۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
«گردشگری خوراک» تقویت کننده اقتصاد پساکرونا
یادداشت وارده؛

«گردشگری خوراک» تقویت کننده اقتصاد پساکرونا

یزد- «گردشگری خوراک نقش مؤثری در کارآفرینی و بهره‌برداری اقتصادی دارد، در این سال‌ها هرچند ایران اقدامات خوبی در این حوزه انجام داده اما هنوز به عنوان یکی از مقاصد گردشگری معرفی نشده است»، این بخشی از یادداشت حسین دهقان منشادی، نخستین راهنمای گردشگری خوراک کشور و مسئول کمیته گردشگری خوراک یزد برای بازار است.

حسین دهقان‌منشادی؛ بازار: «گردشگری خوراک» محرک اقتصاد کشور است. این نوع گردشگری را می‌توان به عنوان حلقه واسط انواع گردشگری‌ دانست؛ چراکه رابطه مستقیمی با انواع دیگر گردشگری اعم از گردشگری پایدار، روستایی، کشاورزی و مواردی از این دست دارد.

گردشگری خوراک می‌تواند جرقه‌ای برای کارآفرینی و بهره‌برداری اقتصادی باشد و زمینه تحقق ایده‌های خلاقانه‌ را محقق کند به ویژه سال جاری که شعار سازمان جهانی گردشگری نیز بر توسعه «گردشگری روستایی» متمرکز است و این مقوله بهترین فرصت برای تقویت گردشگری خوراک و «گردشگری روستایی» به شمار می‌رود و می‌تواند منجر به پویایی جامعه روستایی، اقتصاد خرد روستاها و توسعه مشاغل خانگی شود.

توسعه گردشگری خوراک با توجه به ظرفیت گسترده‌ای که دارد می‌تواند در تنوع بخشی حوزه گردشگری، ارتقای زیرساخت، افزایش نیروی انسانی و نیز ایجاد اشتغال، توسعه آموزش و مواردی از این دست نقش داشته باشد؛ چراکه نقش محرکی برای سایر زنجیره مشاغل وابسته به صنعت گردشگری دارد.

اکنون کشورهایی مانند کره جنوبی، تایلند و هنگ‌کنگ در آسیای شرقی به توسعه گردشگری خوراک روی آورده‌اند و پتانسیل‌های آن را به خوبی شناخته‌اند و حتی با گسترش این نوع گردشگری، اقتصاد داخلی را رونق بخشیده‌اند.

دلیل پتانسیل ایران در گردشگری خوراک
ایران اقدامات خوبی در حوزه خوراک انجام داده اما با وجود دارا بودن غذاهای بومی و منحصر به‌فرد در استان‌ها و بین اقوام مختلف، به عنوان یکی از مقاصد گردشگری خوراک معرفی نشده درحالی‌که به خوبی از این ظرفیت غنی و باارزش برخوردار است و می‌تواند به مقصد مهم گردشگری خوراک در سطح بین‌المللی تبدیل شود.

توسعه گردشگری خوراک با توجه به ظرفیت گسترده‌ای که دارد می‌تواند در تنوع بخشی حوزه گردشگری، ارتقای زیرساخت، افزایش نیروی انسانی و نیز ایجاد اشتغال، توسعه آموزش و مواردی از این دست نقش داشته باشد

معرفی کشورمان به عنوان مقصد گردشگری خوراک بنا به گفته کارشناسان این حوزه، از ظرفیت قابل توجهی برخوردار است. این افراد ایران را به عنوان یکی از مکاتب آشپزی مادر می‎شناسند و سبقه و جایگاه آشپزی این کشور را بسیار دیرین می‌دانند. ایران می‌تواند از ظرفیت موجود در حوزه گردشگری و فرهنگی، بهره‌وری اقتصادی بالفعل داشته و در دوران پساکرونا نیز به خوبی از آن استفاده کند.

آسیب جدی به صنعت گردشگری در تمام دنیا محسوس است و نه تنها ایران، بلکه در تمام دنیا، گردشگری یکی از صنایع به‌شدت آسیب‌دیده در دوران پساکرونا به شمار می‌رود. پس، زمان آن رسیده که ظرفیت‌های قابل‌توجهی مانند خوراک و پیوست آن با دنیای اقتصاد را به خوبی دریافته و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

راهکارهای توسعه گردشگری خوراک
اگر بخواهیم در خصوص راهکارها و اقدامات لازم برای ارتقای توسعه گردشگری خوراک سخن بگوییم، می‌توان گفت، تولید محتوا در حوزه گردشگری خوراک اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه تولید محتوای درست و مناسب می‌تواند موجب معرفی خوراک و غذاهای بومی هر منطقه و نهایتأ توسعه گردشگری داخلی شود.

تولید محتوا در حوزه گردشگری خوراک اهمیت بسیار زیادی دارد

معرفی غذاهای بومی به ویژه ثبت غذاها در فهرست آثار ملی از دیگر موارد مهمی است که می‌تواند موجب معرفی بیش از پیش ظرفیت غذاها شود. بومگردی‌ها نیز نقش مهمی در توسعه گردشگری خوراک دارند و می‌توانند علاوه بر نقش مؤثر در این زمینه، فرهنگ‌ساز خوراک بومی و معرفی آن در سطح بین‌المللی باشند.

شبکه‌سازی در حوزه تولید محتوا و فرهنگسازی خوراکی‌های بومی خصوصأ در رستوران‌ها و هتل‌ها نیز می‌تواند در رونق گردشگری خوراک نقش قابل‌توجهی داشته باشد؛ البته برگزاری رویدادهای گردشگری با محور معرفی خوراک نیز تأثیر قابل توجهی دارد. توسعه گردشگری داخلی مقدمه‌ای بر توسعه گردشگری فراملی است و شایسته است با توسعه گردشگری داخلی، شاهد پویایی اقتصاد خصوصأ در حوزه کشاورزی باشیم.

کد خبر: ۵۷٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha