۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
جاذبه صنعت فولاد و فرصت‌سوزی‌های فراوان

جاذبه صنعت فولاد و فرصت‌سوزی‌های فراوان

ایران کشوری است که در بخش معدن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اما تصمیم‌های نادرست سال‌های اخیر در این بخش ثروت‌آفرین، باعث فرصت‌سوزی‌های بسیاری در این حوزه شده است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، کارشناس صنعت فولاد مهمترین عامل جذابیت و گرایش افراد خاص به معادن کشور را رشد نرخ دلار و قیمت جهانی منابع معدنی دانست و تاکید کرد: در سال‌های اخیر از یک سو با افزایش نرخ دلار، صادرات و فروش بسیاری از منابع معدنی در بازار داخلی رونق گرفته است و از سوی دیگر، رشد بهای فلزات در بازارهای جهانی نیز جذابیت معدن‌داری در این حوزه را نیز بسیار افزایش داده است.

ایران کشوری است که در بخش معدن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اما تصمیم‌های نادرست سال‌های اخیر در این بخش ثروت‌آفرین، باعث فرصت‌سوزی‌های بسیاری در این حوزه شده است. هر چند که تمام معادن کشور از نظر مالکیت جزو انفال عمومی محسوب می‌شود، اما طبق قوانین مصوب مجلس، اشخاص حقیقی در صورت کشف معادن جدید، می‌توانند آن را ثبت کنند و به عنوان بهره‌بردار تلقی شوند و به این صورت، معدن از انحصار دولت خارج خواهد شد.

اما با وجود این قوانین، فعالان حوزه معدن، این حوزه را جزو گرفتارترین بخش‌های اقتصاد ایران می‌دانند و تاکید دارند واگذاری برخی معادن سودده به افراد خاص، حاصل روابطی است که این افراد برای دریافت مجوزهای واگذاری دارند. در عین حال، بسیاری از همین افراد بعد از دریافت امتیاز بهره ‌برداری، نه تنها اقدامی مفید در راستای تولید انجام نمی‌دهند، بلکه بیشتر به دنبال فروش امتیاز خود و کسب درآمد نجومی از این طریق هستند.

محمدحسین بابالو، کارشناس صنعت فولاد در این‌ باره ضمن تبیین فرآیند در اختیار گرفتن یک معدن از سوی افراد مختلف گفت: هر فردی می‌تواند برای در اختیار گرفتن یک معدن از دولت مجوز اکتشاف بگیرد و پس از صدور پروانه اکتشاف، برای او پروانه بهره‌ برداری صادر می‌شود که فرد متقاضی با این پروانه می‌تواند ۵ یا ۱۰ سال از آن معدن بهره‌برداری کند. البته در این میان ممکن است افراد در زمینه مالکیت زمین‌های اطراف معادن با اشخاص حقیقی یا حقوقی مختلفی به مشکل بربخورند و پیش از دریافت پروانه بهره‌برداری، باید مشکلات حقوقی موجود در این زمینه را برطرف کنند.

کد خبر: ۵۷٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha