۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
دست دلالان روی مرکبات کرمان؛ محدودیتهای صادراتی رفع شود
مشکلات صادراتی رفع نشد

دست دلالان روی مرکبات کرمان؛ محدودیتهای صادراتی رفع شود

کرمان- برداشت مرکبات از باغ های ارزوئیه در حالی آغاز شده که کشاورزان نگران هستند محدودیت های کرونایی صادرات این محصول کشاورزی را هم مختل کند.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان سومین قطب تولید مرکبات در کشور محسوب می شود و جنوب و جنوب غرب استان به مرکز تولید انواع مرکبات تبدیل شده است، ویژگی تولیدات باغ های استان کرمان عدم استفاده از سم و کود شیمیایی می باشد و همین امر کیفیت و طعم مرکبات و به خصوص پرتقال در استان را متفاوت و شیرین کرده است.

تولید محصولات ارگانیک و مشتری پسند

در حالیکه برداشت مرکبات از باغ های هفت شهرستان در جنوب استان کرمان آغاز شده و به مرور زمان برداشت محصولات مختلف آغاز و روانه بازار می شود در جنوب غرب استان کرمان و در شهرستان ارزوئیه کمی دیرتر کار برداشت شروع شده و محصول بعد از برداشت و بسته بندی با برند ارزوئیه وارد بازار مصرف می شود.

صادرات اغلب محصولات تا این فصل از سال با مشکل مواجه شده و کانتینرهای محصول در مرز افغانستان، پاکستان و عراق و بنادر جنوبی معطل می مانند

اما نکته اصلی این است که هر سال بخش قابل توجهی از این محصول به دلیل کیفیت بالا وارد کشورهای عربی می شد و ارز ناشی از آن چرخ اقتصاد استان کرمان را با شتاب بیشتری می چرخاند اما در سال جاری صادرات اغلب محصولات تا این فصل از سال با مشکل مواجه شده و کانتینرهای محصول در مرز افغانستان، پاکستان و عراق و بنادر جنوبی معطل می مانند. انتظار کشاورزان از مسئولان فعال کردن دیپلماسی اقتصادی و صادرات محصول حداقل به کشورهای همسایه است.

در مجموع دو هزار هکتار باغ در ارزوئیه وجود دارد که پرتقال، پرتقال ناول، پرتقال توسرخ، گریپ فروت، نارنگی، نارنج، لیموترش، لیموشیرین، زاز آن ها برداشت می شود.

آغاز فصل کار و تلاش در کرمان
هر چند در اکثر استان های کشور در طول زمستان برف و برودت هوا موجب می شود کشاورزان خانه نشین شوند اما در استان کرمان در طول زمستان در مناطق گرمسیر فصل کار و تلاش جدیدی برای کشاورزان آغاز می شود.

یکی از کشاورزان به خبرنگار بازار گفت: از ابتدای آبان ماه برداشت مرکبات آغاز می شود و در طول هر ماه یکی از محصولات برداشت و وارد بازار می شود.

تمام پروتکل های بهداشتی رعایت می شود
طیبه کمالی با اشاره به اینکه در برداشت محصول پروتکلهای بهداشتی رعایت می شود و از کارگران تست کرونا گرفته شده و نظارت بر برداشت به صورت جدی انجام می شود.

وی افزود: در منطقه وکیل آباد شرایط در سال جاری بسیار مطلوب بوده و برداشت محصول با کیفیت و کمیت بیشتری نسبت به سال گذشته در حال انجام است.

هم اکنون صادرات به عمان، قطر و امارات انجام می شود و امیدواریم در این مسیر دچار چالش نشویم

احمد قربانی یکی از صادر کنندگان محصولات کشاورزی به خبرنگار بازار گفت: محصول هم اکنون به اکثر شهرهای بزرگ کشور صادر می شود و سعی شده با بسته بندی و برند ارزوئیه بازار مناسب داخلی را داشته باشیم هم اکنون صادرات به عمان، قطر و امارات انجام می شود و امیدواریم در این مسیر دچار چالش نشویم.

رئیس جهاد کشاورزی ارزوئیه: کشاورزان محصول را به دلالان نفروشند
وی عنوان کرد: شیوع کرونا محدودیتهای صادراتی ایجاد کرده است که امیدواریم مسئولان برای حل این مشکلات چاره اندیشی کنند.

وی افزود: خوشبختانه کار بسته بندی محصول در استان انجام می شود اما اگر حمایت از کشاورزان نشود با توجه به افزایش قیمت حمل و نقل، کارگر، نهاده های تولید و... کشاورز با مشکلات جدی مواجه می شود.

رئیس جهاد کشاورزی ارزوئیه در گفتگو با بازار در این خصوص اظهارکرد: از دو هزار هکتار باغ مرکبات در ارزوئیه به ویژه منطقه وکیل آباد در مجموع بیش از ۲۰ هزار تُن ارقام مرکبات برداشت شود.

هزاران تن محصول در مسیر بازار است
محمد علی امیری افزود: ارقام مرکبات شامل پرتقال، پرتقال ناول، پرتقال توسرخ، گریپ فروت، نارنگی، نارنج، لیموترش، لیموشیرین، لیسمون و دیگر ارقام اصلاح شده است.

 وی ادامه داد: طی این مدت ۲۰ هزار نفر روز اشتغال در شهرستان ایجاد می شود و به تدریج وارد بازار مصرف می شود اما نگرانی از ورود دلالان به سیستم خرید محصول و عرضه است و از سوی دیگر مشخص نیست سرنوشت صادرات محصول چیست که امیدواریم این مشکلات رفع شود.

اگر حمایت از کشاورزان نشود با توجه به افزایش قیمت حمل و نقل، کارگر، نهاده های تولید و ... کشاورز با مشکلات جدی مواجه می شود

 وی گفت: در فصل برداشت مرکبات در ارزوئیه زمینه اشتغال ۲۰ هزار نفر روز  فراهم است.

وی ادامه داد: پرتقال وکیل آباد ارزوئیه از مشتریهای قابل توجهی در سراسر کشور و کشورهای همسابه برخوردار است.

امیری بیان کرد: راه اندازی کارخانه درجه بندی و بسته بندی محصولات مسیر تولید و فرآوری را مهیا کرده و ۳۰ تن محصول در طول روز بسته بندی می شود.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان: دولت باید همکاری کند
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان در گفتگو با بازار ضمن اشاره به پتانسیلهای بالای اقتصادی محصولات کشاورزی در کرمان گفت: استان کرمان یک چهارم باغهای کشور را در خود جای داده است و در زمینه انواع محصولات باغی کرمان قابلیت قابل توجه دارد اما صادرات این محصولات که در سال جاری مختل شده است مشکلات را بیشتر کرده است.

سید مهدی طبیب زاده ادامه داد: انتظار داریم دولت با بخش خصوصی همکاری لازم را برای برداشت محدودیتهای صادراتی به کشورهای همسایه داشته باشد و از این قابلیت باید استفاده کرد.

وی افزود: این بخش دولتی است که می تواند با افزایش رایزنی ها به طرف مقابل در خصوص رعایت نکات بهداشتی اطمینان دهد و بخش خصوصی هم باید در زمینه تولید تلاش خود را مضاعف کند و اگر این زنجیره رعایت نشود کرمان بعد از مشکلاتی که در زمینه صادرات خرما، محصولات جالیزی و پسته پیدا کرد حالا برای صادرات مرکبات با مشکل مواجه می شود.

حالا باید منتظر ماند و دید کشاورزان در این بخش نیز در روزهای پیش رو با مشکل مواجه می شوند یا اینکه محصول با رفع مشکلات به بازارهای کشورهای همسایه منتقل می شود.

کد خبر: ۵۷٬۲۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha