۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
افزایش ماسک‌های غیراستاندارد در بازار
نایب رئیس انجمن داروسازان تهران عنوان کرد

افزایش ماسک‌های غیراستاندارد در بازار

صبور، نایب رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: اگر داروخانه‌ها از شرکت‌های رسمی پخش، ماسک خریداری کنند، استاندارد در آن‌ها به طور قطع رعایت شده است.

به گزارش بازار، بهمن صبور نایب رئیس انجمن داروسازان تهران در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر کیفیت پایین برخی ماسک‌های تولیدی در کشور، گفت: اگر داروخانه‌ها در دو تا سه ماهه اخیر که سازمان غذا و دارو وارد استانداردسازی و نظارت بر کیفیت ماسک‌ها شده، از شرکت‌های رسمی پخش، ماسک خریداری کرده‌اند، استاندارد در آن‌ها به طور قطع رعایت شده است.

صبور درباره کیفیت ماسک‌هایی که در بازار وجود دارد، گفت: باید توجه کرد که میزان تولید ماسک قبل از شیوع کرونا، روزانه کمتر از ۵۰۰ هزار عدد بود، بر همین اساس با شیوع کرونا در کشور، میزان مصرف به شدت بالا رفت و به نوعی با کمبود ماسک به ویژه در مراکز درمانی مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه باید توجه کرد که انواع مختلف ماسک‌ها کاربردهای متفاوتی دارند، افزود: به عنوان مثال ماسک‌های N ۹۵ در بخش‌های جراحی، بیمارستان‌ها و... به کار می‌روند و نیازی نیست که مردم در سطح شهر این ماسک را استفاده کنند. ماسک استانداردی که مردم می‌توانند استفاده کنند، ماسک‌های سه لایه پرستاری است که استانداردهای آن هم به این صورت است که لایه بیرونی و داخلی آن باید اِسپان‌باند و لایه وسط آن هم مِلت‌بلون باشد. البته لایه‌های بیرونی و داخلی می‌تواند اس ام اس هم باشد که ترکیبی از ملت بلون و اسپان‌باند است که ضریب محافظت ماسک را بالا می‌رود. این ماسک‌ها استاندارد بوده و مشکلی ندارند.

صبور ادامه داد: البته در مرحله اول تولید ماسک در ابتدای کرونا، از آنجایی که با کمبود ماسک مواجه شدیم، بسیاری از تولیدی‌ها به سمت تولید ماسک رفتند و در این مرحله کمیت برای ما مهم بود. البته در همان زمان هم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دستورالعملی به تولیدی‌ها ارائه داده بود که بر اساس آن ماسک تولید کنند، اما اکنون به نقطه‌ای رسیدیم که اعلام می‌شود که حتی تا ۳۰ میلیون ماسک هم در روز تولید می‌کنیم و حالا باید بر روی کیفیت کار کنیم.

نایب رئیس انجمن داروسازان تهران افزود: بر همین اساس هم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به کارخانه‌هایی اجازه تولید و توزیع ماسک می‌دهد که استانداردهای وزارت بهداشت را رعایت می‌کنند؛ به طوری که ماسک‌ها را به مراکز کنترل کیفیت مانند سازمان انرژی اتمی و مراکز دیگر می‌فرستند و گواهی‌هایی می‌گیرند که نشان دهد میزان محافظت آن‌ها بالای ۶۰، ۷۰ تا ۸۰ درصد است. البته تأسف‌مان از این بابت است که نهادی نیست که یک کنترل کلی بر ماسک‌هایی داشته باشد که وارد بازار می‌شود. زیرا ماسک دو لایه، یک لایه و ماسک‌هایی که پارچه آن‌ها از اسپان نیست نیز در بازار وجود دارد.

صبور تأکید کرد: البته سازمان غذا و دارو سامانه‌ای را به داروخانه‌ها معرفی کرده است که می‌توانند از طریق آن ماسک‌های سه لایه‌ای را که کد IRC دارند و در سامانه تی‌تک ثبت شده‌اند، چک کرده و از این طریق کیفیت ماسک را بررسی کنند؛ بنابراین نظارتی روی این ماسک‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد جنس ماسک چیست و گِرَم ملت بلون آن چقدر است. حال اگر ماسک‌ها این استانداردها را داشته باشند، توسط شرکت‌های پخش رسمی مجاز به توزیع در سطح داروخانه‌ها هستند. این ماسک‌ها هم کد IMED دارند و هم در سامانه تی‌تک ثبت شده‌اند و طبق فاکتور رسمی توزیع می‌شوند. ماسک‌های دیگری که دارند تولید می‌شوند نیز باید به سمت دریافت این استانداردها روند و در این صورت وارد چرخه توزیع شوند که در این زمینه وزارت صمت، وزارت بهداشت و نهادهای ناظر باید نظارت کافی داشته باشند که ماسک‌های غیراستاندارد وارد چرخه مصرف نشوند.

نایب رئیس انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه اکنون ماسک‌های غیر استاندارد هم در بازار وجود دارند، گفت: برخی تولیدی‌های ماسک در جایی ثبت نشده‌اند و همچنان کار می‌کنند. حال یک نهاد بالادستی باید بر روی نحوه تولید و استاندارد این ماسک‌ها هم نظارت داشته باشند که خارج از چارچوب استاندارد نباشند. ماسک استاندارد، در کمترین حالت ۶۰ تا ۷۰ درصد محافظت می‌دهد و اگر همه افراد استفاده و شیوه نامه‌ها را رعایت کنند، به احتمال ۹۹ درصد به کرونا مبتلا نمی‌شوند، اما اگر ماسک غیراستاندارد باشد، ذرات ریز و قطرات تنفسی با یک عطسه و سرفه از ماسک عبور می‌کند. پیشنهادمان این است که نهادهای نظارتی که به تولید ورود کرده اند و تولید کمی ماسک مناسب شد، به کیفیت هم ورود کنند و استانداردهای سختگیرانه‌ای اعمال کنند تا ماسک‌های فاقد استاندارد از چرخه تولید خارج شوند.

صبور تأکید کرد: اگر داروخانه‌ها در دو سه ماهه اخیر که سازمان غذا و دارو وارد استاندادسازی و نظارت بر کیفیت ماسک‌ها شده است، از شرکت‌های رسمی پخش، ماسک خریداری کرده‌اند، استاندارد در آن‌ها به طور قطع رعایت شده است. نشان‌ها و کارخانه‌هایی هم که ماسک استاندارد تولید می‌کنند و کد IRC دارند، در سامانه سازمان غذا و دارو مشخص شده اند. در کل کشور تعدادی شرکت ثبت شده که استانداردها را رعایت کردند و مجوز توزیع در دراوخانه و مراکز درمانی را دارند.

نایب رئیس انجمن داروسازان تهران تأکید کرد: در عین حال راهکار اصلی برای استانداردسازی سایر ماسک‌هایی که در بازار وجود دارد، نظارت است.

صبور درباه قیمت ماسک‌های سه لایه، گفت: قیمت ماسک سه لایه پرستاری درب کارخانه ۱۰۵۰، قیمت پخش ۱۱۵۵ و قیمت مصرف کننده ۱۳۰۰ تومان است.

نایب رئیس انجمن داروسازان تهران همچنین گفت: مردم اگر خواستند بررسی کنند، ماسک سه لایه‌ای را بشکافند پارچه ملت بلون مانند دستمال کاغذی باشد و اگر این پارچه وسط لایه بیرونی و داخلی است، استانداردهای وزارت بهداشت را دارا است.

کد خبر: ۵۸٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha