۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
منتظر افت ارزش دلار باشید
به دنبال سیگنال مثبت بایدن؛

منتظر افت ارزش دلار باشید

جو بایدن رییس جمهوری منتخب امریکا در مصاحبه ای با نیویورک تایمز در مورد آمادگی برای بازگشت به توافق ایران در صورت پایبندی ایران به تعهدات خبر داد و تاکید کرد با بازگشت به توافق تحریم های وضع شده در دوره ترامپ را برمی دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: جو بایدن رییس جمهوری منتخب مردم امریکا اعلام کرده است در صورتیکه ایران به توافق هسته ای پایبند باشد، حاضر است به توافق بازگردد و تمامی تحریم های وضع شده در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ را لغو کند. او در مصاحبه ای با نیویورک تایمز ضمن تاکید بر این نکته که بایدن به تعهداتی که پیشتر داده است کاملا پایبند است گفت:« این سخنان تنها شعارها ی انتخاباتی نبود.»

اما این سخنان در رسانه های دنیا بازتاب گسترده ای داشت. سی ان ان در این مورد نوشت: «بایدن می تواند بخش زیادی از فشارهای مالی روی اقتصاد ایران را کم کند. برداشته شدن تحریم های نفتی و اجازه صادرات نفت و دسترسی ایران به منابع مالی کشور در بانکهای خارجی می تواند باعث جریان یافتن منابع مالی به اقتصاد کشور شود. بایدن می تواند زمینه همکاری اقتصادی اروپا با ایران را فراهم کند و بستر را برای ورود سرمایه های خارجی به صنعت نفت و گاز ایران فراهم کند.»

این رسانه به توجه به تاثیر تحریم های اقتصادی اخیر روی ارزش ریال ایران نوشت: «ارزش پول ایران در یک سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است و در صورتیکه دو کشور به سرعت بتوانند زمینه را برای بازگشت به توافق هسته ای فراهم کنند و زمان را هدر ندهند، می توان انتظار داشت ارزش ریال ایران دوباره احیا شود و اقتصاد بازهم در مسیر رشد و رونق قرار بگیرد. تجارت در ایران جان تازه می گیرد و اقصاد فرصت رشد پیدا می کند و سرمایه گذارانی که به دلیل نوسانات ارزش دلار در ایران نمی توانستند به درستی تصمیم گیری کنند، خواهند توانست در شرایط تازه در حوزه های مختلف وارد شوند و به سودآوری اطمینان داشته باشند.»

این رسانه امریکایی تحقق این پیش بینی ها را منوط به تمایل هر دو کشور برای احیای توافق و سرعت عمل در استفاده از فرصت ایجاد شده در این زمینه می داند.

تاثیر روی کار آمدن بایدن روی ارزش جهانی دلار
سیاست تزریق به اقتصاد  که قرار است در دولت بایدن اجرا شود زمینه را برای کاهش ارزش دلار فراهم می کند. البته همه گیری کرونا و حنگ تجاری ایجاد شده توسط دونالد ترامپ هم به تضعیف ارزش دلار کمک کرده است و پیش بینی می شود حداقل تا انتهای سال ۲۰۲۱ ارزش این واحد پولی در دنیا سیر نزولی داشته باشد. بایدن در نظر دارد سیاست تزریق به اقتصاد را در کشور اجرا کند و اجرای این طرح حداقل تا یک سال بعد ادامه خواهد داشت.

در این بازه زمانی روند نزولی ارزش دلار به دلیل افزایش عرضه ادامه می یابد. پیشتر انتظار می رفت احتمال تصاحب اکثر کرسی های سنا توسط اعضای حزب جمهوری خواه زمینه را برای سخت شدن اجرای طرح های دولت بایدن فراهم کند ولی با توجه به حواشی انتخاباتی که دونالد ترامپ ایجاد کرده است، نظرسنجی ها از افزایش شانس پیروزی کاندیدهای دموکرات در انتخابات سنا در ایالت جورجیا خبر می دهند. در صورتیکه این دو کرسی به دموکراتها برسد، اکثریت کرسی های سنا به این حزب تعلق می گیرد و موج آبی در امریکا ایجاد می شود.

 از آنجا که در اغلب کشورهای حاشیه خلیج فارس ارزش پول وابسته به دلار امریکا یا به تعبیر بهتر از سیاست نرخ ارز ثابت استفاده می کنند، افت ارزش دلار در بازار جهانی باعث افزایش هزینه واردات کالاها به این کشورها می شود.

این مساله برای کشورهایی که برای تامین نیازهای داخلی وابسته به واردات هستند می تواند آسیبهای  اقتصادی را به همراه بیاورد. اما افت ارزش دلار یک مزیت مهم برای اقتصاد این کشورها هم دارد و باعث می شود تا درآمد این کشورها از صنعت توریسم افزایش یابد.

اقتصاد اغلب کشورهای حاشیه خلیج فارس وابسته به توریسم است و افت ارزش دلار باعث می شود تا سفر به این کشورها برای غربی ها صرفه اقتصادی زیادی داشته باشد و تقاضا برای سفر بیشتر شود.

تاثیر افت ارزش دلار روی اقتصاد کشورهای خاورمیانه
 الیوت هنتوف، رییس مرکز سیاستگذاری اقتصادی در مرکز مطالعات گلوبال ادوایزر در این مورد می گوید: «انتظار می رود سیر کاهشی ارزش دلار در سالهای آتی ادامه داشته باشد و حتی این احتمال وجود دارد که این روند کاهشی تا انتهای سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا کند. این وضعیت باعث نگرانی اقتصاددانان امریکایی نمی شود زیرا بسیاری از انها شرایط فعلی را بخشی از چرخه طبیعی  ارزش دلار در بازار می دانند و بر این باورند که شرایط کرونایی دنیا باعث تشدید این روند کاهشی خواهد شد ولی با اصلاح اقتصاد و بدون نیاز به مداخله دولت افزایش ارزش دلار شروع خواهد شد. این شرایط و احتمال تداوم آن تا سال ۲۰۲۳  را می توان مزیتی مهم برای اقتصاد کشورهای حاشیه خلیج فارس دانست زیرا این کشورها در سالهای اخیر به دلیل افت قیمت نفت با کاهش زیاد درآمد روبرو شده اند و حال می توانند رشد درآمد در بخشهای غیر نفتی به خصوص توریسم را  تجربه کنند و بخشی از کسری های مالی خود را جبران کنند.»

کد خبر: ۵۸٬۰۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha