۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
حمله ملخ‌ها به ۱۰ هزار هکتار اراضی استان بوشهر/ ۳ شهرستان درگیر شدند
۲ موج حمله انجام شد؛

حمله ملخ‌ها به ۱۰ هزار هکتار اراضی استان بوشهر/ ۳ شهرستان درگیر شدند

بوشهر - عمرانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: طی روزهای اخیر دو مرحله حمله ملخ‌ها به استان بوشهر انجام شده است که سه شهرستان را درگیر کرده است.

خسرو عمرانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: نخستین موج حمله ملخ‌ها به استان بوشهر جمعه هفتم آذرماه انجام شد که بخش‌هایی از شهرستان‌های گناوه و دیلم در شمال استان بوشهر را مورد هجوم قرار داد.

وی اضافه کرد: در موج اول حمله ملخ‌ها، مناطق همچون چاهک، بندر امام حسن، قلعه حیدر و شول در منطاق شمالی استان بوشهر تحت تاثیر هجوم ملخ‌های صحرایی قرار گرفت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه دومین حمله ملخ‌ها شبک گذشته به شهرستان دشتستان انجام شده است افزود: در این موج نیز شبانکاره دشتستان و روستاهای چهارروستایی و مال‌محمود گناوه تحت تاثیر قرار گرفت.

وی بیان کرد: موج اول حمله ملخ‌ها همزمان با بارش‌های شدید باران بود که باعث شد تا جمعیت ملخ‌ها پخش شوند ولی در موج دوم حمله شاهد تراکم شدید جمعیت ملخ‌ها بودیم و جمعیت موج دوم خیلی بیشتر از موج اول بود.

آغاز عملیات مقابله با ملخ‌های صحرایی
عمرانی با اشاره به آغاز عملیات مقابله با ملخ‌های صحرایی در شهرستان گناوه، ادامه داد: عملیات مبارزه از شب گذشته در شهرستان گناوه انجام شده است و از امشب در شهرستان دشتستان نیز عملیات مبارزه با ملخ‌ها آغاز خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه چرا عملیات مبارزه در شب انجام می‌شود گفت: ملخ‌ها در روز حرکت دارند و عملیات مبارزه شبانه انجام می‌شود تا توان جابجایی نداشته باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: عملیات مبارزه به صورت زمینی و دستی انجام می شود چراکه به علت بارش‌های شدید روزهای گذشته لغزنده بودن زمین در این مناطق، ماشین‌آلات نمی‌توانند وارد شوند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر تحت تاثیر هجوم ملخ‌ها قرار گرفته است، اظهار داشت: با ردیابی مستمر، بلافاصله پس از هجوم ملخ‌ها، عملیات مقابله با آنها انجام می‌شود.

آمادگی برای موج‌های بعدی حمله
عمرانی بیان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته و با رصد توده‌های جوی که به سمت استان بوشهر است، بار دیگر شاهد هجوم ملخ‌ها به استان خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه همه شهرستان‌های استان بوشهر در حالت آماده‌باش هستند، خاطرنشان کرد: از تجربه سال‌های قبل استفاده کرده و با شناسایی نقاط مورد هجوم، بلافاصله عملیات مبارزه انجام می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: عملیات مبارزه با ملخ‌ها در شهرستان گناوه در سطح ۷۵ هکتار انجام شده که موفقیت آمیز بوده است.

ملخ صحرایی که به نام ملخ بیابانی نیز شناخته می‌شود، یکی از مضرترین نوع ملخ‌ها است. به دلیل عبور این ملخ از دریا و پروازهای طولانی روز خلیج فارس، آن را ملخ دریایی نیز می‌نامند.

ملخ صحرایی را انسان از قرن‌ها قبل از میلاد مسیح می‌شناخته و در کتیبه‌های بسیار قدیمی نیز به آن اشاره شده است. در ایران خسارت حاصله از هجوم این ملخ از دیر زمان مورد توجه بوده و آفت مزبور قحطی‌ها و ویرانی‌هایی به بار آورده است.

ملخ صحرایی هرچند سال یک بار از کانون‌های دائمی خود که شامل آفریقا، عربستان سعودی، هندوستان و پاکستان است به مناطق جنوبی ایران حمله کرده و دامنه انتشار آن در بعضی از سال‌ها تا مناطق شمالی دریای خزر کشیده می‌شود.

خسارت ملخ صحرایی بسیار زیادی است و دسته جات ملخ هر چه سرسبزی در سر راه خود ببیند اعم از علوفه، غلات، صیفی‌جات، انواع درختان و رستنی‌های جنگلی را از بین برده و حتی علف‌های هرز از دست این آفت در امان نیستند.

کد خبر: ۵۷٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha