۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
دخل‌وخرج دامداران نمی‌خواند؛ خروج دام مولد از دایره تولید
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

دخل‌وخرج دامداران نمی‌خواند؛ خروج دام مولد از دایره تولید

مشهد- افزایش قیمت‌ها و تأمین نهاده‌های دامی یکی از عمده مشکلات دامداران مشهد و حومه است که تبعات و عوارض آن تا کشتار دام‌های مولد پیش رفته و لذا بسیاری از کارشناسان از این بابت اظهار نگرانی می‌کنند.

بازار- گروه استان‌ها: قیمت گوشت قرمز و محصولات دامی که رو به افزایش می‌گذارد انگشت اتهام مبنی بر گران‌فروشی به سمت تولیدکننده بلند می‌شود این در حالی است که وقتی پای درد دل تولیدکنندگان می‌نشینیم بدون هیچ تعارفی باید به آن ها نیز حق بدهیم.

دامداران مشهدی به دلیل اینکه این روزها دخل‌وخرجشان جور نمی‌آید و توان خرید علوفه و نهاده‌های گران را ندارند لذا با کاهش دام‌های مولد ترجیح می‌دهند دست به کشتار بزنند که این موضوع مانند اتفاقی که برای جوجه‌های یک‌روزه افتاد در آینده به‌طور حتم مشکل‌ساز خواهد بود.

نگهداری دام مقرون‌به‌صرفه نیست
هرروز از سوی مسئولان گفته می‌شود که نهاده به‌اندازه کافی وجود دارد اما این‌طور نیست و درحالی‌که دولت موظف است حداقل ۵۰ درصد نیاز دامداران را از طریق نهاده‌های دولتی تأمین کند ولی در عمل شاهد تحقق این وعده ها نیستیم و به دلیل کمبود و سهمیه بندی نهاده ها در شرایط فعلی کمتر از یک‌چهارم نیاز دامداران نهاده توسط دولت تأمین می‌شود.

این جملات بخشی از درد دل متصدی یک واحد گاوداری در شهرستان مشهد است.

عبدالحسین کوهستانی در این رابطه به ما می‌گوید: بسیاری از مردم بابت افزایش قیمت شیر ناراضی هستند اما این در حالی است که دامدار نقشی در گرانی نداشته و شاید باورتان نشود که قیمت یک کیلو شیر با شرایط فعلی برای دامدار حدود ۶ هزار تومان درمی‌آید.

وی ابراز می‌کند: هزینه‌های دامداری مانند علوفه، کارگر و حمل‌ونقل و حتی آب و برق افزایش‌یافته و لذا تولید شیر و یا حتی پرواربندی به‌هیچ‌وجه مقرون‌به‌صرفه نیست.

کوهستانی بابیان اینکه تا قبل از این مشکلی برای تأمین نهاده دامی نبود اما در حال حاضر تمامی مشکل ما بر سر تأمین خوراک دام است می افزاید: دولت تمامی حمایتش را از تولیدکننده دریغ داشته است.

این تولید کننده ادامه می دهد: پیش‌ازاین واکسیناسیون به‌صورت رایگان انجام می‌شد اما در حال حاضر باید بخشی از وقت و هزینه را برای یافتن دارو و واکسن هزینه کنیم به‌ویژه واکسن‌های خارجی که با افزایش قیمت ارز سر به فلک گذاشته‌اند.

وی عنوان می‌کند: متأسفانه کسی حاضر نیست برای یک گاو ۲۰ میلیون تومانی از واکسن  ایرانی استفاده کند و جان دامش را به خطر بیندازد.

این صاحب دامداری بیان می‌کند: تمامی این عوامل موجب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان عطای تولید را به لقایش ببخشند و دام‌های خود را به سمت کشتارگاه هدایت کنند.

وی توضیح می‌دهد: با این گرانی‌ها نمی‌توان از تولیدکننده انتظار داشت  که شیر را به قیمت ۶ الی ۷ هزار تومان تولید کند آن‌وقت به کارخانه به کیلویی چهار هزار تومان بفروشد و پولش را هم سه ماه بعد بگیرد!

برخی دلالان و افراد سودجو برای کسب سود بیشتر نسبت به خرید دام‌های مولد باقیمت بسیار نازل از دامداران و کشتار آن اقدام می‌کنند که این کار موجبات کاهش جمعیت دام مولد را در آینده‌ای نزدیک فراهم می‌کند و سبب بروز مشکلاتی در حوزه دام و تأمین فرآورده‌های خام دامی در شهرستان خواهد شد

وی می‌گوید: همکاران بنده در حوزه پرواربندی و گوساله‌های گوشتی هم همین مشکل رادارند چون  گوشتی که برای آن‌ها کیلویی ۴۴ هزار تومان تمام می‌شود، بازار از آن‌ها کیلویی ۳۸ هزار تومان می‌خرد.

کشتار دام مولد ممنوع است
رئیس اداره بهبود تولیدات دامی  شهرستان مشهد در خصوص پرسش ما مبنی بر اینکه مشکلات دامداران بر صف کشتار دام‌ها افزوده و به‌احتمال‌زیاد با تبعات بیشتری در آینده همراه خواهد شد اظهار می‌کند: دام‌های مولد که هنوز عمر مفید آن‌ها پایان نیافته است اجازه کشتار به آن‌ها داده نمی‌شود.

حجت ایمانی مقدم در گفت‌وگو با بازار بیان کرد: شهرستان مشهد دارای ۸۰۰ هزار رأس دام سبک و ۵۰هزار رأس دام سنگین است که نسبت به پلاک‌کوبی آن‌ها برای رهگیری مشکلات اقدام شده است.

 وی اظهار داشت: برخی دلالان و افراد سودجو برای کسب سود بیشتر نسبت به خرید دام‌های مولد باقیمت بسیار نازل از دامداران و کشتار آن اقدام می‌کنند که این کار موجبات کاهش جمعیت دام مولد را در آینده‌ای نزدیک فراهم می‌کند و سبب بروز مشکلاتی در حوزه دام و تأمین فرآورده‌های خام دامی در شهرستان خواهد شد.

وی بابیان اینکه کشتار دام مولد در کشتارگاه‌های مشهد ممنوع است تأکید کرد: پیرو هماهنگی‌های انجام‌شده در شهرستان، حذف و کشتار هرگونه دام مولد در کشتارگاه شهرستان مشهد در حال حاضر ممنوع است و فقط در صورت تائید و اجبار حذف توسط دامپزشک مجوز حذف و کشتار دام مولد صادر خواهد شد. 

مدیریت دام‌های سبک و سنگین
رئیس اداره بهبود تولیدات دامی  شهرستان مشهد همچنین با اشاره به اینکه باهدف جلوگیری از قاچاق دام،نظارت دقیق‌تر بر توزیع نهاده‌های دامی و بهبود مدیریت گله،پلاک‌کوبی دام از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی است افزود : تاکنون ۲۰۷ هزار  رأس دام  در این شهرستان پلاک‌کوبی شده است.

وی با اشاره به اجباری بودن پلاک‌کوبی دام و اینکه بدون نصب پلاک، هرگونه جابجایی و خریدوفروش دام، قاچاق محسوب می‌شود افزود: پلاک‌های قدیمی ۸ رقمی به پلاک‌های ۱۵ رقمی تبدیل‌شده‌اند.

ایمانی مقدم  بابیان اینکه : ۱۷۰ هزار دام سبک و۳۷ هزار رأس دام سنگین در سامانه ثبت و پلاک‌کوبی نیز انجام‌شده است افزود: ردیابی دام ، مالکیت دام و جلوگیری از قاچاق دام، بهبود مدیریت گله، کنترل سلامت دام و غذای انسان، امنیت سرمایه‌گذاری، بیمه دام و محصولات دامی، رعایت حقوق حیوانات و مطالعات علمی و تحقیقاتی و توسعه عملیات اصلاح نژاد از مهم‌ترین دلایل و ضرورت هویت گذاری دام‌ها است.

وی با توجه به اهمیت اصلاح نژاد دام نیز خاطرنشان کرد:با توجه به هزینه تولید ، کاهش مراتع در اثر مرور زمان و استمرار خشک‌سالی، اصلاح نژاد دام بسیار حائز اهمیت می‌باشد و این نه‌تنها کاهش هزینه تولید را به همراه خواهد داشت بلکه در ابعاد مختلف به نفع دامداران خواهد بود.

ضرورت حمایت از دامداران
طی چند سال گذشته از دامداران حمایت مطلوب به عمل نیامده است، علاوه بر این خشک‌سالی، گران شدن علوفه و افزایش مخارج نگهداری دام در کنار سودآوری پایین آن و قیمت‌های دستوری موجب شده تا بسیاری از دامداران نسبت به حذف دام مولد خود اقدام کنند.

ازآنجاکه دام مولد پایه‌گذار تولید گوشت و لبنیات موردنیاز مردم طی ساله‌ای آینده است لذا سیاست‌های اقتصادی باید به سمت حمایت از دامداران پیش برود و یارانه‌های دولتی در اختیار تولیدکنندگان شیر قرار گیرد تا دام‌های مولد به دلیل عدم سودآوری، کشتار نشوند.

کد خبر: ۵۷٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha