۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۲
۷۰ درصد مردم دنیا تا تابستان ۲۰۲۱ واکسینه می‌شوند
واکسن پی فایزر در انگلیس تایید شد؛

۷۰ درصد مردم دنیا تا تابستان ۲۰۲۱ واکسینه می‌شوند

دنیا در تلاش برای دستیابی به واکسن کرونا موفق بود و بالاخره اولین واکسن تاییدیه های لازم برای تزریق در بریتانیا را دریافت کرد. ظرف دو هفته آینده تاییدیه تزریق واکسن پی فایزر و مدرنا در امریکا هم صادر می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: خبر تایید واکسن پی فایزر در بریتانیا و شروع تزریق این واکسن به کادر درمان این کشور از هفته آینده بارقه امیدی در چشمان تمامی مردم دنیا روشن کرد. این بارقه امید زمانی پرنورتر شد که  سی ان ان اخباری در مورد تایید واکسن پی فایزر در روز ۱۰ دسامبر و تایید واکسن مدرنا در روز ۱۷ دسامبر منتشر کرد و در گزارشهای رسمی در مورد احتمال تایید واکسن های تولید دو شرکت آکسفورد و جانسون و جانسون در اواخر ژانویه سال ۲۰۲۱ صحبت کرد. 

این رسانه امریکایی مصاحبه ای با مدیر عامل شرکت پی فایزر انجام داد و در مورد نحوه عرضه واکسن در ماه دسامبر از او پرسید. طبق گفته های مدیر عامل این شرکت، تنها ۵۰ میلیون دوز واکسن تا انتهای دسامبر وارد بازار می شود که ۲۵ میلیون دوز به امریکا و ۲۵ میلیون دوز به دیگر کشورها داده خواهد شد.

او در مورد شروع بررسی واکسن در استرالیا سخن گفت و اعلام کرد که قرار است اواخر ژانویه استرالیا تاییدیه نهایی واکسن را صادر کند و تزریق آن را شروع کند. این کشور هم مانند تمامی کشورهای صنعتی اولین محموله از واکسن کرونای پی فایزر را دریافت کرده است.

مدیر عامل شرکت پی فایزر عرضه واکسن در اروپا و امریکا را به معنای «شروع روند پایان دادن به پاندمی» معرفی کرد و گفت: «با توجه به اینکه شرکتهای زیادی در تولید واکسن فعالیت می کنند و چندین شرکت در این زمینه موفقیتهای زیادی به دست آورده اند و در اوایل سال بعد تاییدیه های آنها را دریافت خواهند کرد، انتظار می رود تا انتهای تابستان سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۷۰ درصد مردم دنیا واکسن را دریافت کرده باشند و زندگی در دنیا به وضعیت عادی بازگردد.»

واکسن در بریتانیا چگونه تزریق می شود
بی بی سی گزارشی در مورد نحوه توزیع واکسن پی فایزر در بریتانیا منتشر کرد و در این گزارش نوشت که در اولین مرحله ۸۰۰ هزار دوز واکسن وارد بریتانیا می شود که در بیمارستان ها توزیع خواهد شد. کادر درمان بریتانیا اولین گروهی هستند که واکسن پی فایزر را دریافت می کنند و در مرحله بعدی سالمندان، افرادی که در خانه های سالمندان نگهداری می شوند و سپس افرادی که در مراکز نگهداری از سالمندان کار می کنند واکسن را دریافت خواهند کرد.

  این رسانه بریتانیایی با توجه به این مطلب که میزان عرضه واکسن پی فایزر در سال جاری به تمامی دنیا برابر با ۱.۳ میلیارد دوز خواهد بود نوشت: «انتظار می رود گروه های آسیب پذیر بریتانیا واکسن پی فایزر را دریافت کنند و تا اوایل سال بعد و بعد از تامین واکسن های دیگر به خصوص دریافت تاییدیه های نهایی واکسن آکسفورد، از آن واکسن ها برای گروه های دیگر استفاده شود.»

این رسانه تاکید کرد واکسن آکسفورد گزینه بهتری برای افراد زیر ۵۰ سال است زیرا این افراد از سیستم ایمنی بالاتری برخوردار هستند و در حالت عادی هم احتمال ابتلا به حالت سخت بیماری در آنها بسیار کم است. فرانسه هم اعلام کرده است تزریق واکسن پی فایزر به کادر درمان را از یک هفته دیگر شروع می کند.

 واکسن چینی هم سومین مرحله ازآزمایشهای بالینی را به اتمام رساند
اما یکی دیگر از شرکتهای تولید کننده واکسن که در دنیا از آن به عنوان امیدی برای تامین واکسن دنیا نام برده می شود، واکسن تولیدی شرکت سینوفارم است. واکسنی که به گزارش سی ان ان بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در امارات آن را دریافت کرده اند.

قرار بر این است که امارات با چین در تولید واکسن همکاری کند و این کشور به مرکزی برای توزیع واکسن در خاورمیانه تبدیل شود. امارات در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۰۰ میلیون واکسن سینوفارم را تولید خواهد کرد. شرکت سینوفارم دو واکسن  تولید کرده است و هر دو در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی قرار دارند.

این شرکت اعلام کرده است توان تولید بیش از یک میلیارد دوز واکسن کرونا در سال ۲۰۲۱ دارد و می تواند به سرعت ارسال آن به بازارهای خارجی را شروع کند. انتظار می رود ظرف چند هفته آینده نتیجه سومین مرحله از ازمایشهای بالینی این واکسن و چند واکسن دیگر که در چین تولید شده است، مشخص شود.

 اما حتی قبل از تکمیل این مرحله هم خبرهایی در مورد فروش واکسن چینی به کشورهای در حال توسعه منتشر شده است. به عنوان مثال ۴۶ میلیون دوز واکسن سینوفارم به کشور برزیل و ۵۰ میلیون دوز به ترکیه فروخته شده است و اندونزی امتیاز تولید ۴۰ میلیون دوز در داخل کشور را کسب کرده است. شرکت کانسینوی چین اعلام کرده است ۳۵ میلیون دوز واکسن به برزیل می دهد زیرا این کشور در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی با چین همکاری کرده است.

چین اعلام کرده است آمادگی دارد بعد از تایید واکسن به سرعت آن را به بازارهای دیگر صادر کند و شرکت علی بابا در زمینه توزیع واکسن در دنیا با شرکتهای داروسازی همکاری می کند.

نکته مهم این است که چین سهم زیادی از گروه های حساس و آسیب پذیر را در داخل کشور واکسینه کرده است و اخباری در مورد واکسیناسیون تمامی افراد شاغل در فرودگاه ها و دیپلمات ها به گوش می رسد. از طرف دیگر این کشور موفقیت زیادی در کنترل ویروس داشت و به همین دلیل برای توزیع واکسن در داخل و تزریق به مردم فوریتی حس نمی کند و می تواند از این فرصت برای کسب درآمد استفاده کند.

کد خبر: ۵۸٬۱۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha