۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
رئیس کل بانک مرکزی در مورد ارز نهاده‌های دامی باید پاسخگو باشد
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

رئیس کل بانک مرکزی در مورد ارز نهاده‌های دامی باید پاسخگو باشد

عسکری، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: در سال جاری ۱۴۴ میلیون دلار ارز واردات نهاده‌های دامی به دست افرادی رانت‌خوار و مفسد اقتصادی افتاده و کالا برگشت داده نشده است.

به گزارش بازار، محمد جواد عسکری با تصریح بر اینکه برای تولید پروتئین سفید و قرمز باید با برنامه ریزی جلو رفت، گفت: طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی باید ذخایر استراتژیک کشور، شش ماه جلو باشد و اگر الان بخواهیم برنامه ریزی کنیم، باید برای شش ماه آینده باشد.

وی از دستگاه های متولی نام برد و اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت که کار واردات را انجام می دهد، وزارت جهاد کشاورزی که ثبت سفارش انجام می دهد، گمرک که مسیر ورود را تسهیل می کند، کشتیرانی و بانک مرکزی که ارز را برای واردات این گونه کالا آزاد می کند، نهادها و دستگاه های متولی هستند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به بررسی هایی که در کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص نهاده های دامی صورت گرفته، بیان کرد: در جلساتی که در چند ماه گذشته داشتیم، ایرادات را احصاء کردیم. نخستین مشکل و اخلال به بانک مرکزی باز می گردد زیرا بانک مرکزی برای آزاد کردن ارز تعلل می کند.

وی ادامه داد: سال ۱۳۹۸ تقریبا ۴۵۰ میلیون دلار ارزی که برای نهاده های کشاورزی داده شد، هیچ گاه برنگشته است. افرادی که ارز را گرفته اند، در قبال آن کالا وارد نکردند و دستگاه های متولی این امر تعلل کردند. بنده این موضوع را شخصا در پیش رئیس قوه قضائیه هم مطرح کردم.

عسکری با بیان اینکه در سال جاری ۱۴۴ میلیون دلار ارز واردات نهاده های دامی به دست افرادی رانت خوار و مفسد اقتصادی افتاده است و کالا برگشت داده نشده است، اظهار کرد: عده خاصی برای واردات در حوزه واردات به سراغ بانک مرکزی رفته اند که ارز را باز نگردانده اند. بانک مرکزی متولی و پشتوانه ارزی کشور است و مشخص نیست با اجازه چه کسی ارز را به افرادی داده است.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: بنا به اعتراف خود بانک مرکزی، شناختی از آنها نداشته است. متاسفانه بانک مرکزی پاسخگو نیست و به همین جهت آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی ودستگاه های زیر مجموعه آن نیز باید محاکمه شوند.

وی از بازدید از بندرگاه های گمرک خبر داد و ابراز کرد: در این بازدیدها از ضرورت ترخیص نهاده های دامی گفتیم. وزارت جهاد کشاورزی سامانه ای را با عنوان سامانه بازارگاه راه اندازی کرده است که ایرادات و منفذهایی دارد که دچار مشکلاتی می شود.

عسکری درباره واردات نهاده های دامی گفت: وزارت صمت کار واردات را انجام می دهد اما عده ای این واردات را از طریق دستگاه های متولی کار واردات را انحصاری کرده اند و بعضی از عناصر دولتی نیز در این موضوع نقش مستقیم دارند.

کد خبر: ۵۷٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha