۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
اُبهت خودروهای خارجی فرو ریخت| فروشنده زیاد، خریدار اندک
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

اُبهت خودروهای خارجی فرو ریخت| فروشنده زیاد، خریدار اندک

سمنان- تحولات این روزهای اخیر نشان از ارزان شدن خودروها به خصوص خودروی خارجی در سطح بنگاه‌های معاملاتی ماشین در استان سمنان می‌دهد، ارزانی خودرو در برخی نمونه‌ها تا ۴۰ درصد نیز گزارش شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بالاخره یک‌چیز در استان سمنان ارزان شد! البته نه نان و شیر و تخم‌مرغ و گوشت بلکه خودرو آن‌هم خودروی خارجی. این روزها شاهد کاهش محسوس قیمت خودروهای خارجی در بازارهای معاملات در سطح استان هستیم خودروهایی که روزگاری ابهتی داشتند و گویا این جلال و جبروت رو به نزول می‌رود.

خودروهای خارجی روانه بنگاه
چند روزی می‌شود مقابل بنگاه‌های معاملاتی خودرو در استان سمنان ماشین‌های گران‌قیمت خارجی هم دیده می‌شود موضوعی که تقریباً از ابتدای سال ۹۹ و بحران‌های اقتصادی که شامل ارز و دلار و سکه شد، سابقه نداشت.

شرایط در سال ۹۹ به‌گونه‌ای بود که دارندگان خودرو به‌خصوص خارجی‌ها سعی در نگه‌داشتن خودروهایشان می‌کردند چراکه قیمت آن‌ها به دلیل نوسان دلار روزبه‌روز افزایش می‌یافت تا جایی که خودروها تا دو و نیم برابر و در برخی معدود اقلام مانند هایما تا چهار برابر نیز افزایش یافت.

هیجان ارزانی
بنگاه‌دار ماشین در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه هم افزایش قیمت خودرو در بهار کاذب است و هم کاهش آن در اواخر پائیز ۹۹، می‌گوید: نه آن را باور کنید نه این را! داستان خودروهای خارجی تابع هیچ‌چیز نیست سابقه ۴۰ ساله من نشان می‌دهد دلار بالا برود خودروی خارجی گران می‌شود همان دلار یک ماه بعد پائین بیاید بازهم خودروهای خارجی گران می‌شوند! درنتیجه ارزانی که امروز شاهد آن هستیم به دلار مرتبط نیست.

محسن کاظمی بابیان اینکه مشکل را باید در جو روانی و التهاب بازار دانست و نه دلار و سکه، بیان کرد: آن‌قدر که بازار روانی امروز بر خودرو و حتی منزل و سکه و ... حاکم است، شرایط و عوامل منطقی مانند رشد اقتصادی، ارز و دلار و ... حاکم نیست. درنتیجه این ارزانی قیمت خودروهای خارجی نیز به نظر من مقطعی بوده و تمام می‌شود.

هم افزایش قیمت خودرو در بهار کاذب است و هم کاهش آن در اواخر پائیز ۹۹

وی درباره کاهش قیمت‌ها می‌افزاید: ابتدا این را باید گفت که وقتی می‌گوییم قیمت خودرو یعنی فروشنده قیمتی را تعیین کرده است زیرا امروز نه دولت نه اتحادیه نه هیچ‌کس دیگر در قیمت‌گذاری دخیل نیست و درنتیجه مالک خودرو قیمتی را بر روی ماشین خود می‌گذارد و هر کس پولش را داشت می‌خرد نداشت نمی‌فروشد!

ترس از ارزان تر شدن
این بنگاه‌دار ادامه داد: اما درباره کاهش قیمت باید گفت جو روانی در پی کاهش چنددرصدی دلار و سکه سبب شد تا مالکان بترسند و همان کسانی که خودروهای ۴۰۰ میلیون تومانی‌شان را یک میلیارد تومان قیمت گذاشته بودند در این روزها حاضر هستند ۶۰۰ میلیون تومان آن را بفروشند زیرا می‌ترسند که قیمت کاهش یابد.

کاظمی بابیان اینکه مردم وقتی ریزش بورس را دیدند دچار ترس شده‌اند، بیان کرد: کافی است پنج درصد از ارزش دلار و سکه پائین بیاید یک‌باره جلوی مغازه‌های ما صف درست می‌شود و همه می‌خواهند بفروشند تا ارزان‌تر نشود.

وی افزود: این نشان می‌دهد که قیمت‌هایی که مالکان روی خودروهایشان گذاشته‌اند کاذب است و جالب اینکه خودشان هم قبول دارند وگرنه به این سرعت اقدام به فروش ماشین نمی‌کردند که مبادا ارزان‌تر شود. متأسفانه مشکل در افکار ما است نه در بازار خودرو.

دولت مقصر است
دیگر بنگاه‌دار بابیان اینکه خودروساز داخلی و دولت مقصر ارزانی و گرانی خودرو هستند، می‌گوید: وقتی تولیدکننده ایرانی ماشین بی‌کیفیتی می‌سازد و در طول یک سال دو تا سه بار مجوز افزایش قیمت را می‌گیرد درنتیجه مردم فکر می‌کنند که خودرو گران شده پس خودروهایشان را گران‌تر می‌فروشند.

مردم وقتی ریزش بورس را دیدند دچار ترس شده اند

محمدعلی میرزایی بابیان اینکه وقتی پراید تولید کارخانه نسبت به سه ماه قبل ۲۰ درصد گران می‌شود و نسبت به دو سال قبل ۵۰۰ درصد درنتیجه مالک یک خودروی خارجی که قیمت آن ۵۰۰ میلیون تومان است هم حق دارد فکر کند ماشینش امروز دو و نیم میلیارد تومان قیمت دارد.

وی بابیان اینکه ۳۰ درصد و ۵۰ درصد و ۱۰۰ درصد افزایش در پراید شاید ناچیز باشد اما در پورش یا تویوتای پنج میلیارد تومانی میزان قابل‌توجهی افزایش را پدید می‌آورد، می‌افزاید: مسئولان وقتی پراید را گران می‌کنند باید هم منتظر گران شدن خودروهای دیگر باشند.

هجوم برای فروش
این بنگاه‌دار می‌گوید: مزدا ۳ که تا همین سه سال پیش ۹۰ میلیون تومان بود به ۲۷۰ میلیون و یک‌باره به نزدیک ۶۰۰ میلیون تومان رسید اما در این‌یکی دو روز که ماشین خارجی ارزان شده حتی تا ۴۸۰ میلیون تومان هم معامله‌شده است.

میرزایی بابیان اینکه این اتفاق برای خودروهای گران هم افتاده است، می‌گوید: هایمای شاسی ماشینی بود که به‌صورت کاذب قیمتش را ۹۰۰ میلیون تومان هم بالا رفت اما امروز شاهد هستیم که ۱۰۰ میلیون تومان ارزان شده است از سوی دیگر تویوتای های لوکس ۲۰۱۹ که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تا هفت میلیارد تومان هم بالا رفت اما امروز نصف شده است اما مشتری برایش وجود ندارد زیرا مردم به‌جای این خودروها بیشتر دوست دارند خانه بخرند.

وی بابیان اینکه دلار وقتی ارزان می‌شود سایه سنگینی بر بازار خودرو می‌گذارد، می‌افزاید: بخشی از این ارزانی برای دلار است و بخش دیگری بار روانی دارد زیرا مردم به‌محض کاهش دلار می‌خواهند سریعاً خودروهایشان را بفروشند که ارزان‌تر نشود.

نظارت‌ها ضعیف است

کارشناس اقتصادی درباره نوسانات قیمت‌های خودرو می‌گوید: متأسفانه بازار خودرو که خود تابعی از شرایط اقتصادی امروزمان است با مشکلات عدیده‌ای روبرو است که یکی از آن‌ها دخالت‌های دولتی به شکل قیمت‌گذاری بر ماشین‌های بی‌کیفیت تولید داخل است.

دلار وقتی ارزان می شود سایه سنگینی بر بازار خودرو می‌گذارد

علیرضا صالحیان ابراز داشت: دولت قیمت خودرویی را به ۹۰ میلیون تومان می‌رساند که همه اذعان دارند بیش از ۳۰ میلیون تومان نمی‌ارزد درنتیجه وقتی قیمت خودرو سه برابر می‌شود چرا نباید انتظار داشت که قیمت ماشین ۳۰۰ میلیون تومانی هم ۹۰۰ میلیون تومان نشود؟.

وی در ادامه بیان کرد: معضل دیگر بازار خودرو این است که دولت دخالت‌های عدیده‌ای در آن دارد خودروی خارجی را ترخیص نمی‌کند، ثبت‌نام خودروهای دولتی را در مواقع عجیب‌وغریب انجام می‌دهد تا بر بازار تسلط یابد و ... که اقداماتی نادرست هستند.

مشکل در مدیریت است
این کارشناس بابیان اینکه مشکل دیگر این است که در بازار داخل رقابت نیست یعنی شما محکوم هستید که خودروهای ایران‌خودرو و سایپا را با هر کیفیتی که آن‌ها دوست دارند و باهم قیمتی که آن‌ها می‌پسندند

و حتی اخیراً با هر رنگ و زمان تحویلی که کارخانه صلاح می‌داند بخرید نه رقابتی وجود دارد نه شرایط برابری برای خودروهای خارجی.

صالحیان بابیان اینکه چطور می‌شود دلار و طلا و دیگر شاخص‌ها چه بالا می‌روند و چه پائین می‌آیند خودروهای داخلی ما گران می‌شوند؟ ابراز داشت: وقاحت خودروساز ایرانی به‌جایی رسیده که ماشینی که هنوز ساخته نشده و فقط روی کاغذ طراحی‌شده و قرار است سال ۱۴۰۱ تحویل داده شود را هم می‌تواند پیش‌فروش کند و از مردم پول بگیرد! دراین‌بین دولت کجاست؟ آیا بین منافع خودش در خودروسازی و مردم طرف مردم را خواهد گرفت؟

وی افزود: جالب اینجا است که خودروساز داخلی ماشینی که برای خودش ۲۵ میلیون تومان درمی‌آید را ۱۰۰ میلیون تومان می‌فروشد که حتی استانداردهای برخی کشورهای عقب افتاده را هم ندارد، مردم را هم در صف نگه می‌دارد و همیشه هم پول نقد می‌گیرد سالانه میلیون‌ها خودرو تولید می‌کند اما بازهم ورشکسته است و بدهی دارد! آیا این امر به مدیریت بازنمی‌گردد؟

ارزانی مقطعی
تلاش برای تماس با اتحادیه بنگاه‌داران ماشین استان سمنان به دلیل تعطیلی آن‌ها در ایام محدودیت‌های کرونایی و عدم پاسخ تلفنی میسر نشد اما حسینی یکی از اعضای اتحادیه بنگاه‌داران ماشین بابیان اینکه ارزانی قیمت خودرو مقطعی و تحت تأثیر ریزش چنددرصدی دلار است، می‌گوید: این‌یک حباب است و به‌زودی می‌ترکد. اگر قرار باشد خودروها ارزان شوند نخستین کسی که جلوی این امر را می‌گیرد، خودروساز داخلی و دولت است.

چطور می شود دلار و طلا و دیگر شاخص ها چه بالا می روند و چه پائین می آیند خودروهای داخلی ما گران می شوند؟

حسینی بیان کرد: دولت و خودروسازش نمی‌گذارند قیمت خودرو حتی خارجی‌ها ارزان شود زیرا اگر شما برای مثال یک فولکس‌واگن را هم قیمت پارس مشاهده کنید قطعاً آن خودرو را خواهید خرید تا ماحصل دست خودروساز ایرانی را !

به‌هرحال چه مقطعی باشد چه حباب و چه از دلار باشد چه از جو روانی، بازار خودروهای خارجی چند روزی است که روی ارزانی را به خود می‌بیند دراین‌بین فروشندگان زیاد شده‌اند زیرا می‌خواهند بیشتر از این ضرر نکنند اما درروی دیگر سکه، خریدار هم نیست زیرا خریداران هم صبر کرده‌اند تا ماشین بیشتر ارزان شود و پول کمتری را بدهند.

کد خبر: ۵۷٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha