۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
طرح پیش فروش نفت نباید بازار سرمایه را بهم بریزد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

طرح پیش فروش نفت نباید بازار سرمایه را بهم بریزد

قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید در ماه‌های آینده وضعیت متعادلی را از نظر درآمد ایجاد کند، گفت: نرخ‌های پیش‌فروش نفت باید به گونه‌ای باشد که باقی بازارها یعنی بازار سرمایه و پول را بر هم نریزد.

به گزارش بازار، جعفر قادری با بیان اینکه اگر دولت روش های معقول و منطقی را در پیش فروش نفت در پیش بگیرد و تعهد به کف و سقف سود خریدار داشته باشد، می تواند اقدام مثبتی باشد، تصریح کرد: دولت فعلی باید به گونه ای برخورد کند که برای دولت آینده تعهدی ایجاد نکند. در واقع نباید پیش فروش نفت فاصله در یک طولانی صورت بگیرد و منابع را جمع آوری کند و در دولت بعد تعهدات پاسخ داده شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید در ماه های آینده و سال بعد وضعیت متعادلی را از نظر درآمد ایجاد کند، اظهار کرد: نرخ های پیش فروش نفت باید به گونه ای باشد که باقی بازارها را بر هم نریزد و اینگونه نباشد که بازار سرمایه و پول را با مشکل مواجه کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دلت پیش از این نیز قصد فروش نفت را داشت، اظهار کرد: به دلیل آنکه مدت زمان اجرای آن طرح دو ساله بود و برای دولت بعدی تعهد ایجاد می کرد، با آن مخالفت شد. همچنین در طرح مذکور هیچ سقفی برای افزایش قیمت ارز وجود نداشت و اگر قیمت کاهش پیدا می کرد، دولت متعهد بود کف سود را برای خریدار تضمین کند و عملا شرایط را به گونه ای پیش می برد که درآمدهای دولت آینده را پر می کند و به همین جهت با آن مخالفت شد.

قادری درباره ارواق سلف نفتی بیان کرد: اوراق سلف نفتی که در مواردی از طریق وزارت نفت فروش رفته است مشکلی ندارند و کف سود ۱۸ و نیم درصد و سقف سود ۱۹ و نیم درصد در نظر گرفته شده است. اگر قیمت فروش نفت یا ارز به گونه ای بود که سودی بالاتر از ۱۹ و نیم درصد برای خریدار به همراه داشت، وزارت نفت سود آن را پرداخت می کند و تعهدی در قبال دادن نفت ندارد.

وی برای تامین بودجه سال آینده گفت: دولت هنوز دارایی ها و اموال زیادی دارد که می توانند مولد سازی شوند و به بهترین شکل به فروش برسند و بخشی از نیازهای دولت را تامین کنند. طرح های عمرانی دولت به صورت مشارکتی قابل واگذاری است و دولت از این طریق می تواند بخشی از نیازهای دولت را تامین کند.

کد خبر: ۵۷٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha