۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
ایران حدود ۳۰ درصد از بازار کشورهای حوزه خلیج فارس را در اختیار دارد
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

ایران حدود ۳۰ درصد از بازار کشورهای حوزه خلیج فارس را در اختیار دارد

اعظمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه صادرات و واردات محصولات و نهاده های کشاورزی در بسیاری کشورهای دنیا بر عهده وزارت کشاورزی است، گفت: ما حتماً روی این قضیه پافشاری کرده و این حوزه را به وزارت جهاد کشاورزی بر می گردانیم.

به گزارش بازار، ذبیح الله اعظمی ساردویی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، مشکلات حوزه صادرات و واردات را مربوط به زیرساختها دانست و افزود: ارتقای کیفیت بسته بندی و تجاری سازی محصولات کشور نیازمند تأمین زیرساخت های لازم و فرهنگ سازی است.

وی با تصریح بر عدم رعایت استانداردهای کشورهای هدف در مورد صادرات کالاهای ایرانی گفت: ما اگر به درستی از ظرفیت های موجود در کشورمان استفاده کنیم شاید نیازی به قوانین جدید پیدا نکنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهارکرد: اگر وزارت جهاد کشاورزی متولی واردات و صادرات محصولات کشاورزی باشد، می داند که چه زمانی واردات و صادرات کند اما متأسفانه متولی این موضوع نیست و وزارت صمت هم بیشتر به بخش بازرگانی و تجارت می پردازد.

اعظمی ساردویی با بیان اینکه صادرات و واردات محصولات و نهاده های کشاورزی در بسیاری کشورهای دنیا بر عهده وزارت کشاورزی است گفت: ما حتماً روی این قضیه پافشاری می کنیم و این حوزه را به وزارت کشاورزی برمی گردانیم.

در ادامه، مهندس صدرالدین نیاورانی نائب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در برنامه «صبح و گفتگو» گفت: با توجه به درگیری مستقیم برخی کالاهای بازارهای جهانی با بیماری کرونا ما هم به عنوان صادرکننده محصولات کشاورزی در تلاشیم تا با ایجاد تغییراتی در نوع بسته بندی کالاها حضورمان را در این بازارهای سنتی حفظ کنیم.

وی افزود: برخی بازارهای سنتی ما مانند کشورهای عربی به دلیل روابط سیاسی جدیدی که با رژیم اشغالگر قدرس پیدا مردند مملو از محصولات کشاورزی ظاهراً خوب با بسته بندی های مناسبی شده که البته همه این محصولات دستکاری ژنتیکی شده هستند.

نیاورانی با بیان اینکه هورمون های بسیار زیادی به ای محصولات وارد شده و برای سلامتی مضر هستند گفت: این درحالیست که میوه های ایرانی از نظر سلامت و کیفیت در سطح بالاتری هستند و حتی میزان سم و مود میوه ها هم نیز کنترل شده و بنابراین می توانیم در بازارهای خارجی حضور فعالانه تر و بهتری داشته باشیم.

نماینده کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران متذکر شد: حضور پررنگ و فعالانه ایران در بازارهای خارجی نیازمند حمایت دولت به لحاظ سرمایه در گردش و قوانین تسهیل کننده صادرات است.

وی با اشاره به اینکه ایران حدود ۳۰ درصد از بازار کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس را در اختیار دارد افزود: برخی از این کشورها خاستگاه خوبی برای فروش میوه هستند و این ظرفیت خوبی است اما هنوز در روسیه، پاکستان و افغانستان و حتی عراق جایگاه مناسبی نداریم زیرا ترکیه رقابت سختی را با ما شروع کرده است.

نماینده کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: دولت باید متولی مشخصی را برای صادرات و واردات محصولات کشاورزی تعیین کند.

کد خبر: ۵۷٬۷۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha