۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
دولت مکلف به ارائه گزارش به مجلس درباره عملکرد ۱+۴ در رفع کامل تحریم‌ها شد
با موافقت نمایندگان مجلس؛

دولت مکلف به ارائه گزارش به مجلس درباره عملکرد ۱+۴ در رفع کامل تحریم‌ها شد

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف به ارائه گزارش درباره عملکرد ۱+۴ در رفع کامل تحریم ها به مجلس شورای اسلامی کردند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۱ آذر) مجلس شورای اسلامی  و در جریان بررسی جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران با پیشنهاد جایگزین الیاس نادران در ماده ۷ این طرح موافقت کردند.

براساس ماده ۷ جایگزین شده طرح مذکور؛ چنانچه کشورهای متعاهد ۱+۴ (آلمان، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه)، نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع کامل تحریم ها از جمله هسته ای، نظامی، حقوق بشری و امثال آن علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، دولت موظف است گزارش دقیق اقدامات انجام شده را به مجلس ارائه دهد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نیز کمیسیون انرژی مجلس ارزیابی خود را نسبت به این گزارش به استناد فصل ۷ ماده ۴۵ آیین نامه داخلی مجلس، به مجلس شورای اسلامی ارائه می کنند.

براساس این گزارش الیاس نادران به عنوان پیشنهاد دهنده جایگزین ماده ۷ گفت: بخشی از طرح اقدام راهبردی مسائل فنی بوده که در حیطه کمیسیون انرژی است، از این رو این کمیسیون نیز باید ارزیابی و گزارش خود را به مجلس در رابطه با روند اجرای قانون ارائه کند. از طرفی در گزارش اشاره شده که کمیسیون باید مبتنی بر تبصره ۱ ماده ۴۵ آیین نامه ارزیابی خود را ارائه کند، اما این تبصره مربوط به تخلفات و سوء مدیریت مدیران اجرایی است، اما ما در این قانون نمی خواهیم به صورت پیش فرض سوءمدیریت را ارزیابی کنیم، بنابراین تبصره ۱ ماده ۴۵ باید تغییر کند.

در ادامه مرتضی محمودوند در مخالفت با پیشنهاد مطرح شده گفت: نمایندگان باید این نوع ایرادگیری‌ها را کمتر کرده تا هر چه سریعتر این قانون به تصویب برسد.

همچنین مالک شریعتی به عنوان موافق پیشنهاد مذکور بیان کرد: اگر در ماده ۷ این طرح تبصره ۱ ماده ۴۵ آیین نامه داخلی باقی بماند، فرض را بر تخلف دولت گرفته ایم، اما ما در این قانون یک فرصت یک ماهه داده ایم. از طرفی بخشی از این طرح و مباحث هسته ای، موضوعات صنعتی و انرژی است، از این رو کمیسیون انرژی نیز باید گزارش تخصصی خود را ارائه کند.

کد خبر: ۵۷٬۸۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha