۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
دولت در دوران گذار از کرونا به بخش خصوصی اعتماد کند
مشاور عالی رئیس اتاق ایران:

دولت در دوران گذار از کرونا به بخش خصوصی اعتماد کند

پورفلاح، مشاور عالی رئیس اتاق ایران می‌گوید: دولت از ابتدای شیوع کرونا، کارنامه موفقی برای مقابله با این ویروس و جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از کرونا نداشته و با توجه به تداوم دوره شیوع این بیماری، برای گذر از این وضعیت، اعتماد به بخش خصوصی حداقل کاری است که دولت می‌تواند به کار گیرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، بیش از ۱۰ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و آن‌طور که آمارها می‌گوید، حداقل تا پاییز سال ۱۴۰۰ این وضعیت تداوم دارد. در این شرایط، تعطیلی گسترده کسب‌وکارها با هدف رعایت فاصله اجتماعی و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، راهبردی است که در همه کشورهای دنیا به کار گرفته شده و در ایران هم ظرف دو هفته گذشته دولت محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای را برای مقابله با این ویروس به کار گرفته است.

به باور فعالان و صاحب‌نظران اقتصادی از ابتدای شیوع ویروس کرونا، دولت برنامه‌ای برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی، به‌خصوص بنگاه‌های کوچک و متوسط در دستور کار ندارد و به‌رغم ضرورت حمایت دولت از بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده در شرایط کرونا، اما عملاً وحدت رویه‌ای در سیاست‌های دولت برای مقابله با کرونا مشاهده نمی‌شود.

در همین زمینه، مشاور عالی رئیس اتاق ایران نیز معتقد است که دولت از ابتدای شیوع ویروس کرونا نتوانسته است، اقدامات لازم برای حمایت از کسب‌وکارها را به کار گیرد و کارنامه موفقی در این خصوص در این مدت ثبت نکرده است.

احمد پورفلاح در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» تأکید می‌کند: فعالان اقتصادی بر اساس پیش‌بینی‌های اقتصادی که از آینده دارند، می‌توانند برای ادامه فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی کنند، این پیش‌بینی‌ها بر اساس آنچه در اقتصاد اتفاق می‌افتد صورت می‌گیرد. متأسفانه امروز بخش خصوصی به دلیل بی‌اطلاعی از شرایط واقعی کشور نمی‌تواند تصمیم درستی برای ادامه فعالیت‌های خود بگیرد و این سردرگمی مانع از ادامه فعالیت‌های آنها شده است.

پورفلاح اظهار کرد: فعالان بخش خصوصی نیز با دولت همدل هستند که باید برای مقابله با کرونا برخی اقدامات پیشگیرانه ازجمله تعطیلی کسب‌وکارها در دستور کار قرار گیرد، اما درعین‌حال انتظاراتی دارند تا بتوانند در این شرایط و با توجه به محدودیت‌هایی که هم به دلیل کرونا و هم از قبل به دلیل تحریم‌ها به وجود آمده است، فعالیت‌های خود را تداوم بخشند.

او خاطرنشان کرد: عملکرد دولت برای مقابله با کرونا نشان می‌دهد که دولت به‌راحتی می‌توانست برخی هماهنگی‌ها را برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از کرونا انجام دهد که متأسفانه این اقدامات را انجام نداد. به‌عنوان نمونه درحالی‌که ابتدای تابستان اعلام شده بود مجامع شرکت‌ها تا پایان شهریور ماه به تعویق می‌افتد، اما به دلیل ناهماهنگی‌ها و عدم تطبیق بانک‌ها با این بخشنامه، از ابتدای مهرماه جلوی بسیاری از چک‌هایی که با امضای اعضای قدیم شرکت‌ها بود، گرفته شد. یا روزهای اول شیوع ویروس کرونا، وعده داده شده بود دولت قصد حمایت از کارگران و کارگاه‌هایی را دارد که در این دوران به دلیل کرونا مجبور شدند فعالیت‌های خود را متوقف کنند. اما واقعاً چند کارگر و کارگاه تسهیلات دولتی دریافت کردند؟ فهرست رسته‌های شغلی آسیب‌دیده از کرونا که به‌طور مداوم هم به‌روز می‌شد، واقعاً مشمول حمایت‌ها شدند؟

مشاور عالی رئیس اتاق ایران گفت: بخش خصوصی به‌خوبی واقف به محدودیت‌ها و کمبودهایی که دولت از قبل شیوع ویروس کرونا با آنها گریبان بود، هست اما انتظار داشتیم در موضوع کمک مالی، تمدید مجوزهای قبلی و صدور مجوزهای جدید با سرعت و گشاده‌دستی بیشتری عمل می‌کرد. به‌ویژه که همان‌طور هم که مسئولان بارها اعلام کردند بخش خصوصی در همه شرایط مقاومت کرده است.

او در همین راستا با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی و تأکید ایشان بر ضرورت بهره‌گیری از پیشنهادهای کارشناسان، افزود: به نظر من برای گذر از این وضعیت، اعتماد به بخش خصوصی در این شرایط حداقل کاری است که دولت می‌تواند انجام دهد. همان‌طور که تجربه هم نشان داده است، در شرایطی مشابه کرونا، تنها همدلی دولت و بخش خصوصی است که می‌تواند راهگشا باشد نه فشار مضاعف به بخش خصوصی؛ تأمین بودجه دولت در این وضعیت به هر قیمتی، نه شدنی است و نه راهگشا.

مشاور عالی رئیس اتاق ایران با اشاره به تدوین بودجه سال آینده، گفت: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که بودجه سال آینده حتماً انقباضی است. در این وضعیت انتظار داریم تا این بودجه واقع‌بینانه تدوین و تصویب شود و فشارهایی که در روی کاغذ برای بودجه سال آینده وجود دارد به بخش خصوصی منتقل نشود.

پورفلاح در پایان تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم که با تولید واکسن کرونا، بالاخره این ویروس ریشه‌کن خواهد شد اما اگر امروز به فکر بنگاه‌های اقتصادی نباشیم، در حقیقت سرمایه‌گذاری مولد را در آینده به خطر انداخته‌ایم.

کد خبر: ۵۷٬۷۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha