۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
قبض روح یک «تبعیض‌نامه»| نمایندگان مجلس: درآمدهای لایحه بودجه شفاف نیست!
تصویری متفاوت از ارائه لایحه بودجه

قبض روح یک «تبعیض‌نامه»| نمایندگان مجلس: درآمدهای لایحه بودجه شفاف نیست!

لایحه بودجه سال آینده امروز درحالی بدون حضور رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد که خیلی از نمایندگان ضمن گله مندی از رئیس قوه مجریه از عدم حضور وی در مجلس، بررسی چنین لایحه ای را با توجه به وجود مشکلات اقتصادی کشور نیازمند اصلاح ساختاری و موشکافی دقیق می دانند.

اسدالله خسروی؛ بازار: تغییر دولت در سال آینده و تلاش مجلس برای بستن بودجه سال ۱۴۰۰ با شرایط خاص با توجه به مشکلاتی چون تورم ۴۰ درصدی، کاهش شدید فروش نفت، تحریم ها و بیماری کووید ۱۹ کار نمایندگان مجلس برای بررسی و تائید بزرگترین سند دخل و خرج کشور در طول یکسال آینده را سخت کرده است. بودجه ای که هرساله با چکش کاری مجلس بسته می شود اما دولت ها با به بار آوردن کسری فراون در ماههای آخر سال مشکلات عدیده ای را به کشور تحمیل می کنند. به طوری که کارشناسان کسری ۲۶۰ هزار میلیارد بودجه سالجاری را تا پایان سال ۹۹ پیش بینی می کنند.

اما از آنجایی که دولت برای تامین نیازهای مالی اداره امور کشور در شرایط کسری بودجه، مجبور است دست به فروش اوراق بدهی و یا بعضا استقراض از بانک مرکزی بزند، بنابراین این موضوع باعث شده تا تورم در کشور تشدید و دولت بعدی بدهکار شود.

در این حال قاضی زاده، نائب رئیس مجلس هم شاکله بودجه را متناسب با تغییرات جدید قانون ندانست. ضمن این که از قالیباف رئیس مجلس از این لایحه به عنوان تبعیض نامه ای علیه آرمانها یاد کرده و بر ضرورت اصلاح آن تاکید کرد.

از طرفی شرایط تصویب نهایی بودجه تقدیمی دولت توسط نمایندگان مجلس به دلیل سال پایانی دولت دوازدهم و توجه به مدیریت دولت آینده در دخل و خرج اداره امور کشور، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را با حساسیت بالایی همراه کرده تا مجلس علاوه بر درک واقعیت ها از چگونگی درآمد دولت، بودجه ریزی را طوری نهایی کند تا مشکلاتی اقتصاد کشور را تهدید نکند.
 

شرایط تصویب نهایی بودجه تقدیمی دولت توسط نمایندگان مجلس به دلیل سال پایانی دولت دوازدهم و توجه به مدیریت دولت آینده در دخل و خرج اداره امور کشور، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را با حساسیت بالایی همراه کرده تا مجلس علاوه بر درک واقعیت ها از چگونگی درآمد دولت، بودجه ریزی را طوری نهایی کند تا مشکلاتی اقتصاد کشور را تهدید نکند

بودجه سال ۱۴۰۰ بودجه ای متفاوت از سنوات قبل
علاوه بر این با توجه به وضعیت نامناسب اقتصاد خانوارها به دلیل گرانی ها و نیز کاهش قدرت خرید مردم در پی بی ارزش شدن پول ملی همچنین شرایط نامطلوب کسب و کارها، بررسی بودجه سال آینده بی شک انرژی زیادی را از نمایندگان ملت خواهد گرفت. زیرا آنها همانطوری که بهبود معیشت مردم را شعار اصلی خود می دانند باید به این موضوع مهم توجه ویژه کنند. در چنین شرایطی است که  بستن بودجه سال ۱۴۰۰ بی تردید بودجه ای متفاوت از سالهای پیشین خواهد بود چرا که بهارستان نشینها با درایت خاص و موشکافی دقیق باید تمام جوانب لازم را در بودجه ببینند. توجه به بودجه ای که به قول رئیس مجلس شورای اسلامی چنانچه هدف آن حمایت از محرومان نباشد، تبعیض نامه ای علیه آرمان های جمهوری اسلامی است.

بودجه پر تلاطم سال آینده
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره وضعیت بودجه سال آینده کشور گفت: بودجه سال آینده با تلاطم شدید قوانین و مقررات همراه است چرا که با توجه به اوضاع کنونی اقتصاد کشور نباید خیلی در حصول درآمدهای دولت خوشبیانانه نگاه شود. به طور مثال تورم اکنون در کشور بیداد می کند، خیلی از مشاغل و کسب و کارها در رکود و یا با ظرفیت حداقلی فعالیت می کنند اما دولت رقم درآمدهای مالیاتی را در شرایطی که اقتصاد کشور نای ندارد رقمی حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را در بودجه سال آینده پیش بینی کرده است.

تورم اکنون در کشور بیداد می کند، خیلی از مشاغل و کسب و کارها در رکود و یا با ظرفیت حداقلی فعالیت می کنند اما دولت رقم درآمدهای مالیاتی را در شرایطی که اقتصاد کشور نای ندارد رقمی حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان را در بودجه سال آینده پیش بینی کرده است

فرار ۷۰ هزار میلیاردی مالیاتی که مورد توجه نیست 
جبار کوچکی نژاد با بیان اینکه دولت باید فکری به حال جلوگیری از فرار مالیاتی در کشور می کرد تا از این طریق فشار مالیاتی به بخش تولید و بنگاههای اقتصادی کشور کم شود افزود: پیش بینی می شود حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور اتفاق می افتد که دولت در شناسایی آن بسیار ناتوان است و اگر جلو فرار مالیاتی گرفته شود در مجموع می توان حدود ۴۰۰ هزارمیلیارد تومان از طریق درآمد مالیاتی نصیب کشور شود.
وی به رقم بودجه ۳۰ هزار میلیاردی برای تامین کمک هزینه کالاهای اساسی دهک های پایین درآمدی کشور اشاره کرد و افزود: این رقم که در بودجه امسال آورده شده است اما تداوم آن برای سال آینده نیازمند ۱۰۰ هزارمیلیارد دربودجه سال ۱۴۰۰ است که هنوز این رقم در بودجه به طور شفاف مشخص نیست.

بودجه سال آینده باید کاملا انقباظی بسته شود
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: بودجه سال آینده باید کاملا انقباظی بسته شود، گفت: ازآنجایی که درآمدهای دولت از محل فروش نفت خام به حداقل رسیده است و کسب و کارها به دلیل کمبود مواد اولیه و نبود سرمایه در گردش همچنین شیوع بیماری کوید ۱۹ شرایط مطلوبی ندارند تا از همه آنها مالیات گرفته شود، بنابراین دولت و مجلس امسال باید بودجه ای انقباظی را تدوین و تصویب کنند تا دولت آینده با کسری بودجه در ماههای پایانی سال ۱۴۰۰ مواجه نشود.

وی به تعیین ۱۱ هزار تومانی نرخ ارز دربودجه سال آینده اشاره کرد و افزود: تعیین چنین رقمی نیز مصائب خود را به همراه دارد. دولت این رقم را در بودجه آورده است و چون این رقم رقمی واقعی برای ارز نمی تواند باشد در چنین شرایطی تلاطمات اقتصادی از محل نرخ ارز نیز چنانچه به دقت در بررسی ها مجلس مورد توجه قرار نگیرد دامن گیر اقتصاد خواهد شد.

توجه به اصلاح ساختارها و معیشت مردم در بودجه سال آینده
سخنان کوچکی نژاد در باره انقباظی بسته شدن بودجه و توجه به اصلاح ساختارها همچنین معیشت مردم در حالی مطرح است که رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در صحن علنی امروز مجلس با بیان اینکه بودجه باید آرایش حمایت از محرومترین طبقات را به خود بگیرد، گفت: بودجه ای که بند به بند آن با هدف حمایت از محرومان نوشته نشده باشد، تبعیض نامه ای علیه آرمان های جمهوری اسلامی است. محمدباقر قالیباف تصریح کرد: مجلس در بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ به فضل خداوند در جهت اصلاح ساختار بودجه نویسی با محوریت مردم سالاری، اقتصاد، عدالت، کوچک کردن دولت، کاهش وابستگی به نفت و توجه ویژه به طبقات پایین و متوسط جامعه و رفع تبعیض و برداشتن بار مشکلات معیشتی از روی دوش مردم حرکت خواهد کرد. کاری که سرانجام باید در بلندمدت اتفاق بیفتد، اصلاح بودجه به نفع مردم است، بودجه ای عادلانه، مردمی و با کاهش وابستگی به نفت می تواند اقتصاد ما را قوی کند، ما با توجه به لایحه پیشنهادی دولت تلاش خواهیم کرد تا برخی محورهای اصلی اصلاح ساختار بودجه را حتی بر مبنای این پیشنهاد فعلی عملی کرده و مقدمات اصلاح نهایی را همین امسال آغاز کنیم.

ضرورت توجه به مشارکت مردم در اقتصاد و واگذاری دارایی ها دولت به ملت
وی تاکید کرد: در بسته اقتصاد مردمی توجه به مشارکت مردم در اقتصاد و واگذاری دارایی ها به آحاد ملت، مدنظر مجلس است. امیدواریم در لایحه پیشنهادی دولت به این محورها توجه شده باشد. همراهی دولت با برخی موارد اصلی، اصلاح ساختار بودجه که مدنظر مقام معظم رهبری است، یادگارِ ماندگار و نیکی برای آیندگان برجای خواهد گذاشت. وی در ادامه گفت: بودجه در مجلس با هدف رفع اشکالات ساختاری درخصوص ساختار بودجه و مباحث مالیاتی بررسی خواهد شد، نظارت دقیق بر متن مالی به ویژه در بخش مصارف و توجه به واقعی بودن و پایدار بودن منابع بودجه از دیگر موارد مدنظر مجلس خواهد بود تا برخی ریخت و پاش ها و بی نظمی های بودجه ای سروسامان بگیرد و نگرانی مردم در این مورد کاهش یابد.

سقف کل بودجه سال آینده ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان
گفتنی است، متن کامل لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور با جمع منابع ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومانی و بودجه عمومی ۸۴۱ هزار میلیارد تومانی امروز منتشر شد. ‌ بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، سقف کل بودجه کشور در سال آینده ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان است که از این رقم ۱۵۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکتهای دولتی و ۸۶۱ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است. منابع بودجه عمومی دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۲۹  هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که ۸۴۱ هزار میلیارد تومان منابع عمومی و ۸۴ هزار میلیارد تومان منابع اختصاصی است.

کد خبر: ۵۷٬۹۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha