۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
«بازار فروش» معضل اصلی تولیدکنندگان صنایع‌دستی در استان سمنان است
فعال عرصه صنایع‌دستی:

«بازار فروش» معضل اصلی تولیدکنندگان صنایع‌دستی در استان سمنان است

شاهرود- جلالی، فعال عرصه صنایع‌دستی بابیان اینکه بازار معضل اصلی تولید کنندگان صنایع‌دستی در استان سمنان است، گفت: ما در زمینهٔ داشته‌های صنایع‌دستی و تولید مشکل خاصی نداریم و تنها مشکل عمده فقط فروش کالاها است.

محسن جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه بازار معضل اصلی تولید صنایع‌دستی در استان سمنان است، تأکید کرد: در سطح استان داشته‌ها و ظرفیت‌های خوبی صنایع‌دستی وجود دارد که ازلحاظ تنوع و همچنین کیفیت و کمیت سرآمد است اما درفروش مشکلات عدیده‌ای وجود دارد.

وی بابیان اینکه بیش از دو هزار هنرمند صنایع‌دستی ثبت‌شده در سطح استان وجود دارند که سالانه میلیاردها تومان تولید را در سطح استان سمنان صورت می‌دهند اما چون مشکل فروش وجود دارد، نمی‌توانیم شاهد توسعه اقتصادی بخش صنایع‌دستی باشیم، گفت: مسئولان در این زمینه هیچ اقدامی نکرده‌اند.

این فعال عرصه صنایع‌دستی بابیان اینکه استان سمنان حتی از داشتن بازارچه صنایع‌دستی هم محروم است، تأکید کرد: بیشترین صنایع‌دستی استان سمنان در مهدی‌شهر، سرخه و دامغان و شاهرود است اما در شهر سمنان یک بازارچه سنتی صنایع‌دستی قرار است راه‌اندازی شود که نزدیک به یک دهه از زمان طرح کردن آن سپری‌شده و هنوز هم افتتاح نشده است.

جلالی بابیان اینکه این امر نشان می‌دهد مسئولان اصلاً درکی از صنایع‌دستی استان سمنان ندارند، بیان کرد: این معضل نمایانگر این است که حتی یک نقشه جامع و کامل از پراکنش صنایع‌دستی، هنرمندان، ظرفیت‌ها و ... در سطح استان تبیین نشده است.

وی بابیان اینکه وقتی آمار نباشد تصمیم سازی امکان‌پذیر نیست، بیان کرد: وقتی تصمیم سازی امکان‌پذیر نباشد، قطعاً شاهد ضعف در تولید، فروش، همراهی هنرمندان و حمایت از آنان خواهیم بود.

این فعال صنایع‌دستی بابیان اینکه بهترین صنایع‌دستی استان سمنان از گلیم و جاجیم تا کوزه و فرش و سفال و سرامیک و حتی خوراکی‌ها و لبنیات محلی در سطح استان سمنان تولید می‌شود اما نتوانسته یک روستای ما را از بیکاری نجات دهد این نشان می‌دهد مسئولان هیچ برنامه‌ای روی صنایع‌دستی ندارند، گفت: سنگسر مهد فرهنگ و صنایع‌دستی و میراث فرهنگی است اما آیا توانسته‌ایم شاهد رفع بیکاری در همین یک شهرستان باشیم؟

جلالی راه‌اندازی بازار های محلی، بازار های الکترونیک روستایی، سرمایه گذاری برای توسعه صادرات و ... را خواستار شد و گفت: اگر تمام این اقدامات را هم انجام دهیم اما دیدگاه مسئولان ما به گردشگری و صنایع‌دستی مقوله ای باشد که اکنون گرفتار آن هستیم نتیجه نخواهیم گرفت.

کد خبر: ۵۷٬۲۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha