۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
 بی‌توجهی دولت به جوجه یکروزه مرغ را گران کرد| تولید جوجه یکروزه به شرط واقعی شدن قیمت مصوب
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه مطرح کرد؛

بی‌توجهی دولت به جوجه یکروزه مرغ را گران کرد| تولید جوجه یکروزه به شرط واقعی شدن قیمت مصوب

صدیق پور، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه معتقد است: در حال حاضر به کل زنجیره تولید صنعت مرغداری به طور یکسان توجه نمی شود و به همین دلیل قیمت مصوب جوجه یکروزه تنها ۱۰ درصد افزایش داشته و لذا به دلیل واقعی نبودن قیمت و عدم تولید جوجه یکروزه شاهد گرانی مرغ در کشور هستیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: بالا رفتن قیمت مرغ در هفته های گذشته با واکنش های بسیاری از سوی فعالان صنعت، مسئولان و مردم مواجه بوده است. از جمله فعالان بخش جوجه یکروزه که واقعی نبودن قیمت جوجه یکروزه و به تبع آن نخواباندن تخم مرغ و تولید جوجه از سوی واحدهای تولیدی را نتیجه بی توجهی به خود می دانند و معتقدند اگر توجهی به ما نشود قطعا توان ادامه کار نخواهیم داشت و مجددا با گرانی مرغ مواجه می شویم.

محمدرضا صدیق پور، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه در خصوص وضعیت تولید به خبرنگار «بازار» گفت: ما در این ۸ ماهه شرایط بسیار سختی را گذراندیم چون نهاده ها به موقع به دست واحدهای مرغ گوشتی نرسیده و با توجه به اینکه این واحدها مشتریان ما هستند وقتی عدم اطمینان از تامین دام شان داشته باشند قطعا انگیزه ای برای جوجه ریزی نداشتند.

صدیق پور افزود: لذا با توجه به این مسائل پیش آمده در این ۸ ماه، صنعت ما با ضرر و زیانی حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مواجه شده است.

وی در خصوص قیمت جوجه یکروزه خاطر نشان کرد: سازمان حمایت ۳۰ درصد کمتر قیمت گذاری کرد و نرخ ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ تومان را تصویب کرد. با این وجود بطور میانگین قیمت فروش ما در این ۸ ماهه هزار و ۱۰۰ تومان بوده است.

در حالی که سازمان حمایت برای واحدهای مرغ گوشتی و تخم گذار ۶۵ درصد  افزایش قیمت در نظر گرفته برای جوجه یکروزه تنها ۱۰ درصد در نظر گرفته است

صدیق پور گفت: به این ترتیب ماهانه حداقل ۲۰۰ تا ۲۲۰ میلیارد تومان ضرر کرده ایم. به همین دلیل شرایط بسیار سختی داریم که امیدواریم با برنامه ریزی  که در سازمان حمایت انجام می شود قیمت گذاری ما را واقعی کنند و از این بحران ما نجات پیدا کنیم.

 افزایش ۱۰ درصدی قیمت مصوب جوجه یکروزه در برابر افزایش ۶۵ درصدی قیمت مصوب مرغ گوشتی و تخم گذار
صدیق پور در پاسخ به این سوال که از نظر انجمن قیمت واقعی جوجه یکروزه امروز چه قیمتی است، گفت: با توجه به تورمی که صورت گرفته قیمت پیشنهادی الان ما ۴ هزار و ۴۰۰ تومان است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حالی که سازمان حمایت برای واحدهای مرغ گوشتی و تخم گذار ۶۵ درصد  افزایش قیمت در نظر گرفته برای جوجه یکروزه تنها ۱۰ درصد در نظر گرفته است.

صدیق پور ادامه داد: البته مسئولان ذیربط قول داده اند که اصلاحات قیمت  را در چند روزه آتی انجام بدهند چون اگر قرار باشد با این شرایط پیش برویم ما توان ادامه تولید نداریم.

این مقام مسئول ضمن اشاره به گرانی مرغ در طی هفته های اخیر، اظهار داشت: مشکلاتی که در ارتباط با کمبود مرغ پیش آمد به دلیل بی توجهی به واحدهای تولد جوجه یکروزه کشور بود که توان ادامه تولید نداشتند.

صدیق پور در مورد میزان تولید طی ماه های اخیر نیز گفت: گفتنی است در در شهریور ماه که قیمت جوجه به ۵۰۰ تومان رسیده بود و تولیدکنندگان به ازای هر قطعه جوجه یکروزه ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان زیان دادند، کاهش تولید داشتیم اما در حال حاضر کاهش تولیدی نداریم.

وی تصریح کرد: در شهریور ماه هزینه تولید هر قطعه جوجه یکروزه برای واحدهای جوجه ریزی با احتساب کارمزد ۴۰۰ تومانی برای خواباندن تخم مرغ ها و تبدیل به جوجه شدن هزار ۶۰۰ تا هزار و ۷۰۰ تومان می شد اما مجبور بودیم جوجه را به قیمت ۵۰۰ تومان به واحدهای گوشتی می فروختیم!

اگر مسئولان توجهی به جوجه یکروزه نکنند قطعا همکاران ما توان ادامه تولید ندارند و با کاهش تولید مواجه خواهیم شد

صدیق پور ادامه داد: به همین دلیل علیرغم اینکه به دستگاه های مربوطه هشدار داده بودیم  متاسفانه بی توجهی آنها موجب وقفه در تولید جوجه شد و گرانی های اخیر مرغ ناشی از آن بود.

وی با بیان اینکه در ماه جاری ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه تولید خواهیم کرد، تاکید کرد: اگر مسئولان توجهی به جوجه یکروزه نکنند قطعا همکاران ما توان ادامه تولید ندارند و با کاهش تولید مواجه خواهیم شد.

صادرات مازاد تولید جوجه یکروزه به کشورهای عربی و افغانستان
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه ضمن اشاره به افزایش جوجه ریزی در اوایل دی ماه، گفت: بر اساس آنچه که مقرر شده است تولید را در ماه آینده به ۱۲۰ میلیون قطعه افزایش خواهیم داد البته امیدواریم خواسته های ما از سوی مسئولان دیده شود.

وی افزود: به عبارت ساده تر، به شرط تامین دان و اصلاح قیمت جوجه یکروزه، هر میزان که سازمان تنظیم بازار بخواهد ما تولید می کنیم اگر ما را با زیان مواجه نکنند.

صدیق پور گفت: اگرچه طی ۸ ماه گذشته به ما بسیار بی مهری شده است اما باز هم تاکید می کنم که ما ماهانه توانایی تولید تا ۱۳۰ میلیون قطعه را داریم.

وی در خصوص شرایط صادرات جوجه یکروزه نیز گفت: ما چون گله های مولد را تحت هر شرایطی حفظ کرده ایم مازاد جوجه یکروزه را غالبا صادر می کنیم. به طوری که به عنوان مثال در ماه جاری ۱۲۴ میلیون قطعه تولید کرده ایم در حالی که مقدار مصوبه ستاد تنظیم ۱۱۰ میلیون بوده لذا مازاد آن را صادر می کنیم.

صدیق پور تصریح کرد: صادرات ما نیز غالبا به کشورهای عربی و افغانستان است.

 به شرط تامین دان و اصلاح قیمت جوجه یکروزه، هر میزان که سازمان تنظیم بازار بخواهد ما تولید می کنیم

برای تامین امنیت غذایی باید به کل زنجیره تولید به طور یکسان توجه شود
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آینده این صنعت را چگونه پیش بینی می کنید، گفت: اگر دان واحدهای مرغ گوشتی تامین شود و قیمت جوجه یکروزه را واقعی کنند قطعا هر میزان که مد نظر مسئولان باشد تولید خواهیم کرد. به طوری که عمدتا برای بازار شب عید تا ۱۲۵ میلیون قطعه نیز تولید داریم.

وی گفت: درخواست ما از دولت این است که قیمت مرغ و جوجه را واقعی ببینند چون تولیدکنندگان در شرایط کرونا و در حالی که کشور در حالت نیمه تعطیل است مشغول به فعالیت هستند و حضور شان ضروری است. لذا باید امکان تولید برای ما فراهم باشد چون نمی توانیم تولید با زیان داشته باشیم.

صدیق پور تاکید کرد: اگر مسئولان مربوطه  قیمت را واقعی ببینند و در پیش بینی های تولید از نظرات تشکل‌ها استفاده کنند ما تداوم تولید خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که باید به کل زنجیره توجه شود تا یک امنیت غذایی به عنوان یک پروتئین ارزان در کشور وجود داشته باشد.

صدیق پور در پایان گفت: در این شرایط وزارتخانه و سازمان تنظیم بازار مصوب کرده بخشی از ضرر و زیان ما را جبران کند چون به اهمیت جوجه یکروزه واقف هستند و امیدوارم این وعده محقق شود.

 

کد خبر: ۵۷٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha