۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
مصرف آبزیان در تهران روزانه ۱۰۰ تن کاهش یافته است
احمدی، بازرس آبزیان اتحادیه پرنده و ماهی تهران

مصرف آبزیان در تهران روزانه ۱۰۰ تن کاهش یافته است

احمدی، بازرس آبزیان اتحادیه پرنده و ماهی تهران گفت: علیرغم اینکه در ماه های سرد سال مصرف ماهی در بین خانواده ها افزایش می یابد، اما با افزایش قیمت ها و هزینه های زندگی، مصرف آبزیان در تهران روزانه حدود ۱۰۰ تن کاهش یافته است.

بازار؛ گروه اصناف: «فخرالدین احمدی» روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: سال گذشته روزانه به طور متوسط ۳۰۰ تن انواع آبزیان، ماهی های گرمابی، سردابی، استخوانی دریای خزر و ماهی های جنوب در تهران به فروش می‌رسید اما هم اکنون میزان فروش به حدود ۲۰۰ تن در روز کاهش یافته است.

قیمت قزل آلا صید شده ۴۵ هزارتومان/۵۵ هزار تومان زنده  
این مقام مسئول در اتحادیه پرنده و ماهی تهران با بیان اینکه واسطه ها و دلالان در افزایش قیمت ماهی در بازار بسیار تاثیرگذار هستند، افزود: در حال حاضر ماهی قزل آلای صید شده در عمده فروشی ها به قیمت ۳۷ هزار تومان به فروش می‌رسد که با احتساب سود و سایر هزینه‌ها باید به قیمت ۴۵ هزار تومان در بازار به دست مصرف کنندگان برسد.

بازرس آبزیان اتحادیه پرنده و ماهی تهران بیان کرد: قیمت قزل آلای زنده بیش از قیمت قزل آلای صید شده است و هم اکنون قیمت آن در مزرعه ۳۹۰۰۰ تومان است و با احتساب سود و هزینه های حمل و نقل هر کیلوگرم آن ۴۳ هزار تومان لرزش دارد و به قیمت ۵۵ هزار تومان به دست مصرف کنندگان می رسد، اما با افزایش قیمت ماهی، مصرف آن نیز در بین خانواده‌ها کاهش یافته است.

به گفته این مقام  مسئول در اتحادیه پرنده و ماهی تهران، هم اکنون قیمت یک تن ماهی قزل آلا در بازار ۳۷ میلیون تومان است در حالی که سال گذشته در همین موقع هر تن ماهی قزل آلا را ۲۰ میلیون تومانی می‌خریدیم.

احمدی اظهارداشت: صاحبان واحدهای صنفی ماهی فروشان در تهران به علت پایین بودن داد و ستد و کسادی بازار همواره از فروش خود گله دارند و اگر عرضه ماهی های استخوانی خزر و ماهی های جنوب در بازار افزایش یابد قیمت ماهی قزل‌آلا نیز در بازار کاهش خواهد یافت و این ممکن بر مصرف آن در بین خانواده ها تاثیرگذار باشد.

قیمت ماهی سفید حدود  ۹۰ هزار تومان
بازرس آبزیان اتحادیه پرنده و ماهی تهران افزود: تا چند روز پیش قیمت ماهی سفید دریای خزر در بازار بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در نوسان بود، اما از روز گذشته قیمت آن به کمتر از ۹۰ هزار تومان رسیده، هر چند که صید ماهی در دریای خزر نیز کاهش یافته است.

وی گفت: با توجه به افزایش عرضه ماهی سفید در دریای خزر هم اکنون قیمت این ماهی در میادین میوه و تره بار تهران ۸۶ تومان قیمت خورده است در حالی که سال گذشته قیمت آن کمتر از این مبلغ بود.

بازرس آبزیان اتحادیه پرنده و ماهی تهران اظهارداشت: بررسی های نشان می دهد که متاسفانه به علت کاهش قدرت خرید مردم و افزایش هزینه های زندگی در مقایسه با سال گذشته هم اکنون فروش آبزیان ۲۵ درصد کاهش یافته است.

احمدی یادآورشد: سال گذشته روزانه به طور متوسط ۳۰۰ تن انواع ماهی گرمابی سردابی استخوانی دریای خزر و ماهی های جنوب در تهران به فروش می‌رسید اما هم اکنون میزان فروش به حدود ۲۰۰ تن در روز کاهش یافته است.

تداوم فروش غیرمجاز ماهی های جنوب در حاشیه خلیج فارس
وی در خصوص فروش غیرمجاز ماهی های جنوب در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز گفت: با افزایش قیمت دلار بسیاری از ماهی های جنوب به صورت غیرمجاز به کشورهای حاشیه خلیج فارس ارسال می شود و از این راه عده ای از دلالان سود زیادی را عاید خود می کنند.

بازرس آبزیان اتحادیه پرنده و ماهی تهران خاطرنشان کرد: نوسانات قیمت ارز و دلار بازار ماهی را بسیار آشفته کرده به طوری عده ای سودجو به دنبال صادرات ماهی به کشورهای همسایه هستند.، زیرا که ماهی های گرم آبی و سردآبی ایران در کشورهای همسایه طرفداران زیادی دارد.

کاهش ۴۴ درصدی صید ماهی های استخوانی خزر  
از طرفی در روزهای اخیر کاهش صید در استان مازندران صیادان را بسیار نگران کرده به طوری که عده ای نگران تعطیلی شرکت های تعاونی صیادی در استان مازندران هستند.

نگرانی به حدی است که اخیرا «حسن اسحاقی » مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به میزان صید ماهیان استخوانی گفت: امسال در مقایسه با سال گذشته صید ماهیان استخوانی در این استان بسیار کاهش یافته است.

وی اظهارداشت: سال گذشته میزان صید ماهی های استخوانی در این استان سه هزار و ۶۰۰ تن بوده است، اما امسال در دو ماه اول حدود ۴۰۰ تن ماهیان استخوانی در استان مازندران صید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴ درصد کاهش یافته است.

اسحاقی، شرایط جوی و تمایل کمتر صیادان برای رفتن به دریا و کاهش صیادان صیدگاه های پره برای عملیات پره کشی را از جمله دلایل کاهش صید ماهی های استخوانی از دریای خزر در این استان اعلام کرد.

مدیرکل شیلات مازندران یادآورشد: صید غیرمجاز و کاهش ذخایر انواع ماهیان و آماده نبودن رودخانه ها برای صید از عوامل بروز چنین مشکلاتی برای صیادان در سال جاری هستند.

شایان ذکر است، در حال حاضر در استان مازندران ۵۴ شرکت تعاونی با  ۴۲۰۰ صیاد وجود دارد و کاهش صید قابل توجه ماهی های استخوانی، این قشر زحمتکش را بسیار نگران کرده است.

کد خبر: ۵۷٬۹۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha