۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
عواملی که تولید را از چرخه خارج می کند| حمایت از تولیدات صادرات محور
گزارش بازار از وضعیت صنعتگران شهرک صنعتی اشتهارد

عواملی که تولید را از چرخه خارج می کند| حمایت از تولیدات صادرات محور

کرج- قطب صنعت کشور با عواملی مثل «کمبود مواد اولیه، فرسوده بودن تجهیزات، نبود سرمایه در گردش و تسهیلات بانکی» دست و پنجه نرم می کند و همین موضوعات از عمده ترین مسایلی است که سبب شده تا تعدادی از این واحدهای تولیدی استان از چرخه تولید باز بمانند.

مریم احمدی؛ بازار: البرز با داشتن بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و وجود ۱۵۰ برند ملی که علاوه بر تامین نیازهای استان، توانایی تامین نیاز سایر استان های کشور و صادرات به دیگر نقاط دنیا را نیز دارند به عنوان قطب صنعت کشور مطرح بوده و هست.

در این بین البرز از ظرفیتی به نام «شهرک صنعتی اشتهارد» برخوردار است که با داشتن حدود دو هزار واحد تولیدی به عنوان بزرگ ترین شهرک صنعتی کشور با ظرفیتی گسترده در حال فعالیت است.

وجود چنین ظرفیتی موجب شده تا امروز البرز به عنوان قطب صنعت کشور مطرح که به دنبال توسعه زیر ساخت ها به خصوص در شهرک های صنعتی این استان شاهد حضور سرمایه گذاران زیادی از تمام استان های کشور برای حضور در این استان هستیم.

این پتانسیل در حالی در البرز وجود دارد که حتی در روزهایی که شاهد شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورمان بودیم و هستیم با توجه به اینکه ۹۰ درصد محصولات آرایشی و بهداشتی کشور در این استان مشغول به تولید می شوند، با اختصاص دادن خطوط تولیدی خود به تولید محصولات ضدعفونی و بهداشتی موفق شدند تا بخش زیادی از نیاز کشور را در این بخش تامین و به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی مواد ضدعفونی کشور مطرح شوند.

بزرگترین کارخانه تولید ماسک جنوب غرب آسیا در اشتهارد در حال فعالیت است
همچنین با توجه به توسعه زیر ساخت ها در شهرک های صنعتی استان واحدهای تولید کننده ماسک نیز در این شهرک ها فعال و یکی از بزرگ ترین کارخانه های تولید کننده ماسک جنوب غرب آسیا به همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در شهرک صنعتی اشتهارد هم اکنون در حال فعالیت است.

هر آنچه که گفته شد بخشی از ظرفیت و توانمندی بخش صنعت استان البرز بود اما در کنار این قابلیت ها، تعدادی از واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در این شهرک ها به دلایلی که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد امروز دچار نیمه تعطیلی و یا تعطیلی شدند.

واحدهایی که عدم فعالیت آنها سبب شده تا شاهد بیکاری افراد زیادی باشیم. طی دو سال اخیر یکی از مهم ترین برنامه ها برای توسعه و رونق هر چه بیشتر بخش صنعت استان، بررسی مشکلاتی بوده که سبب شده تا این واحدها دچار تعطیلی و یا نیمه تعطیلی شوند. واحدهایی که در صورت احیای آنها علاوه بر رونق صنعت، می توان شاهد بازگشت به کار و اشتغال تعداد زیادی از نیروهای فاقد شغل در استان باشیم.

تا ابتدای امسال ۳۰۰ واحد تولیدی صنعتی از چرخه تولید خارج شدند
سرپرست شرکت شهرک های صنعتی البرز در گفت وگویی با خبرنگار بازار با اشاره به اقدامات انجام شده برای احیای واحدهای راکد و نیمه راکد در شهرک های صنعتی این استان گفت: حمایت هر چه بیشتر از تولیدات در استان با هدف اشتغال هر چه بیشتر و صادرات در دستور کار قرار گرفته است.

«علی مهدی پور» افزود: تا ابتدای امسال ۳۰۰ واحد تولیدی صنعتی البرز از چرخه تولید خارج شدند که تا پایان سال جاری در مجموع ۱۰۰ واحد آنها پس از نوسازی و تجهیز و رفع موانع تولید فعالیت خود را از سرمی گیرند.

مهدی پور اضافه کرد: با راه اندازی ۱۰۰ واحد غیر فعال پس از نوسازی و تجهیز و رفع موانع تولید در مجموع امسال چهار هزار فرصت شغلی در البرز فراهم می شود.

مهدی پور با بیان اینکه مجموع اقدامات صورت گرفته موجب شده تا از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۳۳ واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی استان به چرخه تولید بازگشته و فعالیت خود را از سر گرفته اند، افزود: با بازگشت مجدد این واحدها به چرخه تولید زمینه اشتغال حدود ۹۰۰ نفر فراهم شده است.

وی با اشاره به راه اندازی کلینیک عارضه یابی برای شناسایی دلایل تعطیل شدن این واحدها و ارائه مشاوره به آنها با هدف فعال شدن دوباره آنها عنوان کرد: کمبود مواد اولیه، نداشتن منابع مالی و فرسوده بودن تجهیزات از عمده ترین دلایلی است که موجب شده تا این واحدها نتوانند فعالیت کنند.

نداشتن بازار مناسب و پایین بودن کیفیت باعث مشکل برای تعدادی از واحدهای تولیدی است
مهدی پور گفت: همچنین نداشتن بازار مناسب که به دلایلی از جمله پایین بودن کیفیت سبب شده تا تعدادی از واحدهای تولیدی با مشکل مواجه شوند که در این خصوص نیز نیاز است تا خود واحدهای تولیدی برای ارتقای کیفیت، استاندارد سازی و بازاریابی بیشتر اقدام نمایند.

وی ادامه داد: به همین منظور و پس از عارضه یابی مشکل هر واحد تلاش کردیم تا با ارائه راهکارهای لازم و مناسب از جمله معرفی به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، بانک و یا دستگاه هایی که بتوانند مشکلات این واحدها را برطرف نمایند، قدمی در راستای حل مشکلات آنها برداریم.

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی البرز اظهار کرد: همچنین یکی دیگر از راهکارها مشاوره و راهنمایی این مهم بوده که آیا این واحد تولیدی ظرفیت بازگشایی مجدد را دارد یا خیر که در صورتی که توان ادامه فعالیت را نداشت، سرمایه گذاران دیگری که تمایل به فعالیت در این بخش را دارند، معرفی و تلاش می شود تا از این ظرفیت برای بازگشایی مجدد واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد استفاده کرد.

مهدی پور افزود: تمام هدف ما این است که بتوان علاوه بر جلوگیری از تعطیلی دیگر واحدهای صنعتی، آن تعداد از واحدهایی نیز که راکد مانده اند را با هدف توسعه تولید و اشتغال بازفعال کنیم.

کد خبر: ۵۷٬۵۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha