۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۹
هند مایل به از سرگیری خرید نفت از ایران است
وزیر نفت هند اعلام کرد؛

هند مایل به از سرگیری خرید نفت از ایران است

هند پیش از تحریم نفتی یکی از خریداران عمده نفت ایران بود و در ماه می سال ۲۰۱۹ به دلیل تحریم امریکا، خرید نفت از ایران را متوقف کرد. حال وزیر نفت این کشور خبر از تمایل هند برای واردات نفت از ایران در دولت جو بایدن داده است.

بازار؛ گروه بین الملل: پیش از بازگشت تحریم های هسته ای ایران در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، هند یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران بود.حال وزیر نفت این کشور  اعلام کرده است این کشور تمایل دارد دردوره ریاست جمهوری جو بایدن، خرید نفت از ایران را از سر بگیرد.

نشریه اکونومیک تایمز کشور هند به نقل از وزیر نفت نوشت: «هند تمایل دارد از وابستگی به یک یا چند کشور در مساله مهمی مانند تامین نفت بپرهیزد و  افزایش تعداد کشورهایی که نفت را به هند صادر می کند می تواند از آسیب پذیری اقتصادی هند در شرایط بحرانی بکاهد. به همین دلیل از سر گیری واردات نفت از ایران و ونزویلا در دوره ریاست جمهوری بایدن و بعد از برداشته شدن تحریم ها گزینه مناسبی برای کشور ما است.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا هند از جو بایدن خواهد خواست تا تحریم های نفتی ایران را لغو کند یا خیر گفت: «هند به عنوان یک خریدار بزرگ نفت در دنیا تمایل دارد بازارهای مختلفی برای خرید در اختیار داشته باشد و حذف تحریم ایران و بازگشت این کشور به بازار نفت هم شرایط خوبی برای هند ایجاد می کند.»

هند دومین وارد کننده بزرگ نفت از ایران است. چین بزرگترین واردکننده نفت از ایران بود که در جریان تحریم های نفتی امریکا علیه ایران مجبور به کاهش صادرات شد. هند هم که از نظر میزان واردات نفت از ایران جایگاه دوم را داشت از ماه می سال ۲۰۱۹ به دلیل تشدید تحریم های اقتصادی  علیه ایران واردات خود را از این کشور متوقف کرد.

طبق گزارشهای ارایه شده توسط سایت ورلد اویل، هند سومین وارد کننده بزرگ نفت در دنیا است و ۸۰ درصد از نفت مصرفی خود را وارد می کند. نکته مهم این است که خاورمیانه اصلی ترین تامین کننده نفت هند بود و ۸۰ درصد واردات  نفت این کشور هم از کشورهای نفت خیز خاورمیانه انجام می شود.

بایدن تصمیم دارد به توافق هسته ای بازگردد
شبکه خبری الجزیره در گزارشی با اشاره به مطالب عنوان شده توسط وزیر نفت کشور هند نوشت: «هند همیشه رابطه خوبی با ایران داشته است و بعد از انتخاب بایدن در امریکا و انتشار خبرهایی مبنی بر بازگشت او به توافق هسته ای بعد از شروع رسمی کارش در کاخ سفید در مورد تمایل خود برای همکاری با ایران در پروژه چابهار صحبت کرده بود. این رابطه اقتصادی برای هر دو طرف سودآور است و هر دو می توانند از این فرصت استفاده کنند و اگر تحریم ها برداشته شود، هند اولین خریدار تازه ای است که اقدام به خرید نفت از ایران خواهد کرد.»

 این رسانه با اشاره به مصاحبه اخیر بایدن با نشریه نیویورک تایمز نوشت: «بایدن بارها اعلام کرده است که تمایل دارد به توافق هسته ای ایران بازگردد و تحریم ها را لغو کند. او اعلام کرده است که راهی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با ایران ارایه می دهد و تحریم های وضع شده علیه ایران در دوره ترامپ را لغو می کند. بایدن می تواند به سرعت فرصت افزایش صادرات نفت ایران را فراهم کند در صورتیکه  ایران هم به تعهدات برجامی بازگردد. به نظر می رسد این شرایط برای از سر گیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور و حل کردن مساله هسته ای ایران مطلوب باشد و هر دو طرف باید از این فرصت به خوبی استفاده کنند.»

با تحریم ایران و ونزویلا، سه درصد از عرضه نفت دنیا کم شد
ایندیا تایمز هم گزارش دیگری در مورد تمایل هند برای از سرگیری خرید نفت از ایران منتشر کرده است. طبق این گزارش بعد از تحریم نفتی ایران و ونزویلا در دوره ریاست جمهوری ترامپ بالغ بر ۳ میلیون بشکه نفت از بازار نفت دنیا حذف شد که رقمی معادل ۳ درصد کل نفت عرضه شده به بازار جهانی است.

در ابتدا تصور می شد امریکا در نظر دارد نفت خود را جایگزین نفت ایران و ونزوئلا در بازار بکند که افزایش سرمایه گذاری در صنعت نفت امریکا و بیشتر شدن سطح تولید هم به این مساله دامن زد ولی جو بایدن تمایلی برای ادامه این سیاست ندارد و سرمایه گذاری در انرژی های پاک را در دستور کار خود قرار داده است. در این صورت امریکا وارد بازار صادرات نفت نمی شود و نفت ایران می تواند نقصان موجود در بازار را برطرف کند.

رسانه های امریکایی بر این باور هستند که بایدن حتی قبل از اینکه رسما تحریم ها را لغو کند می تواند با چراغ سبز نشان دادن به اروپا و دیگر خریداران نفت ایران در قاره آسیا، زمینه را برای از سر گیری صادرات نفت فراهم کند و به ایران امکان دهد به منابع مالی خود در خارج از کشور دسترسی پیدا کند.

سی ان ان بر این باور است که بایدن در توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران حضور داشته است و ضعف ها و قوت های آن توافق را می داند و در صورت همکاری ایران در این زمینه می تواند مشکلات موجود در مسیر توافق هسته ای و برداشته شدن تحریمها و از سرگیری دیپلماسی  را به سرعت برطرف کند.

کد خبر: ۵۸٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha