۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
مازندران بلاکشیده سیلاب| طرح جامع هست، پول نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

مازندران بلاکشیده سیلاب| طرح جامع هست، پول نیست

ساری- سیلاب به عنوان اولین و متنوع ترین بلای طبیعی هر سال بلای جان مازندران می شود اما طرح جامع مدیریت سیلاب برای پیشگیری از خسارت ها لنگ اعتبار است.

بازار؛ گروه استان ها: هرسال سیلاب خسارت های هنگفتنی روی دست استان مازندران می گذارد و به رغم گذشت سال ها هنوز بخشی از خسارت های سیلاب دهه های قبل در استان جبران نشده است.

سیل سال ۷۴ نوشهر،۹۰ بهشهر، ۹۷ غرب مازندران، ۹۸ مناطق مرکزی مازندران هر کدام خسارت های چندهزار میلیارد تومانی روی دست استان مازندران گذاشت و خسارت یک سیل در استان چندین برابر مجموع اعتبارات مورد نیاز طرح جامع سیلاب بوده است.

طی سال ۹۳ حدود ۱۳۵ میلیارد تومان برای طرح جامع سیلاب مازندران مصوب شده بود که با گذشت حدود شش سال هنوز این اعتبار تخصیص داده نشده است، این درحالی که  طرح جامع سیلاب مازندران حوزه های مختلفی نظیر ساماندهی رودخانه ها، آزادسازی حریم رودخانه ها،آبخیزداری و غیره را شامل می شود.

بودجه دولت کفاف نمی دهد
عطاء اله داداش پور معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح آبخیزداری برآورد اعتباری شده است، افزود: بودجه دولت برای اجرای چنین طرحی باید پاسخگویی داشته باشد.

وی افزود: ازمجموع این اعتبارات تخصیص ۱۳۵ میلیارد تومان مصوب شده بود که تاکنون نیمی از این اعتبار تخصیص داده شده است.

وی با تاکید براینکه باید به بودجه دولت و منابع توجه داشته باشیم، اظهار داشت: از منابع ملی، یک پروژه دو میلیاردی سد سرشاخه گیر بالادست شهر بهشهر اجرایی شد و اکنون بعد از گذشت ۹۳ ماه از احداث سد و اجرای طرح جامع، خسارت سیلاب در این شهر به حداقل رسیده است.

معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران با بیان اینکه قبل از اجرای طرح جامع شاهد تلفات انسانی نیز درپی وقوع سیلاب بودیم، گفت: همچنین طرح جامع سیلاب و سد سرشاخه گیر در نوشهر اجرا شده است.

داداش پور با بیان اینکه ما طبق طرح جامع برنامه ریزی و حرکت می کنیم، تصریح کرد: طرح جامع سیلاب برای استان تهیه شده و به تناسب تخصیص اعتبار نسبت به اجرای پروژه ها اقدام می شود.

پیگیری های لازم برای اجرای این پروژه را داشته و داریم و باید مسئولان امر و نمایندگان مجلس نیز پیگیری لازم داشته باشند زیرا اعتبارات سال های آتی نیز در پروژه جامع سیلاب لحاظ شده است

وی درباره تخصیص کامل اعتبار طرح جامع سیلاب گفت: پیگیری های لازم برای اجرای این پروژه را داشته و داریم وباید مسئولان امر و نمایندگان مجلس نیز پیگیری لازم داشته باشند زیرا اعتبارات سال های آتی نیز در پروژه جامع سیلاب لحاظ شده است.

معاون مدیریت بحران استانداری مازندران با عنوان اینکه در استان مازندران با اشاره به اینکه اولین و متنوع ترین حادثه طبیعی در استان سیلاب است، گفت: باید اقدامات پیشگیرانه برای مدیریت سیلاب انجام شود تا کمترین خسارت ها در حوزه زیرساخت ها شاهد باشیم.

درحالی که سال های روی طرح جامع سیلاب در مازندران تلاش و برنامه ریزی و اجرای بخش هایی از آن در مناطق مختلف استان نشان از کارایی بودن آن برابر حوادث را دارد، اما اجرای کامل این طرح لنگ اعتبار و منابع مالی است.

به تاکید کارشناسان متولیان امر و نمایندگان مجلس برای جذب منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح جامع سیلاب انکار ناپذیر است.

مدیریت جامع سیلاب مستلزم همکاری مردم و مسئولان
یک استاد دانشگاه نقش مردم را در اجرای طرح جامع سیلاب و آزادسازی های حریم و بستر رودخانه ها را مهم برشمرد وگفت: باید از ساخت و ساز در حریم رودخانه ها جلوگیری شود.

محمد حسینی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مطالعه بسیاری از سیلاب ها در استان نشان می دهد که شاهد دخل و تصرف در بستر و حریم رودخانه هستیم، افزود: باید از ساخت و سازهای بی رویه در این مناطق جلوگیری شود.

وی احیای شبکه های زهکشی اراضی در مناطق جلگه ای که ضریب خروج آب ناشی از سیلاب را افزایش می دهد را در کاهش خسارت های بلایای طبیعی الزامی دانست و گفت: مدیریت جامع سیلاب مستلزم همکاری مردم، مسئولان و دستگاه اجرایی است.

طرح هست، پول نیست
در عین حال علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه طرح جامع سیلاب در استان وجود دارد و تهیه شده است، به مصوبه سه ساله دولت برای تامین اعتبار این پروژه اشاره کرد و گفت: آن زمان بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان مصوب شده بود و ما درپی این هستیم که این اعتبار را دوباره تمدید کنیم.

وی لایروبی، آزادسازی حریم رودخانه، دیواره سازی را از جمله بخش های طرح جامع سیلاب بیانکرد و گفت: به دلیل آن که اعتبار نداشتیم از سال قبل استارت ساماندهی رودخانه ها را به صورت تهاتر با همکاری بخش خصوصی اجرا کردیم و این طرح در تنکابن اجرا شده است.

اصغری با بیان اینکه سال ۹۴ حدود ۱۲۹ واحد مسکن مستقر در حریم رودخانه ها را خریداری کردیم، گفت: ۲۲ میلیارد تومان برای این بخش مصوب شده بود که۱۱ میلیارد تومان اعتبار جذب شد و از محل طرح جامع سیلاب ۱۲۹ مسکن مستقر در حریم رودخانه ها در مناطق مختلف استان خریداری شد.

وی با اظهار اینکه اجرای طرح های ذکر شده به دلیل کمبود اعتبار ادامه پیدا نکرد، گفت: در حال حاضر به صورت تهاتری در بخش رودخانه ها برای ساماندهی و لایروبی در حال تلاش هستیم اما خانه های مردم را به صورت تهاتری نمی توانیم آزاد و خریداری کنیم و باید اعتبار داشته باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با بیان اینکه بدون داشتن اعتبار، اجرای طرح جامع سیلاب ممکن نیست، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز به این طرح توجه شده است.

نبود اعتبار برای اجرای طرح جامع مدیریت سیلاب در حالی است که سیل همیشه در کمین مازندران است و با بروز حادثه، بخش زیادی از منابع باید صرف جبران خسارت ها شود، از این رو باید واقعه را از قبل علاج کرد.

کد خبر: ۵۷٬۵۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha