۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
افزایش بی سابقه شاخص تولیدات کارخانه‌ای در چین

افزایش بی سابقه شاخص تولیدات کارخانه‌ای در چین

سازمان آمار و پژوهش‌های اقتصادی چین اعلام کرد: از سال ۲۰۱۷ تاکنون سابقه نداشته است که رقم این شاخص اقتصادی در یک ماه تا این اندازه افزایش یافته باشد.

به گزارش بازار، شاخص تولیدات ‌کارخانه ‌ای، اصلی‌ترین ‌جزء و ‌مولفه تشکیل ‌دهنده تولیدات ‌صنعتی، شاخصی که بهره وری کل ‌عوامل تولید و عملکرد ‌اقتصادی در صنایع تولیدی را ‌می سنجد، در ماه نوامبر به گونه‌ای افزایش یافت که از سه سال پیش تاکنون سابقه نداشته است.

بر اساس گزارشی که سازمان آمار و پژوهش‌های اقتصادی چین منتشر کرده است شاخص ‌مدیران ‌خرید، یعنی شاخصی که نهادهای ارزیابی اوضاع و شرایط اقتصادی و مالی ‌با پرسش ‌از مدیران ‌خرید ‌شرکت ‌ها ‌و ‌کارخانه ‌ها، ‌میزان ‌خوشبینی ‌آن‌ها ‌درباره ‌اوضاع ‌اقتصادی ‌کشور ‌مورد نظر ‌در حال حاضر و ‌ماه‌های ‌پیش رو ‌می سنجند، در ماه نوامبر به ۵۲ و یک دهم درصد در مقابل ۵۱ و چهار دهم درصد در ماه اکتبر رسید. در شاخص گذاری‌های این موسسه پژوهش‌های اقتصادی، رقم پایه و مرجع سنجش شاخص‌های اقتصادی ۵۰ واحد تعیین شده است. اگر رقم شاخص، بالای ۵۰ واحد باشد به معنای رونق بخش مورد نظر است و اگر رقم آن پایین‌تر از ۵۰ واحد باشد رکود در بخش مربوطه را نشان می‌دهد.

بر اساس اعلام سازمان ملی آمار و ‌پژوهش‌های اقتصادی و مالی چین از سال ۲۰۱۷ تاکنون سابقه نداشته است که رقم این شاخص اقتصادی در یک ماه تا این اندازه افزایش یافته باشد.

این داده‌ها و آمار و ارقام رسمی ‌ نشان می‌دهد که چین در حال خروج از پیامدهای منفی اقتصادی و ‌مالی ناشی از بحران بهداشتی ناشی از شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ است. بحرانی که همچنان اقتصادهای دیگر کشورهای جهان را درگیر خود کرده است. ‌

مشکلی که برای اقتصاد چین وجود دارد اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای برای مهار بیماری همه گیر ویروس کرونا ۲۰۱۹ (کووید-۱۹)، در دیگر اقتصادهای بزرگ جهان است که شریک‌های تجاری اصلی چین هستند.

بر اساس درگاه اینترنتی سازمان ملی آمار و پژوهش‌های اقتصادی و مالی چین ریز شاخص سفارش‌های جدید برای صادرات کالا و خدمات از چین به دیگر کشورهای جهان در ماه نوامبر به ۵۱ و نیم واحد رسید. حال آنکه رقم همین شاخص در ماه قبل از آن ۵۱ واحد بود.

شاخص فعالیت‌های تولیدی ‌بخش خدمات ‌که بخش‌های ‌مختلفی ‌از قبیل امور مالی، ‌بیمه، بهداشت، ‌گردشگری و ‌غیره را در ‌بر می ‌گیرد نیز در ‌ماه نوامبر برای یازدهمین ماه پیاپی افزایش یافت. رقم این شاخص نیز در این ماه به ۵۶ و چهار دهم واحد رسید. حال آنکه رقم این شاخص در ماه قبل از آن ۵۶ و دو دهم واحد بود. در این بخش نیز میزان افزایش‌ها از ژوئن سال ۲۰۱۲ بی سابقه بوده است.

شاخص اطمینان و ‌خوشبینی مصرف کنندگان و خانوارهای چینی ‌درباره اوضاع ‌اقتصادی ‌و مالی خود، شاخصی که عوامل موثر در افزایش قدرت خرید مردم و به تبع آن رشد اقتصادی به عنوان یکی از نیرو محرکه‌های رونق اقتصادی را می‌سنجد، در این ماه به طور چشمگیری، افزایش یافته است. علت این افزایش نیز کاهش پیامدهای منفی اقتصادی و ‌مالی ناشی از بحران بهداشتی ناشی از شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ اعلام شده است.

کد خبر: ۵۷٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha