۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
رشد شتابان مسکن خالی در مازندران| خانه های چندروزه لب آب
بازار گزارش می‌دهد؛

رشد شتابان مسکن خالی در مازندران| خانه های چندروزه لب آب

چالوس- وجود ۱۶۰ هزار خانه خالی در مازندران نشان می دهد که روند ساخت خانه های دوم در این استان ساحلی وخوش آب و هوا شتابی روزافزون گرفته است.

بازار؛ گروه استان: مازندران طبق سرشماری طرح ملی نفوس و مسکن هشتمین استان از نظر تعداد خانه های خالی است، از سوی دیگر رشد تعداد خانه های خالی در مازندران طی یک دهه اخیر از رشد خانه های خالی در کشور پیشی گرفته است.

براساس آمارهای سال ۹۵، ۱۰۲ هزار واحد خانه خالی در مازندران وجود داشت که این تعداد در سال ۸۵ حدود ۲۱ هزار و ۳۷ واحد بوده و بی شک این میزان در آستانه سال ۱۴۰۰ از ۱۵۰ یا ۱۶۰ هزار واحد فراتر رفته است.

روند روبه رشد و افزایش ۹۰ هزار واحدی خانه های خالی طی یک دهه در مازندران در حالیست که شمار نیازمندان و جویندگان مسکن هم روبه فزونی است و طرح های مسکن و مقطعی نظیر مسکن مهر و یا طرح اقدام ملی نیز نتوانسته از صف تقاضاها برای خانه دار شدن در استان بکاهد.

رتبه ۸ مازندران در خانه های خالی
یک کارشناس معماری و فعال در حوزه نظام مهندسی با بیان اینکه مازندران بعد از استان های نظیر تهران، آذربایجان، اصفهان و غیره رتبه هشتم وجود خانه های خالی را دارد، یادآور شد: بیش از ۱۰۲ هزار مسکن خالی در استان شناسایی شده است.

علی افضلی در گفتگو با خبرنگار بازار آمار خانه های خالی در استان مازندران در حال حاضر از ۱۵۰ هزار واحد افزایش یافته است، یادآور شد: با توجه به روند روبه رشد ساخت و سازها و رشد ویلاسازی و آپارتمان سازی در استان، این وضعیت را نگران کننده است.

وی چندبرابر شدن ساخت و سازهای ویلایی و خانه های دوم در مازندران نیز نگران کننده برشمرد و گفت: متاسفانه بسیاری از ساخت و سازها با نگا درآمدزایی در دست اقدام است.

وی با اشاره به رواج بلندمرتبه سازی و برج سازی در مناطق غربی استان مازندران طی سال های اخیر تصریح کرد: مازندران در واقع ترکیبی از استان های مختلف بوده است و یکی از تبعات افزایش خانه های دوم و خالی، مهاجرت به استان بدون تامین زیرساخت های مورد نیاز است.

گشتی در مناطق ییلاقی و کوهستانی مازندران از جمله ارتفاعات رامسر، مناطق دو هزار و سه هزار، ارتفاعات هزارجریب، آلاشت سوادکوه و لاریجان آمل تداوم روند ویلاسازی و خانه هایی که فقط چند روز از سال چراغشان روشن است به بیشتر نمایان می سازد.

افزایش برج های چند طبقه در بافت های روستایی و جنگلی مازندران، تبعات ویلاسازی و خانه های خالی را بیش از هر منطقه ای دیگر برملا می کند. جعفر حسینی استاد دانشگاه با اشاره به تبعات رشد ساخت و سازهای بی رویه و خانه های خالی در استان مازندران گفت: این مسئله سبب می شود تا مازندران به استان مصرف کننده تبدیل شود و نابودی مزارع و اکولوژی دیگر تبعات رشد بی رویه و قارچ گونه مسکن سازی است.

خانه های خالی محل اقامت چندروزه غیربومی ها است
وی با عنوان اینکه بیشتر خانه های خالی چندماه ویا چند روز از سال محل اقامت غیربومی ها و پایتخت نشینان است، افزود: این جمعیت شناور در دراز مدت می تواند منجر به شکاف اقتصادی و یا اجتماعی شود و توزیع خدمات را در استان زیرسئوال خواهد برد.

این استاد دانشگاه رشد بی رویه خانه های خالی را افزایش هزینه های ساکنان بومی و محلی دانست و گفت: در حال حاضر تمامی بودجه های شهرداری ها صرف سواحل و مناطق ارتفاع نشین می شود درحالی که جمعیت بومی و محلی مورد غفلت قرار می گیرد.

وی مهاجرت به استان مازندران و روند رشد خانه های خالی را در استان عجیب و غریب دانست و گفت: باید در بودجه ریزی استان های ملی به این مسئله توجه شود.

در حالی که طبق آمارهای غیررسمی بیش از ۱۶۰ هزار واحد مسکن خالی در استان مازندران وجود دارد، به همین نسبت هم سالانه در مازندران مسکن توسط بخش های دولتی از جمله بنیاد مسکن و دستگاه های ذیربط برای جامعه هدف احداث شود.

به رغم همه اقدامات و تلاش ها باز شاهد هستیم که شمار زیادی از خانوارها و جمعیت استان از داشتن یک آلونک چندمتری و سقف خانه محروم هستند و گرانی سرسار آور قیمت زمین و فروش مسکن، بسیاری از خانواده ها را از رویای خانه دار شدن منصرف کرده است.

گرانی سرسار آور قیمت زمین و فروش مسکن، بسیاری از خانواده ها را از رویای خانه دار شدن منصرف کرده است

در حال حاضر قیمت هر متر مربع آپارتمانی ساحلی در قالب پیش فروش در برخی شهرهای ساحلی مازندران بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است و نرخ خرید آپارتمان در شهرها نیز از ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان در نواحلی مختلف در نوسان است.

افزایش خانه های خالی و تقاضای زیادی برای خانه دار شدن درحالی است که اجرای پروژه هایی نظیر مسکن مهر و ملی نتوانسته رفع نیاز به مسکن را در استان کاهش دهد.

مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران معضل خانه دوم و خالی را از چالش ها و دغدغه های استان مازندران بیان کرد و گفت: روند روبه رشد ویلاسازی ها و مسکن سازی، شمار خانه های خالی و یا دوم را رشد داده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزایش شمار خانه های خالی و ویلایی را سبب از بین بردن اراضی و مزارع بکر دانست و گفت: باید برای مقابله با این وضعیت تمامی دستگاه ها و بخش ورود کنند.

وی با بیان اینکه هرسال مسکن زیادی نیز با ارائه تسهیلات توسط بنیاد مسکن و یا نهادی دیگر ساخته می شود، گفت: در طرح ملی مسکن نیز بیش از ۱۲ هزار نفر ثبت نام کردند.

روند روبه رشد مهاجرت ها و ساخت و سازها، گرایش به ساخت مسکن روستایی را در مازندران پرشتاب کرده است و میانگین ویلاسازی در روستاهای استان نسبت به دیگر مناطق مختلف کشور بالاتر و پرمشتری تر است.  

با آنکه قانون دولت را مکلف به اخذ مالیات بر خانه های خالی و لوکس کرده اما اجرای این طرح نیز تاکنون محقق نشده و عملی شدن آن می تواند تا حدودی معضل خانه های خالی و بی مستاجر را در مازندران رفع کند.

کد خبر: ۵۷٬۸۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha