۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶
تحریم‌ها؛ فرصتی برای افزایش تعامل اقتصادی با شرق
نماینده اسبق ایران در صندوق بین المللی پول عنوان کرد

تحریم‌ها؛ فرصتی برای افزایش تعامل اقتصادی با شرق

قوام، نماینده اسبق ایران در صندوق بین المللی پول عدم استفاده از ظرفیتهای اقتصادی کشورهای منطقه و شرق را ناشی از ضعف مدیریتی دانست و گفت: تحریم‌ها فرصتی را برای ما به وجود آورده که وارد تعامل با شرق شویم.

به گزارش بازار، محمدآقا قوام، نماینده اسبق ایران در صندوق بین المللی پول در رابطه با ظرفیتهای اقتصادی مبادلات ایران و چین در تفاهم نامه ۲۵ ساله گفت: همکاری و روابط راهبردی با شرق برای ما یک پیشینه تاریخی دارد.

از آنجایی که ما اشتراکات زیادی با شرق و کشورهای منطقه داریم برای مقابله با دشمنی‌های غرب باید نگاه و روابطمان را با شرق بیش از پیش تقویت کرده و همکاری‌های امنیتی سیاسی و منطقه‌ای را نیز دنبال کنیم.

قوام افزود: برخی جناح‌های سیاسی که الان هم حاکمیت دست آنهاست به محض افشاشدن قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین توسط یکی از رسانه‌های آمریکایی شروع به نوشتن مقالات اغراق آمیز و دو پهلو کردند لذا می‌طلبد که برای تحقق اهدافمان هم که شده نگاهمان به شرق را تقویت کنیم.

وی یادآور شد: ما در گذشته فقط بر تعامل با غرب تأکید داشتیم که ربطی هم به منافع ملی نداشت و بیشتر منافع شخصی در کار بود اما در شرایط فعلی به دنبال ایجاد موازنه در ارتباط بین شرق و غرب هستیم.

نماینده اسبق ایران در صندوق بین المللی پول عدم استفاده ایران از ظرفیت‌های اقتصادی کشورهای منطقه و شرق را ناشی از ضعف مدیریتی دانست و گفت: تحریم‌ها فرصتی را برای ما به وجود آورده که وارد تعامل با شرق شویم.

وی بر این باور است که طیف وسیع صنایع و تورم زیر ۳ درصدی اقتصاد چین در سال ۲۰۲۰ حاکی از موفقیت جهانی این کشور است و لذا طبیعی است که باید از پتانسیل‌های اقتصادی این کشور استفاده کنیم.

قوام با اشاره به اینکه زمینه‌های برنامه مشارکت راهبردی ۲۵ ساله بین ایران و چین از ۱۴ سال قبل پی ریزی شده افزود: این یک سند ۱۸ برگی بوده که هم اکنون در مرحله یادداشت تفاهم نامه قرار دارد. بلندمدت بودن ویژگی خاص این سند است که تکلیف همه دولتها و بخش‌های خصوصی را مشخص می‌کند تا بتوانند برنامه ریزی کنند.

نماینده اسبق ایران در صندوق بین المللی پول عنوان کرد: بنابر گفته‌ها قرار است کشور چین در قالب این برنامه ۲۵ ساله، بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار در حوزه‌های مختلف مانند نفت، گاز، پتروشیمی، ارتباطات، فناوری‌های جدید و غیره سرمایه گذاری مستقیم کند.

قوام اظهارکرد: تمام جوسازی‌ها علیه قرارداد ۲۵ ساله به خاطر این است که با این قرارداد منافع غرب و آمریکا مورد تهدید قرار می‌گیرد و البته از طرفی هم باعث کاهش خصومت این کشورها با ایران خواهدشد.

کد خبر: ۵۷٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha