۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳
۴ ضلع الزامی جهش تولید در صنعت خودروسازی
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور مطرح کرد

۴ ضلع الزامی جهش تولید در صنعت خودروسازی

محبی نژاد، ‌دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور، گفت: هدف بسته طرح جهش تولید، اصلاح قیمت گذاری خودرو است. از همین رو خودروهای پر تیراژ به شکل دستوری به شرط عدم ضرر خودروسازان قیمت گذاری می‌شوند. برای خودروهای کم تیراژ تر، گران تر یا لوکس نیز با نظر هیات مدیره خودروساز قیمت گذاری انجام می‌شود.

بازار؛ گروه خودرو: خودروسازی یکی از صنایع بزرگ و مهم در کشور تلقی می شود که خط مقدم آن قطعه سازی است. قطعه سازی محور محرک پیشرفت توسعه اقتصادی و فنی به شمار می‌رود. زیرا ارزش افزوده در صنعت قطعه سازی از خودروسازی بیشتر است. از سوی به دلیل عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان توسط خودروسازان و نبود حمایت‌های لازم از این صنعت، مشکلات عدیده تولید ایجاد شده است. مشکلاتی که تبعات آن ایجاد خودروهای کف و بازماندن از برنامه تولید امسال توسط خودروسازان بوده است. طرح جهش تولید برای توسعه خودروسازی در دست بررسی است که می‌تواند صنعت را نجات دهد. برای بررسی این موضوع با آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

* با توجه به بیانات رهبری در جلسه شورای اقتصاد در خصوص اهمیت توسعه قطعه سازی و حمایت‌های ویژه از این بخش، قطعه سازان اکنون چه جایگاهی دارند؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جلسه شورای عالی اقتصاد، در خصوص قطعه‌سازی به صورت ویژه سخنرانی کرده بودند. بیانات رهبری اهمیت صنعت قطعه سازی در توسعه خودروسازی را می‌رساند. اکنون نیز که در شرایط تحریم قرار داریم، به نوعی قطعه سازان افسران و سربازان جنگ نرم اقتصادی شناخته می‌شوند. زیرا بدترین تحریم‌ها را دشمن علیه کشور و صنعت خودروسازی انجام داده است.

* بارها به طرح جهش تولید اشاره شده که می‌تواند سبب بهبود نقدینگی و فرآیند تولید شود، این مهم با چه برنامه‌ای تحقق می‌یابد و برنامه آن چیست؟
طرح جهش تولید دارای چهار محور است. نخستین بحث آن افزایش تیراژ تولید خودرو است. در صورت افزایش تیراژ تولید، قیمت بازار شکسته و تقاضا کاذب حذف خواهد شد. بنابراین مشتریان راحت‌تر می توانند از طریق خودروسازان نیاز خود را تامین کنند. این فرآیند سبب شکسته شدن قیمت‌ها در بازار می‌شود. دومین محور این بسته طرح جهش تولید، اصلاح قیمت گذاری خودرو است. خودروهای پر تیراژ به شکل دستوری به شرط عدم ضرر خودروسازان قیمت گذاری می‌شوند. خودروهای کم تیراژ تر، گران تر یا لوکس با نظر هیات مدیره خودروساز قیمت گذاری انجام می‌شود.

با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که حجت را بر همه تمام می‌کند، امیدواریم شاهد یک تحول از سوی بانک مرکزی برای تامین ارز این صنعت و حل مشکل باشیم 

نتیجه این فرآیند نیز خارج شدن صنعت خودرو از ضرر و زیان است. سومین محور این بسته تامین نقدینگی است، بخشی از نقدینگی توسط مصوبه شورای پول و اعتبار سال گذشته که به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان تعیین و ۵ هزار میلیارد تومان عرضه و ۵ هزار میلیارد آن مانده است، تامین خواهد شد. از سوی باید تسهیلات جدید نیز داده شود تا صنعت شکل گیرد.

چهارمین محور نیز ارز مورد نیاز این صنعت است. هر چهار محور مذکور یک بسته کامل را شکل می‌دهد که به رونق تولید و جهش آن کمک می‌کند. با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که حجت را بر همه تمام می‌کند، امیدواریم شاهد یک تحول از سوی بانک مرکزی برای تامین ارز این صنعت و حل مشکل باشیم.

* از ابتدای سال که بحث عدم تامین ارز از سوی بانک مرکزی و عدم موافقت مسئولان این بانک با ثبت سفارش‌ها مطرح شده بود اغلب قطعه سازان درخواست واردات با استفاده از ارز بدون ذکر منشا را داشتند، هنوز هم در زمینه تامین ارز بخصوص ارز بدون منشا با مشکل مواجه هستید؟
بله، ‌ هنوز پیگیری‌های ما برای بهره مندی از شیوه واردات با استفاده از ارز بدون ذکر منشا نتیجه نداده است و همان اختلافات ابتدای سال بین بانک مرکزی و وزارت صمت همچنان وجود دارد و امید داریم بالاخره این اختلافات برطرف شود و بتوانیم تولید را ادامه دهیم.

* طی سال های گذشته شاهد تعدیل و تعلیق در همکاری برخی از قطعه سازان با کارگران شان بودیم که این موضوع هم به دلیل کاهش نقدینگی و تیراژ تولید آن‌ها اتفاق افتاده بود، بنابراین به نظر می رسد ادامه فعالیت قطعه سازان به اصلاح قراردادهای آن‌ها با خودروسازان بستگی دارد؛ با این شرایط فکر می کنید در صورتی که طرح جهش تولید تا پایان سال اجرایی شود امیدی به اصلاح قرار دادها هم هست؟
بله در صورتی که طرح جهش تولید در سران شورای قوا مصوب شود، اصلاح قرار دادهای خودروسازان با قطعه سازان هم انجام خواهد شد و چرخ تولید قطعه سازان همچون گذشته پر قدرت به حرکت خود ادامه خواهد داد.

کد خبر: ۵۸٬۰۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha