه فولاد
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: ما در بازار هنوز شاهد اثرات منفی شیوه‌نامه دولت برای قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا هستیم چراکه این شیوه‌نامه در اولین روز اجرایی شدنش، باعث سردرگمی بازار شد و بر خلاف تسکین درد گرانی، بدتر به دردش افزود و در کنار این، لاز م به ذکر است که افت بازار بعد از دو هفته مثبت بودن با افزایش جزیی ریسک‌های سیاسی نگران‌کننده نیست البته از نظر ارزش کل، بازار به تعادل رسیده است.

قلی‌پور در پایان با اشاره به اینکه پیش‌بینی هفته آینده کار دشواری است، تأکید کرد: طی هفته اخیر، شاهد ورود نقدینگی جدید در بازار بودیم و با این حال نرخ ارز، نرخ بهره بین بانکی، تحولات سیاسی و انتظارات از رشد اقتصاد جهانی و در نتیجه، قیمت‌های جهانی که با عرضه واکسن کرونا تقویت شده است، مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار بر بازار هستند و با فرض ثابت ماندن سایر متغیرها، انتظار بازاری منفی یا متعادل می‌رود.

کد خبر: ۵۸٬۱۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha