۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۲
مهاجرت معکوس در تولید مسکن برای توزیع جمعیت در کشور مفید است
عضو کمیسیون عمران مجلس:

مهاجرت معکوس در تولید مسکن برای توزیع جمعیت در کشور مفید است

فیروزی، عضو کمیسیون عمران مجلس، مهاجرت معکوس در تولید مسکن را مبارک خواند و گفت: با توجه به گرانی‌های سرسام آوری که در تهران برای ساخت مسکن وجود دارد، اگر بتوانیم سیر مهاجرت را به شهرستان‌ها بکشانیم در این صورت می‌توانیم توزیع جمعیت را در کشور داشته باشیم.

به گزارش بازار، مجتبی بیگدلی رئیس انجمن انبوه سازان کشور با اشاره به مهاجرت معکوس در تولید مسکن گفت: ما کشوری با جمعیت جوان هستیم و همانند کشورهای اروپایی نیستیم که از ترکیبی منفی برخوردار باشیم. سالیانه یک و نیم میلیون مسکن نیاز داریم و نیاز به مسکن در کلانشهر و مراکز استان‌ها خیلی بیشتر محسوس است.

وی افزود: چون شرایط فعالیت در کلانشهرها شرایط بدی است تولیدکنندگان مسکن یا تغییر شغل داده‌اند یا زیر فشار کمرشان شکسته و یا از پس تعهداتشان بر نیامدند و یا فرار را بر قرار ترجیح دادند و دارند از شهرهای بزرگ به جاهای قابل کنترل تر کوچ می‌کنند. در آنجا از حیث نیروی انسانی و منابع مثل مصالح و خدمات فنی و مهندسی، ادارات مرتبط مانند آب، برق، گاز، مالیات است قابل کنترل تر باشد و با آن‌ها مهربانتر برخورد می‌شود.

هشدار یک انبوه ساز؛ تورم جدید پیش روی مسکن در کلانشهرها
رئیس انجمن انبوه سازان کشور متذکر شد: بارها گفته‌ایم که کشور نیازمند مسکن است. دیدیم شش هفت سال مسکن تولید نشد و چه بار تورمی بالا رقم خورد و در چندین ماه گذشته آثارش را مشاهده کردیم.

وی با رد اینکه مهاجرت معکوس در تولید مسکن مفید است، اظهار کرد: این اظهار نظر به منزله پاک کردن صورت مسئله است. اگر این اتفاق بیفتد پس تکلیف خیل عظیمی از جوانان، زنان خود سرپرست و زوج‌های جوانی که در کلانشهرها هستند، چیست؟

بیگدلی افزود: طبق آماری که گرفته‌ایم، عوارض و هزینه‌هایی که حتی در مناطق پایین شهر از تولید کننده مسکن گرفته می‌شود، خیلی بیشتر از میزانی است که در کشورهای اروپایی هزینه می‌شود و اینها یعنی نفس گرفتن از تولید.

وی با انتقاد از برخی قوانین و شرایط در ساخت مسکن، گفت: هشت سال پیش سازمان تامین اجتماعی در پروانه ساختمانی مسکن برای هر متر مربع نزدیک ۲۵۰ تومان می‌گرفت و اکنون این رقم در هر متر بیش از ۶۰ هزار تومان شده است. در حالی که این سازمان هیچ خدماتی به کسی نمی‌دهد و بهانه‌شان بیمه کارگر است و یا ادارات برق و آب و گاز که برای انشعاب بهانه‌ها و شرایط مختلفی را مطرح می‌کنند. مجلس باید اینها را رفع کند.

در ادامه رحمت الله فیروزی مهاجرت معکوس در تولید مسکن را مبارک خواند و گفت: با توجه به گرانی‌های سرسام آوری که در تهران هم به لحاظ اراضی و هم به لحاظ هزینه کرد برای ساخت مسکن وجود دارد، اگر بتوانیم سیر مهاجرت را به شهرستان‌ها بکشانیم بسیاری از این هزینه‌ها چه در صدور پروانه، چه در تامین مصالح و چه در تامین زمین راحت تر است. در این صورت می‌توانیم توزیع جمعیت را در کشور داشته باشیم.

وی مهاجرت معکوس در تولید مسکن را نشئت گرفته از چند علت دانست و عنوان کرد: کاهش قدرت مالی سازندگان و وجود منازل خالی و عدم فروش این مسکن‌ها توسط سرمایه گذار باعث این مسئله شده است.

کد خبر: ۵۷٬۳۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha