۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
منتظر پیک زمستانه کرونا هستیم
وزیر بهداشت:

منتظر پیک زمستانه کرونا هستیم

نمکی، وزیر بهداشت گفت: بعد از پیک پاییزه منتظر پیک زمستانه هستیم به خصوص در مناطق جنوبی کشور؛ همچنین در مناطقی که قرمز، نارنجی و زرد اعلام می‌کنیم، مسئولان باید نظارت‌ها را بالا ببرند.

به گزارش بازار، سعید نمکی در اجلاس مجازی رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور افزود: مکانی در حاشیه شهرها برای خدمات سرپایی آماده شود برای افرادی که زیر پوست شهر در حال تردد هستند در غیر این صورت بیمارستان‌ها باید بار این موارد را به دوش بکشند.

مراکز کرونا در تمام استان‌ها باید از مراکز غیر کرونا از جمله بیمارستان‌ها و خدمات سرپایی کاملا جدا شود. در بیمارستان‌ها حتما باید از تست pcr استفاده شود و تست رپید در خدمات سرپایی و بعد از ۲۰ دقیقه حتما باید تکلیف بیمار مشخص شود.
 
مراکز خدمات سرپایی کرونا باید توسعه یابد
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته سرپایی خدمات کرونایی در تمام استان‌ها و به خصوص در حاشیه شهرها باید توسعه یابد به طوری که برای هر جمعیت ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر مراکز سرپایی کافی در نظر گرفته شود.

سعید نمکی افزود: از تمام رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌خواهم که نظارت مستمر بر اجرای شیوه نامه‌ها را داشته باشند، زیرا شکستن هر دستورالعملی منجر به مرگ عده‌ای خواهد شد و از طرفی ما با یک موج زمستانی روبه رو هستیم که در تمام جهان رخ خواهد داد.

وی گفت: با توجه به سرد شدن هوا و بسته شدن پنجره‌ها و کاهش تهویه، شیوع بیماری در فضاهای سربسته بالا می‌رود و باید مراقب بود که در نقاط قرمز و نارنجی و زرد تمام دستورالعمل‌های تعریف شده به دقت اجرا و نظارت شود.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: در حاشیه شهرهای بزرگ که جمعیت حاشیه نشین بالاست و این جمعیت به نقاط مختلف شهرها تردد دارد باید از ظرفیت بسیج و مساجد و مدارس برای برپایی مراکز خدمات سرپایی استفاده کرد و اگر این ظرفیت‌ها نبود با استقرار کانکس خدمات سرپایی ارائه داد، زیرا اگر خدمات سرپایی توسعه پیدا نکند بار مراجعات با تأخیر بر بیمارستان‌ها اعمال خواهد شد.

نمکی افزود: در برخی استان‌ها مشاهده می‌کنم که پایگاه‌های سلامت به صورت دو منظوره برای خدمات سرپایی کرونا هم استفاده می‌شود که این کار عالمانه نیست و نباید به هیچ عنوان بیمار کرونایی و غیرکرونایی به یک مرکز مراجعه کنند، باید تمام مراکز خدمات کرونا با فاصله از مراکز غیرکرونایی جدا شوند.

وی در خصوص آزمایش‌های سریع کرونا گفت: بیمارستان‌ها نباید از آزمایش سریع استفاده کنند و همچنان آزمایش پی سی آر باید روزانه حداقل ۴۰ هزار مورد انجام شود و از آزمایش سریع فقط در مراکز خدمات سرپایی استفاده شود.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تأکید کرد: باید مراقب باشیم افرادی که با فرد مثبت در ارتباط بودند شناسایی شوند و همچنین تلاش داریم شرایط قرنطینه را در خارج از خانه‌ها مهیا کنیم.

وی گفت: با مساعدت وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و سایر نهادها از ظرفیت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها برای قرنطینه استفاده خواهیم کرد، اما همه دانشگاه‌ها باید تا پایان امروز تعداد تخت مورد نیاز استان خود را برای قرنطینه در این اماکن مشخص کنند و همچنین تیم پزشک و پرستار برای مراقبت از افراد در قرنطینه در نظر گرفته شوند

کد خبر: ۵۷٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha