۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
سرمایه‌گذاری در جنوب کرمان معطل ایجاد زیرساخت‌ها؛ وعده صدور یک روزه مجوزها
در گفتگو با بازار بررسی شد

سرمایه‌گذاری در جنوب کرمان معطل ایجاد زیرساخت‌ها؛ وعده صدور یک روزه مجوزها

کرمان- با توجه به محرومیت منطقه جنوب کرمان، مسئولان باید برای راه‌اندازی کارخانه‌ها و صنایع فرآوری در منطقه نسبت به تامین زیرساخت‌ها اهتمام ویژه‌ای داشته باشند چرا که تاخیر در این زمینه سرمایه‌گذاران فعلی را دلسرد کرده و از سوی دیگر سبب می‌شود سایر سرمایه‌گذاران هم تمایلی برای حضور در منطقه نداشته باشند.

بازار؛ گروه استان‌ها: نامگذاری سال‌های اخیر با رویکرد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری نشان از اهمیت مساله اقتصاد دارد، اقتصادی که متکی بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی باشد ضمن به ارمغان آوردن رفاه عمومی، می‌تواند بسیاری از مسائل اقتصادی کشور را رفع کند.

ظرفیت‌های کشاورزی جنوب استان کرمان سال‌هاست که به سرمایه‌گذاران معرفی شده و رشد چشمگیر گلخانه‌ها در این منطقه نشان می‌دهد که این پتانسیل مورد توجه فعالان اقتصادی قرار گرفته است.

در سال‌های اخیر اما مدیران و مسئولان منطقه به دنبال جذب سرمایه‌گذاران در حوزه معدن و فرآوری مواد معدنی هستند. جنوب کرمان با وجود شناسایی معادن غنی مس، تیتانیوم و... می‌تواند به سرعت راه توسعه را طی کند و با راه‌اندازی صنایع بزرگ و پایین‌دست، رنگ محرومیت را از چهره خود بزداید.

اگرچه برخی سرمایه‌گذاران در جنوب کرمان گاه با مشکلات و موانعی مانند عدم همراهی مردم، نبود زیرساخت یا طولانی شدن روند کارهای اداری گلایه‌مند هستند اما رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان می‌گوید با تمام توان برای رفع موانع سرمایه‌گذاری تلاش می‌کنند و حتی برای سرمایه‌گذاران یک‌روزه مجوز صادر خواهند کرد.

استعلام از دستگاه‌ها کار صدور پروانه را با تاخیر مواجه می‌کند
مسلم مروجی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت جنوب استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار، علت طولانی شدن برخی کارهای اداری در این سازمان در شرایط کنونی را شیوع کرونا و کاهش تعداد کارکنان حاضر در ادارات بر اساس مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا بیان کرد و گفت: بیماری کرونا ویروس باعث شده همکاران ما به صورت یک‌سوم یا دو سوم در اداره حضور داشته باشند و اکثر کارها به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه معدن حوزه خاصی است و همه ارتباط آن با مجموعه صنعت و معدن نیست، اظهار داشت: گاهی نیاز است سازمان صمت برای صدور پروانه یا سایر کارهای مربوط به حوزه معدن استعلاماتی را از دستگاه‌های مرتبط دریافت کند و به همین دلیل تا پاسخگویی این ادارات را دریافت کند، زمان می‌برد و در نتیجه برای ارائه پاسخ به ارباب‌رجوع دچار تاخیر می‌شود.

مروجی تصریح کرد: گاهی نیز برای صدور پروانه اکتشاف و بهره‌برداری نیاز است مسئولان فنی حضور داشته باشند و این مسئولان یک طرح اقتصادی برای آن‌ها از طریق نظام مهندسی انجام دهند که و این کار گاهی باعث می‌شود سرعت کار کمی کاهش پیدا کند.

سرمایه‌گذاری ۲۴ هزار میلیاردی در حوزه فرآوری صنایع
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در جنوب کرمان برای جهش تولید در بخش صنعت و معدن، افزود: جنوب کرمان دارای دو پتانسیل بسیار مهم کشاورزی و تولید چهار و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی و نیز معدن و صنایع معدنی است که می‌تواند به توسعه منطقه جنوب کمک کند.

 رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت جنوب استان کرمان اظهار داشت: از زمانی که سازمان صنعت و معدن جنوب استان کار خود را به صورت مستقل آغاز کرده، اقدامات بسیار خوبی انجام داده که در آینده نزدیک نتایج آن مشخص خواهد شد.

امسال با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای حدود ۷۱۰ نفر، چندین طرح آماده افتتاح داریم

 وی ادامه داد: در سازمان صمت جنوب، ۲۷۳ پروانه اکتشاف و  ۱۵۱ پروانه بهره‌برداری صادر شده است.

 مروجی افزود: یکی از اقداماتی که در راستای جهش تولید به حوزه جنوب کرمان، کمک می‌کند راه‌اندازی صنایع فرآوری است که ۵۳ مجوز در این حوزه صادر شده است.

وی گفت: با سرمایه‌گذاری ۲۴ هزار میلیارد ریال در حوزه فرآوری صنایع برای ۴ هزار و ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

مروجی گفت: امسال با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای حدود ۷۱۰ نفر، چندین طرح آماده افتتاح داریم.

وی افزود: این طرح‌ها شامل، صنایع مس در شهرستان جیرفت در منطقه محروم قلعه‌گنج، در حوزه رمشک، در شهرستان قلعه گنج و کنسانتره‌های کرومیت در شهرستان منوجان است که در حوزه جهش تولید در جنوب کرمان شروع کردیم.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت جنوب استان کرمان از فعال شدن دو محدوده بزرگ معدنی در این منطقه خبر داد و گفت: این محدوده‌ها ذخایر بسیار خوب و ملی دارند.

وی یکی از این معادن را معدن تیتانیوم کهنوج عنوان کرد و اظهار داشت: بیش از ۳۰ سال مردم چشم انتظار راه‌اندازی معدن تیتانیوم بودند که با اقدامات وزارت صمت و استاندار کرمان این معدن به بخش خصوصی واگذار شد و الان فعالیت آن شروع شده است.

معدن مس کرور در شهرستان عنبرآباد یکی از ذخایر بسیار خوب در جنوب کرمان است که هم باعث تولید می‌شود و هم احداث کارخانه‌های بزرگ مس زمینه اشتغال زیادی برای مردم این منطقه ایجاد می‌کند

 مروجی با اشاره به معدن مس کرور شهرستان عنبرآباد، عنوان کرد: معدن مس کرور در شهرستان عنبرآباد یکی از ذخایر بسیار خوب در جنوب کرمان است که هم باعث تولید می‌شود و هم احداث کارخانه‌های بزرگ مس زمینه اشتغال زیادی برای مردم این منطقه ایجاد می‌کند.

وی افزود: با پیگیری‌هایی که از سوی فرماندار شهرستان، نماینده مردم در مجلس و دادستان صورت گرفت این معدن به مناقصه گذاشته شده و الان در مرحله انتخاب سرمایه‌گذار است که به زودی این کار انجام خواهد شد.

تشکیل ۸۸ کارگروه رفع موانع تولید
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت جنوب استان کرمان گفت: در تک‌تک مجوزهایی که در حوزه صنایع معدنی صادر کردیم و یا پروانه‌های اکتشاف و بهره‌برداری که صادر شده، یک ارتباط دو طرفه بین همکاران ما و ارباب رجوع وجود داشته تا کارها سریع‌تر انجام شود.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات خوبی که در سازمان صمت جنوب کرمان انجام شده، این بود که برای صدور هر مجوزی همکاران ما برای این‌که پاسخ استعلامات ادارات مرتبط را بگیرند حتماً یک نفر سرمایه‌گذار را در ادارات مختلف همراهی کرده که این باعث شده پیشرفت خیلی خوبی در این حوزه ایجاد شود.

 مروجی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های رفع موانع تولید برای کمک به سرمایه‌گذاران بیان داشت: از ابتدای سال تاکنون ۸۸ کارگروه تشکیل دادیم که ۱۶ جلسه‌ آن با حضور استاندار و معاون استاندار بوده و ۷۱ جلسه نیز با حضور فرمانداران و مدیران کل برگزار شده است.

نیازمند تامین زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی صنایع هستیم
وی در ادامه با اشاره به مشکلات و موانع فعالان حوزه صنعت و معدن در جنوب کرمان، گفت: مشکل اصلی این سرمایه‌گذاران در بحث زیرساخت است. با توجه به اینکه در حال حاضر توسعه جنوب استان کرمان در حوزه معادن و صنایع معدنی شروع شده باید به تامین زیرساخت‌هایی مانند آب و برق کمک شود تا بتوانیم هرچه سریع‌تر این کارخانه‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.

مروجی یکی دیگر از مشکلات معدن‌کاران جنوب را معارضین محلی بیان کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون با کمک و همراهی دهیاران، بخشداران و بزرگان طوایف بسیاری از مشکلات رفع شده و هر جا که همراهی مردم وجود داشته صنایع راه‌اندازی شده و شاهد اشتغال و رونق اقتصاد در منطقه بودیم.

قول می‌دهیم اگر هر جا معدن و صنایع معدنی در حال راه‌اندازی و فعالیت است، مردم همکاری کنند در آن منطقه اشتغال ایجاد شود و به توسعه منطقه کمک کند

وی خواستار همراهی مردم منطقه برای راه‌اندازی کارخانه‌ها و بهره‌برداری از معادن شد و افزود: قول می‌دهیم اگر هر جا معدن و صنایع معدنی در حال راه‌اندازی و فعالیت است، مردم همکاری کنند در آن منطقه اشتغال ایجاد شود و به توسعه منطقه کمک کند.

 رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت جنوب استان کرمان ادامه داد: وقتی با راه‌اندازی معادن سرمایه‌گذاری ایجاد شود، انجام مسئولیت‌های اجتماعی و کارهای زیرساختی توسط سرمایه‌گذاران در منطقه رونق اقتصادی و آبادانی ایجاد می‌کند.

منابع متعدد دولتی برای پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران
مروجی درخصوص پرداخت تسهیلاتی به فعالان حوزه صنعت و معدن نیز گفت: در حوزه تسهیلات طی سه سال اخیر شرایط بسیار خوبی داشتیم و دولت منابع بسیار خوبی گذاشته است.

وی توضیح داد: تسهیلات رونق تولید با نرخ ۱۸ درصد، تسهیلات روستایی با نرخ ۶ درصد بود و تسهیلات تبصره ۱۸ با نرخ سود ۱۲ درصد از جمله تسهیلاتی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند از آن استفاده کنند.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت جنوب استان کرمان گفت: ما آمادگی داشتیم تا با پرداخت این تسهیلات در هر جایی که معدن و صنایع معدنی نیازمند باشند به سرمایه‌گذاران کمک کنیم اما در جنوب کرمان سرمایه‌گذاران در حوزه معدن و صنایع معدنی نیازی برای استفاده از این منابع نداشتند.

وی افزود: تعدادی از سرمایه‌گذاران که برای دریافت تسهیلات مراجعه کردند به بانک‌ها معرفی شدند و این تسهیلات به آن‌ها پرداخته شده است.

صدور یک‌روزه مجوز سرمایه‌گذاری در جنوب
مروجی در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان صمت برای حمایت از سرمایه‌گذاری در جنوب استان، اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل وزیر صمت معادن غیرفعال به مزایده گذاشته می‌شود که این کار به جذب سرمایه‌گذاری جدید کمک می‌کند.

 وی تصریح کرد: همچنین با تعاملات بسیار خوبی که بین سازمان صمت و اداره منابع طبیعی جنوب وجود دارد بسیاری از مشکلات سرمایه‌گذاران در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت جنوب استان کرمان گفت: در حوزه صدور مجوزها نیز در جنوب کرمان یک روزه مجوز سرمایه‌گذاری صادر خواهیم کرد.

دعوت از نخبگان جنوبی برای سرمایه‌گذاری در استان کرمان
وی خواستار حضور نخبگان جنوبی در حوزه سرمایه‌گذاری کشاورزی و صنایع کشاورزی شد و اظهار داشت: بسیاری از نخبگان ما هم در حوزه سرمایه‌گذاری منابع مالی و هم در حوزه توان فنی بسیار قوی هستند که از آن‌ها دعوت می‌کنیم در حوزه کشاورزی حضور داشته باشند و سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: در صدور مجوزها همکاری کامل صورت خواهد گرفت در پرداخت تسهیلات برای سرمایه‌گذاری نیز تسهیل‌گری انجام می‌شود.

مروجی با بیان اینکه در حوزه معادن و صنایع معدنی همکاری دستگاه‌های همکار را نیاز داریم، افزود: همچنین نیازمند کمک و همراهی مردم هستیم و باید ابتدا خود مردم کمک کنند تا بتوانیم جذب سرمایه‌گذار را صورت دهیم و در منطقه جنوب کرمان کارخانه ایجاد کنیم.

کد خبر: ۵۷٬۳۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha