۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
خرید تضمینی یک میلیون و ۳۴۵ هزار تن چغندر قند در آذربایجان غربی
در گفتگو با بازار عنوان شد

خرید تضمینی یک میلیون و ۳۴۵ هزار تن چغندر قند در آذربایجان غربی

ارومیه- جلیلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: همزمان با آغاز فصل برداشت چغندر قند از مزارع استان، یک میلیون و ۳۴۵ هزار تن از این محصول تاکنون توسط کارخانجات قند خریداری شده است.

رسول جلیلی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تا کنون ۹۰ درصد محصول مزارع چغندر قند استان برداشت شده است، افزود: با شروع تحویل چغندرقند از کشاورزان استان، حدود ۸۰ درصد مطالبه چغندرکاران به میزان بیش از ۷۳۶ میلیارد تومان تاکنون پرداخت شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه مجموع مطالبه چغندرکاران استان از کارخانه‌های چغندرقند آذربایجان‌غربی تاکنون ۹۱۵ میلیارد تومان برآورد شده است، تاکید کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده در حدود ۶۰۰ هکتار از مزارع هنوز برداشت نشده و ۱۲۰ هزار تن چغندر قند نیز در کنار مزارع دپو شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: با تصویب دولت امسال محصول چغندرکاران با نرخ تضمینی هر کیلوگرم ۶ هزار و ۵۲۰ ریال با عیار ۱۶ درصد با احتساب کمک هزینه حمل و نقل خریداری خواهد شد که نسبت به قیمت چهار هزار و ۲۳۰ ریال پارسال نزدیک به ۵۳ درصد افزایش دارد.

جلیلی اظهار کرد: امسال میانگین برداشت چغندر قند از مزارع آذربایجان‌غربی با میانگین عیار ۱۷.۳۸ درصد و میزان افت محصول ۲ درصد است که این امر نشان‌دهنده افزایش تولید و کیفیت این محصول در مزارع است.

وی افزود: سطح زیر کشت چغندرقند در آذربایجان‌غربی در مقایسه با سال قبل از آن ۱۸ درصد افزایش یافته و این افزایش سطح زیر کشت در شمال استان و خارج از محدوده حوزه آبریز دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است.

جلیلی اضافه کرد: در بین شهرستان‌های آذربایجان‌غربی، پیرانشهر با ۱۴ هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیرکشت چغندر استان پیشتاز بوده و میاندوآب با سه هزار و ۷۰۰ هکتار، نقده با سه هزار و ۱۰۰ هکتار و بوکان به سه هزار هکتار در جایگاه‌های بعدی قرار دارند و ماکو و چالدران نیز هر کدام با ۲۵۰ هکتار زیرکشت چغندر، کمترین میزان سطح کشت این محصول را به خود اختصاص دادند.

آذربایجان‌غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و وجود پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده مقام نخست کشوری تولید، سطح زیر کشت و عملکرد چغندر قند را در اختیار دارد.

هم‌اکنون پنج کارخانه قند در آذربایجان‌غربی وجود دارد که ظرفیت اسمی آنها در حدود ۲ میلیون تن چغندر قند است که این پنج واحد معادل ۳۶ درصد تولید این محصول در کشور را فرآوری می‌کنند.

کد خبر: ۵۷٬۵۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha