۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
سامانه جامع تجارت و آغاز مبارزه جدی با فساد اداری/ سامانه ای علیه موازی کاری
بازار گزارش می دهد؛

سامانه جامع تجارت و آغاز مبارزه جدی با فساد اداری/ سامانه ای علیه موازی کاری

تسهیل تجارت و مبارزه با فساد اداری با استفاده از فناوریهای پیشرفته و توسعه تجارت الکترونیکی در سال های اخیر مورد توجه برنامه ریزان اقتصادی است تا در سطح ملی و بین المللی، زمینه های شفاف سازی بیشتر و روان سازی تجارت در کشور بیش از پیش فراهم شود.

بازار؛ گروه صنعت: استفاده از فناوریهای جدید و کاهش بیشتر حضور فیزیکی و دخالت نیروی انسانی در فرآیند واردات، صادرات و فروش کالا و خدمات در افزایش تعاملات ملی و بین المللی و تسهیل توسعه تجارت امروزه بسیار مورد توجه دولت ها قرار گرفته است.  

سامانه جامع تجارت ایران که دو روز پیش توسط دکتر روحانی به بهره برداری رسید یکی از برنامه‌های دولت در راستای اجرای دولت الکترونیک است که اگر به خوبی استفاده شود، علاوه بر کاهش پیچیدگی‌ها، تسهیل و تسریع در انجام امور تجارت بین‌الملل، باعث کاهش فساد اداری در اقتصاد و تجارت کشور خواهد شد.

در آخرین گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل که اواخر سال گذشته منتشر شده  ایران از لحاظ فساد مالی و گسترش آن در میان ۱۸۰ کشور جهان رتبه ۱۴۶ را کسب کرده و امید است با راه اندازی سامانه جامع تجارت و شفاف سازی امور، رتبه ایران در بین کشورهای جهان افزایش قابل توجهی داشته باشد.

سامانه جامع تجارت گامی در جهت شفاف سازی تجاری 
اوایل هفته جاری برای نخستین بار محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از عملیاتی شدن «سامانه جامع تجارت» برای مبارزه با فساد خبر داد و اعلام کرد: بالاخره سامانه جامع تجارت یکی دیگر از دستاوردهای  الکترونیکی دولت دوازدهم، وارد مرحله عملیاتی شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که این سامانه با اژدهای هفت سر فساد بوسیله جلوگیری از قاچاق، شفافیت آمار تجارت و تسهیل خدمات برای بازرگانان مبارزه خواهد کرد.

آذری جهرمی افزود: سامانه تجارت خارجی، سامانه تجارت داخلی، سامانه نیما، سامانه شناسه کالا، گواهی امضا الکترونیک، سامانه انبارها، سامانه مجوزها، سامانه شناسه رهگیری، سامانه همتا، سامانه ضوابط تجاری از جمله مهم‌ترین زیرسامانه‌های این سامانه جامع است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که سامانه جامع تجارت ایران یک مکانیسم تسهیل ‌کننده برای انجام امور بازرگانی است که پیچیدگی‌های تجارت بین‌المللی را برای فعالان تجاری حل خواهد کرد.  

بدون شک سیستم‌های تسهیل گر دسترسی تجار را به بسیاری از فرصت‌ها آسانتر و در راه توسعه تجارت و رونق اقتصادی، بسیاری از هزینه های حاشیه ای را کاهش خواهد داد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه هفته جاری در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و در مراسم بهره برداری از سامانه تجارت (دولت الکترونیک) اظهارداشت: طبق وعده‌ای که به مردم داده بودیم امروز (نهم آذر ماه سال جاری) شاهد افتتاح این سامانه بسیار مهم در کشور هستیم.

دکتر روحانی با اشاره به اهمیت وعده دولت درباره راه اندازی این سامانه گفت: برای این که تجار و بازرگانان ما به راحتی به سامانه تجارت و همزمان سامانه بانک مرکزی و گمرکات و حتی بیمه و امثال اینها دسترسی داشته باشند، ما در یک پنجره واحد این خدمات را ارائه می‌کنیم.

رییس جمهوری افزود: این باعث می‌شود فردی که می‌خواهد کالایی را وارد کند، به خصوص کالاهای اساسی و ضروری که برای ما مهم است، بتواند به راحتی با ورود به این سامانه ثبت سفارش کرده و از طریق آن مجوزها و تاییدیه‌های لازم اخذ کند و از طریق همین سامانه تخصیص و تامین ارز از بانک مرکزی داده شود و در ادامه اقدامات لازم برای خرید کالا و ورود به بنادر و  گمرکات انجام شده و بالاخره به بازار عرضه شود.

روحانی گفت: هدف ما از این راه اندازی این سامانه این است که جلوی سوء استفاده‌ها گرفته شود و فعالیت‌های اقتصادی کاملا شفاف شود و از کارت بازرگانی گرفته تا ثبت سفارش و در نهایت، ورود کالا و انبار شدن کالا و در اختیار مردم و مصرف کننده نهایی قرار بگیرد.

همه انبارهای کشور به سامانه جامع تجارت متصل می‌شود
رییس جمهوری افزود: ۷۰ درصد این سامانه جامع افتتاح شده است و در اختیار است، ۳۰ درصد که بخش بزرگی ازآن به سامانه انبارهای کشوراعم از انبارهای دولتی، بنادر و گمرکات به این سامانه متصل می‌شود. اما برخی انبارها مربوط به بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی هست که تصمیم این جلسه این است که اقدامات لازم برای اتصال انبارها تا بهمن ماه در دهه مبارک فجر انجام بگیرد و امیدواریم با الحاق همه انبارها شاهد تکمیل این سامانه در ۱۱ بهمن ۹۹ باشیم.

روحانی با بیان اینکه این سامانه یک تحول بزرگی را ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: این سامانه فعلاً در زمینه واردات کالاهای خارجی و صادرات کالاهای داخلی خدمات می‌دهد و تا پایان سال در زمینه تولیدات داخلی به تدریج این سامانه تکمیل می‌شود و در مراحل مختلف، امیدواریم اقدامات لازم برای تجهیز این سامانه مهم انجام شود.

در واقع سامانه جامع تجارت ایران یک مکانیسم تسهیل‌ کننده برای انجام امور بازرگانی است و در شرایطی که پیچیدگی‌های قانونی و اداری برای انجام فعالیت های تجاری در کشور بیشتر شده، این سیستم تسهیل گرمی تواند فعالیت های تجاری را در ایران تا حدودی آستان تر کند.

در حال حاضر سامانه جامع تجارت ایران به بخش‌های، سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا، سامانه شناسه کالا، سامانه سنجش اعتبار و رتبه‌بندی اعتباری، پرتال ارزی یا نظام یکپارچه معاملات ارزی نیما، سامانه جامع حمل‌ونقل، سامانه جامع امور گمرکی تقسیم می‌شود و این می تواند در این مقطع در تسهیل تجارت در کشور بسیار تاثیرگذار باشد.

جلوگیری از موازی کاری و شفافیت اداری 
«علی شریعتی» عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مزیت های راه اندازی این سامانه گفت: همین که سامانه جامع تجارت ایران از موازی کاری ها جلوگیری می کند، مزیت بزرگی برای فعالان تجاری است که با ورود به یک سامانه کار خود را انجام دهند.

وی تاکید کرد: این سامانه هرچه بتواند در صادرات و واردات کالا برای بخش خصوصی شفافیت اداری به وجود آورد و از فساد جلوگیری کند این باعث خوشحالی تجار و بازرگانان ایرانی است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: تسهیل تجارت و جلوگیری از قاچاق و سوء استفاده، خواسته بخش خصوصی است و هرچه سامانه ها این روند را تسهیل کنند برای فعالان عرصه های اقتصادی قابل احترام است.

وی با بیان اینکه کسانی که در حوزه تجارت فعال هستند مجبورند از این استفاده کنند گفت: راه اندازی این سامانه می تواند برای توسعه اقتصادی و رونق فعالیت های اقتصادی در کشور تاثیرگذار باشد، هرچند که باید روند تکمیل این سامانه به سرعت عملیاتی شود.

سامانه جامع تجارت و صدور ۲۳ مجوز تسهیل تجارت 
روز گذشته نیز وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به راه اندازی سامانه جامع تجارت گفت: این سامانه خیلی به شفافیت اقتصادی کشور کمک می‌کند و می‌تواند به کمتر شدن زمینه‌های فساد کمک کند، چون همه مراحل از ثبت سفارش کالا تا صدور مجوزهای ۲۳ گانه در این سامانه انجام می‌شود و این سامانه به بانک‌های عامل و بانک مرکزی، کاملا متصل است.

وی با بیان این که در بخش واردات، سامانه تقریبا کامل است افزود: با عملیاتی شدن این سامانه و تکمیل اطلاعات لازم بسیاری از زمینه‌های فساد و تبعیض رفع خواهد شد و الان کالا از بدو ورود و دریافت کد شناسه و ترخیص تا انبار کامل قابل رهگیری است و این سامانه می‌تواند تجارت نو (مدرن) را در ایران فعال کند.

در این سامانه گمرک و همه دستگاه های اجرایی برای ارائه خدمات کنار هم هستند
سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به افتتاح سامانه جامع تجارت توسط رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: در این سامانه، گمرک و سایر دستگاه های اجرایی در کنار هم قرار گرفته اند تا با تبادل اطلاعات، فرآیندهای تجاری را در کشور برای خدمات گیرندگان تسهیل کنند.

«سید روح الله لطیفی» با بیان اینکه در این سامانه کاربر با ورود به یک درگاه الکترونیکی خدمات مورد نیاز را از دستگاه های اجرایی مختلف از یک پنجره واحد دریافت می کند، گفت: همه تلاش می کنند تا در این سامانه واردکنندگان با اخذ کد کاربری به راحتی بتوانند تمام مراحل ثبت سفارش و فرآیند واردات کالا را دنبال کنند.

وی اظهارداشت: بنا شده است تا کاربر با ورود به سامانه جامع تجارت به عنوان یک داشبورد واحد در فرایند واردات کالای خود اقدام کند و در هر مرحله که نیاز به ورود به سامانه های دیگر باشد به صورت وب سرویس و  فرایندی بدون آنکه کاربر نیاز باشد از سامانه جامع خارج شود، به سامانه های قانونی دیگر دستگاه های اجرایی وارد شود.

لطیفی اظهارداشت: به طور مثال کاربران برای اظهار کالا وفق قانون، وارد سامانه تجارت فرامرزی گمرک می شوند تا با اظهار کالای خود در سامانه گمرک، واردات کالای خود را از طریق این سامانه به راحتی دنبال کند.

وی با بیان اینکه همه دغدغه گمرک در ارائه خدمات به کاربران در این سامانه، توجه به قانون در کنار تسهیل تجارت است، گفت: در واقع باید تلاش شود تا کاربران و دریافت کنندگان خدمات برای تسهیل کار با ورود به سامانه جامع تجارت، خدمات خود را از زیر سامانه های دستگاههای اجرایی که به این سامانه جامع متصل هستند، دریافت  کنند تا ضمن پاسخگویی دستگاه ها به مراجع قانونی، هم در رصد کالا توسط نهادهای زیربط و هم ارائه خدمات به ذینفعان، خللی به وجود نیاید و ضمن شفافیت کامل، همه فرآیندهای تجاری، قبل از ثبت سفارش تا مصرف کنندگان قابل رصد و برنامه ریزی باشد.                                                                     

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: در صورت هماهنگی و همکاری همه دستگاهها و اجرای ملاحظات قانونی، حفظ استقلال دستگاه ها و رفع نواقص فنی، سامانه جامع تجارت می تواند با از بین بردن رانت در توزیع کالا و جهش تولید بسیار موثر باشد.

تسهیل فعالیت بخش خصوصی در حوزه های تجاری  
تسهیل تجارت با استفاده از ابزارها، امکانات و مدل‌های استاندارد تجارت الکترونیکی در سطح ملی و بین‌المللی و ایجاد یک سیستم واحد برای فراهم شدن زمینه تعاملات تجارت الکترونیکی از مهم ترین وظیفه سامانه جامع تجارت است تا انگیزه لازم را بدون رانت خواری برای فعالان بخش خصوصی در عرصه های مختلف  تجاری فراهم کند.
هرچند که قرار است بخش دیگری از این سامانه در بهمن ماه سال جاری تکمیل شود، اما تسهیل و تسریع در انجام امور مربوط به اظهار و ترخیص کالا از گمرک، تخصیص کارآمد منابع و افزایش شفافیت برای استفاده‌ کنندگان از دیگر مزیت های دیگر این سیستم است که زمینه رونق کسب و کار و رشد اقتصادی را در کشور فراهم خواهد کرد.
تسهیل و تسریع در انجام امور مربوط به اظهار و ترخیص کالا از گمرک، تخصیص کارآمد منابع و افزایش شفافیت برای استفاده‌ کنندگان از دیگر مزیت های دیگر این سیستم است که با استفاده از پنجره واحدی فعالان عرصه تجاری بتوانند امورات خود را به راحتی انجام دهند.   

کد خبر: ۵۷٬۹۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha