۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مقررات استاندارد دارایی‌های دیجیتال پاشنه آشیل رمزهای دیجیتال
در راستای سرعت بخشیدن به شفافیت و مبازره با پولشویی

مقررات استاندارد دارایی‌های دیجیتال پاشنه آشیل رمزهای دیجیتال

اگرچه همچنان مقررات به منظور شفافیت دارایی های دیجیتال همچون رمزارزها کمرنگ است؛ اما با این حال برای بهبود این روند به نظر می رسد باید تنظیم کننده ها مقررات یکپارچه ای و استاندارد را برای این فضا در نظر بگیرند.

بازار؛ گروه بورس: سایت «دِ اَسِت» نوشتاری به قلم سوئن ورنر، مدیر عامل دارایی های دیجیتال و توسعه بازارها در State Street (شرکت در حوزه مدیریت سرمایه گذاری فعالیت د ارد که در سال ۱۷۹۲ بنیان گذاشته شده و دفتر مرکزی آن در بوستون قرار دارد) را در خصوص رگولاتوری دارایی ها ی دیجیتال منتشر کرده است که در ادامه می توانید بخوانید:

حاکمیت بر جایی که بخش مالی و فناوری با هم روبرو میکند، کار ساده ای نیست و با توجه به سرعت سرسام آور نوآوری دارایی های دیجیتال نشان  از آن دارد  که چارچوب نظارتی کنونی پیرامون این کلاس دارایی پویا باید سرعت بگیرد.

بیش از ۱۰ سال از انتشار بیت کوین می گذرد. در طول این دوره، دارایی های دیجیتال جهانی، نه فقط برای رمزارزها، بلکه همچنین برای مفهوم دارایی های توکن دار شکل گرفته است. در حالی که برای فعالان بازار، ایجاد مجموعه ای هماهنگ از چارچوب ها و محافظ‌های مناسب  جزو ملاحظات اساسی به شمار میرود. نکات اصلی بحث پیرامون وضعیت فعلی مقررات حاکم بر دارایی های دیجیتال در سطح جهان، زیرساخت های مورد نیاز برای حرکت به سمت یک چارچوب استاندارد و آنچه مدیران دارایی می توانند در آینده انتظار داشته باشند، می چرخد.

از طرفی دارایی های دیجیتال به اشکال مختلف وجود دارد، رمزارزها مانند بیت کوین، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، استیبل کوین (یک ارز دیجیتال با قیمت ثابت است) و اوراق بهادار توکن در میان بسیاری از محصولات جدید که در این گروه قرار دارند.

دارایی های دیجیتال جدیدی که به بازار معرفی شدند، چالش هایی را برای تنظیم کنندگان ایجاد کرد، انواع مختلف دارایی های دیجیتال دارای مشخصات ریسک منحصر به فرد و مجزا هستند. با این وجود بعید است که قرار گرفتن آنها زیر یک چتر نظارتی بینش خوبی نسبت به فرصت ها و ریسک موجود در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد. از طرف دیگر، تلاش های فردی از مناطق مختلف برای اداره دارایی‌هایی که در سطح جهان معامله می شوند، ریسک مقررات جسته گریخته را فراهم می کند که بازار را تکه تکه می کند. برای عبور از این موانع چه کاری انجام شده است؟
 

حاکمیت بر جایی که بخش مالی و فناوری با هم روبرو میکند، کار ساده ای نیست و با توجه به سرعت سرسام آور نوآوری دارایی های دیجیتال نشان  از آن دارد  که چارچوب نظارتی کنونی پیرامون این کلاس دارایی پویا باید سرعت بگیرد

یافتن نقاط مشترک
تلاش های اولیه برای تنظیم مقررات دارایی های دیجیتال، رگولاتورهایی باید را پیدا کرد که انتخاب یک چارچوب جدید و متفاوت را برای اداره این دارایی انتخاب می کنند یا می خواهند آنها را در مقررات موجود جاسازی کنند. هر دو این رویکردها مزایا و چالش های خود را دارند. یک مثال قابل توجه، معرفی پنجمین بخشنامه مبارزه با پولشویی توسط اتحادیه اروپا است که ارائه دهندگان خدمات ارزهای رمزنگاری شده را وارد بازار می کند. در عین حال که انگلستان قرار است یک چارچوب پیشنهادی مشابه را اعمال کند.

علیرغم این مراحل تدریجی برای ایجاد وضوح نظارتی در بخشهای خاصی از بازار دارایی های دیجیتال، سوالات زیادی در حوزه های مختلف قضایی وجود دارد که نیاز به بحث بیشتر دارد. یک جنبه، فرایند صدور رمزهای امنیتی و شفافیت در مورد تعریف قانونی نگهداری و کنترل دارایی های دیجیتالی است.

قوانین ملی و حقوق مالکیت در ایجاد اوراق بهادار و انتقال مالکیت در کشورها متفاوت است، به طوریکه ارزیابی تأثیر اوراق بهادار توکن برای صنعت خدمات دارایی را به چالش می کشد. با این حال، این مساله بیشتر به چگونگی توسعه ساختارهای بازار بستگی خواهد داشت.

یک روش ممکن است استقرار سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار دارای قابلیت در دفتر کل باشد، که کنترل مرکزی بر روند انتشار و تسویه از طریق یک شبکه مجاز را ایجاد می کند. در چنین الگویی، احتمالاً تغییر مقررات لازم برای فعال کردن بازار رمز اوراق بهادار کم خواهد بود.

یک راه حل بالقوه جالب، انتشار اوراق بهادار توکن دار و بدون نیاز به مرجع بازار مرکزی است. در اینجا، ناشران و نمایندگان آنها (به عنوان مثال، یک ثبت کننده سهام) می توانند رمزهای امنیتی صادر کنند و سابقه تغییرناپذیری را در خود بلاک‌چین حفظ کنند. از منظر نظارتی، این ممکن است به سازگاری پویا از مفاهیم نظارتی فعلی نیاز داشته باشد.


قوانین ملی و حقوق مالکیت در ایجاد اوراق بهادار و انتقال مالکیت در کشورها متفاوت است، به طوریکه ارزیابی تأثیر اوراق بهادار توکن برای صنعت خدمات دارایی را به چالش می کشد. با این حال، این مساله بیشتر به چگونگی توسعه ساختارهای بازار بستگی خواهد داشت

صنعت مالی چه انتظاری می تواند داشته باشد؟
برای سرمایه گذاران و مدیران دارایی که تمایل به درگیر شدن در دارایی های دیجیتال دارند، این نگرانی وجود دارد که رویکرد سختگیرانه تنظیم مقررات می تواند بسیاری از مزایا را تضعیف کند.

نوید فناوری های دفتر توزیع شده مانند بلاک‌چین که بنیان دارایی های دیجیتال است، ایجاد یک فضای غیرمتمرکز بازار است که مشخصه آن تبادل نظیر همتا به همتا و تسویه حساب های فوری است و باعث کارآیی بیشتر بازارها می شود.

این مساله ممکن است نیاز به دور شدن از یک ساختار حکمرانی کاملاً متمرکز داشته باشد، اما هنوز مشخص نیست که آیا نهادهای نظارتی مایل به انجام چنین کاری هستند یا خیر، چه محدودیتی ممکن است داشته باشد. مدیران دارایی همچنین باید توجه زیادی داشته باشند که آیا دارایی های دیجیتالی منتشر شده بدون دخالت سپرده گذاری اوراق بهادار مرکزی، دستورالعمل های سرمایه گذاری آنها را برآورده می کند یا خیر. به عنوان مثال، لیست کردن چنین نشانه‌هایی در بورس اوراق بهادار عمومی ممکن است در همه حوزه های قضایی و مراجع قانونی امکان پذیر نباشد.

با این حال هنوز تغییرات زیادی در انتظار است، اما سرمایه‌گذارانی که چشم به دارایی های دیجیتالی دارند می توانند به این واقعیت اطمینان داشته باشند که بازار در حال حرکت به سمت تنظیم مقررات این فضا است.

کد خبر: ۵۷٬۴۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha