۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱
فریدون‌کنار اولین بندر خصوصی کشور؛ سرآغازی در کریدور آبی شمال
بازار گزارش می دهد؛

فریدون‌کنار اولین بندر خصوصی کشور؛ سرآغازی در کریدور آبی شمال

فریدون‌کنار- فریدون‌کنار اولین تجربه بندر خصوصی کشور و شاهراه کریدور آبی شمال به شمار می‌رود که پس از سال‌ها فراز و نشیب طی یک سال گذشته به باردهی و ثمر نشسته است.

بازار-فوزیه حمزه پور: سال ۶۹ احداث بندر فریدون‌کنار در مجلس تصویب شد اما سال ۸۱ ساخت اسکله، موج‌شکن‌ها و حوضچه‌ها به پایان رسید و سال ۸۶ عملاً فعالیت این بندر در کرانه خزر کلید خورد.

۱۲ سال پیش اولین کشتی تجاری در بندر فریدون‌کنار پهلو گرفت و پس از سال‌های کش‌وقوس، مشکلات فراوان اقتصادی و غیره، طی یک سال گذشته بندر فریدون‌کنار در چرخه تجاری و رونق قرارگرفته است.

این بندر دارای دو پست اسکله، آبخور چهار متر و ۲۰ سانتی، ظرفیت ۷۰۰ هزار تنی در سال در مساحت ۶۹ هکتار و با کاربری چندمنظوره جنرال کارگو در ساحل دریای خزر بناشده است.

در سال جاری تخلیه و بارگیری کالا از بندر خصوصی فریدون‌کنار رشد ۱۵۴ درصدی داشته است و محموله صادراتی سنگ نمک به وزن ۲ هزار تن با کشتی امسکی ۲۰۷ به مقصد بندر آستراخان روسیه بارگیری و ارسال‌شده است.

ایمان شیوافر مدیرعامل شرکت راهبران بندر فریدون‌کنار در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: اولین کشتی ۱۲ سال پیش با محموله ژنراتورها وارد بندر فریدون‌کنار شده و اولین پهلوگیری کشتی تجاری در این بندر انجام شد و با گذشت سال‌ها، خوشبختانه روند عملیاتی تخلیه و بارگیری کالا طی یک سال گذشته در بندر مثبت و روبه رشد بوده است.

مدیرعامل شرکت راهبران بندر فریدون‌کنار می‌گوید: طی ۱۰ ماهه گذشته ۱۶۰ هزار تن کالا تحویل و بارگیری شد که رشد ۱۴۰ درصدی را داشتیم و عملیات تخلیه و بارگیری ۲.۵ برابر شده است.

وی افزود: بااینکه روند رو به رشد عملیات تخلیه و بارگیری در بندر وجود دارد، اما پتانسیل بندر با توجه به سرمایه‌گذاری‌های مناسبی که صورت گرفته، بالا است.

شیوافر ادامه داد: مجهزترین سایت نفتی شمال با ۳۰ هزار تن مخزن در بندر احداث‌شده است بدون آنکه یک قطره آلودگی نفتی ایجاد کند و یکی از مجهزترین سیلوهای شمال نیز با ظرفیت ۳۰ هزار تن و با برند معتبر خارجی در بندر ساخته‌شده است.

مدیرعامل شرکت راهبران بندر فریدون‌کنار، سطح سوله‌های احداث‌شده در بندر فریدون‌کنار را ۳۳ هزار مترمربع به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن انبار اعلام کرد و گفت: شش هزار و ۵۰۰ مترمربع ساختمان در بندر احداث‌شده و تمامی المان‌هایی که یک بندر از ابتدا تا انتها نیاز دارد، نظیر قرنطینه، حمل‌ونقل، گمرک، جهاد کشاورزی و غیره در بندر مستقرشده است.

وی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته اتفاقات مثبت زیادی در بندر رخ‌داده است، افزود: لایروبی بندر ازجمله اقدامات در دست اجرا است و عملیات لایروبی بندر که شاهراه ورودی کشتی تجاری بوده در دست انجام است.

زیرساخت های لازم در بندر فریدونکنار فراهم شده است

محمدتقی انزان پور مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه اوایل دهه ۷۰ باهمت مرحوم مجد آرا استارت کار بندر برای ساخت آغاز شد، افزود: زیرساخت‌های لازم در فریدون‌کنار به‌عنوان یک بندر فراهم شد و اولین بندر خصوصی کشور نیز نصیب شهرستان فریدون‌کنار شد تا بخش خصوصی خود را به‌عنوان فعال بندرگاهی محک زند.

وی افزود: حمایت خوب مسئولان شهرستان و همت بالای مدیران علی رقم زیان‌ها، اکنون بندر شانسان را دارد روی پای خود بایستد و تمام تلاش را معطوف به آن کردیم تا وضعیت بندر ارتقا یابد.

انزان پور تصریح کرد: خوشبختانه به‌رغم همه مشکلات بندر فریدون‌کنار توانسته رشد خوبی ازنظر عملیات بندری داشته باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با نگاه خوب وزیر راه و شهرسازی، در بندر فریدون‌کنار مناقصه ساختمان مرجع و برج کنترلی با بیش از ۳۰ متر به مسات ۱۵۰۰ متر ارتفاع برگزار شد و تا اسفندماه این طرح اجرایی می‌شود و در سال آینده عملیان آن اجرا می‌شود.

۲ پروژه بزرگ در بندر فریدونکنار

ضیاءالدین اوصیا مدیر بندر فریدون‌کنار نیز می‌گوید: یکی از پروژه‌های مهم در راستای تقویت تعامل شهر و بندر، ایجاد میدانگاهی بندر است که این پروژه بااعتبار بیش از ۲۲ میلیارد تومان اجرا می‌شود و مبلغ ساختمان مرجع ۱۴ میلیارد تومان است.

وی پروژه میدانگاهی بندر فریدون‌کنار با ۱۱ میلیارد تومان اعتبار را از دیگر طرح‌ها برشمرد و گفت: این پروژه تأثیر مثبتی درروند تردد شهری و نگاه شهری به بندر و بندر به شهر خواهد داشت.

اوصیا ادامه داد: به‌رغم زیرساخت‌های موجود، حوضچه بندر فریدون‌کنار نیازمند لایروبی است و تاکنون ۵۰ هزار مترمکعب لایروبی انجام شد و درمجموع حجم لایروبی ۳۵۰ هزار مترمکعب برآور شده است.

بندر فریدون‌کنار به‌عنوان اولین بندر خصوصی کشور، به‌عنوان نزدیک‌ترین بندر به تهران با پس‌کرانه ۶۴ هکتاری، وجود تأسیسات زیربنایی و زیرساخت‌های بندری و دریایی، مستحدثات کافی و انبارهای کالا، داشتن مجهزترین سایت نفتی شمال قابلیت پذیرش انواع کالاهای تجاری و نفتی را دارد و یک بندر چابک و کارا و فارغ از بروکراسی‌های اداری برای سرمایه‌گذاری و صادرات به شمار می‌رود.

کد خبر: ۵٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha