۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
 افزایش ۱۳ درصدی تولید سیمان در ۷ ماهه امسال
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد

افزایش ۱۳ درصدی تولید سیمان در ۷ ماهه امسال

شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: در هفت ماهه سال جاری میزان تولید و تحویل مصارف داخلی سیمان در کشور به ترتیب ۱۳ و ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش نشان می دهد.

به گزارش بازار، «عبدالرضا شیخان» افزود: برای تولید سیمان ۸۸ میلیون تن ظرفیت سازی در کشور انجام شده اما در سال ۶۵ تا ۷۰ میلیون تن کلینکر و سیمان تولید می شود.

وی اظهارداشت: سال گذشته ۱۷ میلیون تن سیمان و کلینکر از کشور صادر و ۵۴ میلیون تن هم به مصرف داخلی رسید.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: اکنون قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان تیپ دو در درب خانه بدون ارزش افزوده ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان و برای مصرف کننده ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی افزود: قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی که سازمان حمایت برای مصرف کننده تعیین کرده مربوط به زمانی که هنوز هزینه حمل و نقل گران نشده بود.

شیخان اظهارداشت: هزینه حمل و نقل در آبان ماه ۳۲ درصد گران شده در نتیجه ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان یک عدد غیر واقعی است.
وی در ادامه با بیان اینکه مدیران شرکت های سیمانی خواستار آزادسازی قیمت سیمان هستند، گفت: هزینه پیمانکاران، پرسنل، تامین قطعات یدکی و تجهیزات مورد نیاز کارخانجات این حوزه بسیار بالا رفته است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند کارخانجات تولید کننده سیمان یکی پس از دیگری از مدار تولیدخارج خواهند شد.

وی اظهارداشت: متاسفانه در چند هفته پیش با بروز نخستین سرما در کشور گاز اکثر کارخانجات تولید سیمان قطع شده است.

وی همچنین در خصوص تصمیم دولت برای دریافت ضمانت نامه بانکی بابت مصرف مازوت در کارخانه های سیمانی گفت: از تولیدکنندگان سیمان خواسته شده تا بابت تفاوت قیمت مازوت یارانه ای و قیمت فوب خلیج فارس به شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ضمانت نامه بانکی ارائه کنند که این اقدام برای تولیدکنندگان مقدور نیست.

شیخان افزود: در حال حاضر قیمت فوب خلیج فارس بابت هر لیتر مازوت شش هزار تومان است و قیمت یارانه ای هر لیتر مازوت در کشور ۳۰۰ تومان تعیین شده است.

وی اظهارداشت: تولیدکنندگان سیمان هر سال با سرد شدن هوا به جای گاز از مازوت یارانه ای استفاده می‌کردند که امسال مشکلاتی در این زمینه برای کارخانه ها ایجاد شده به طوری که به تولیدکنندگان اعلام شده در صورت استفاده از مازوت با قیمت یارانه ای ۳۰۰ تومان باید به اندازه تفاوت قیمت مازوت یارانه ای و قیمت فوب خلیج فارس یعنی ۵ هزار و ۷۰۰ تومان بابت هر لیتر مازوت ضمانت نامه بانکی ارائه کنند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان یادآورشد: بدین ترتیب اگر کارخانه ‌ای یک میلیون لیتر مازوت نیاز داشته باشد باید حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیارد تومان ضمانت نامه بانکی ارائه دهد که برای کارخانه ‌ها مقدور نیست.

کد خبر: ۵۷٬۷۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha