۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
طنز تلخ خانه‌دار شدن اصفهانی‌ها؛ دولت از تولید مسکن دست بردارد
گزارش بازار؛

طنز تلخ خانه‌دار شدن اصفهانی‌ها؛ دولت از تولید مسکن دست بردارد

اصفهان- خانه‌دار شدن این روزها طنز تلخی است که آینده بسیاری از جوانان را تحت تاثیر قرار داده و آنها را در دو راهی امید داشتن به خرید خانه و یا بیخیال شدن نسبت به خرید آن قرار داده است.

مریم یاوری؛ بازار: فاصله درآمدها تا توان خرید اجناس روز به روز بیشتر می‌شود، درآمدی که این روزها دیگر به رفع نیازهای روز یک خانواده‌ هم قد نمی‌دهد چه برسد به تحقق رویای شیرین خانه‌دار شدن.

در این بین خرید خانه در شهرهای بزرگ دست نیافتنی‌تر است چرا که قیمت‌ها روز به روز قد می‌کشد و درآمدها آب می‌رود، البته نمک بیکار شدن نیز به زخم درآمدهای ناچیز اضافه می‌شود و بعضاً اوضاع را بدتر از آنچه هست، نشان می‌دهد.

بر اساس تحقیقات میدانی در اصفهان میانگین قیمت هر متر مسکن از ۶ تا ۸۰ میلیون تومان در نوسان است، البته باید توجه داشته باشیم که قیمت خانه‌های لاکچری اصفهان تا متری ۱۰۰ میلیون تومان هم بالا رفته و گویا این افزایش قیمت همچنان مهار ناشدنی است چرا که ساکنان این مناطق دهک‌های بالای جامعه هستند که این میزان افزایش برایشان بی معنا است و از سوی دیگر شمال مردم شمال و غرب شهر اصفهان زیر چرخ‌دنده‌های گرانی مسکن متاثر از بالای شهر له‌ می‌شوند.

امیرحسین سرپرست خانواده‌ای چهار نفره است، او ۳۰ ساله است و دارای دو فرزند، در خانه‌ای حدود ۴۰ متر زندگی می‌کند، پنج سالی است در یکی از شرکت‌های پیمانکاری پالایشگاه اصفهان فعالیت دارد، سال‌هاست که برای خرید خانه پس انداز می‌کند و گویا هر روز از میزان پس اندازش برای تامین هزینه‌های زندگی کم می‌شود، وی به خبرنگار بازار می‌گوید: هر روز که می گذرد امیدم به خرید خانه کمتر می‌شود، هر آنچه پس انداز می‌کنم از سویی برای خرج خانه، افزایش کرایه‌ها و پول رهن هزینه می‌شود گویا همه کمر بسته‌اند امثال من نتوانند خانه بخرند.

کاهش قیمت مسکن امری محال است، چرا که تجربه نشان داده هیچ افزایش قیمتی کاهش مناسبی را نداشته و در بهترین شرایط در بازه زمانی شاهد ثبات قیمت بوده‌ایم.

کاهش قیمت مسکن در اصفهان فرضی محال
رئیس انجمن خیران مسکن ساز استان اصفهان در این ارتباط کاهش قیمت مسکن را با توجه به تجربه بیش از ۴۰ ساله‌اش در این حوزه فرضی محال می‌داند، سید اصغر مستولی‌زاده در این ارتباط به خبرنگار بازار می‌گوید: شاید در افزایش قیمت‌ها حالت توقف داشته باشیم اما کاهش را ممکن نمی‌دانم.

وی می‌افزاید: چطور می‌توان به تولید کننده مسکنی که مصالح ساختمانی را با قیمت بالا خریده و برای مثال هر متر مسکن برایش پنج میلیون تومان هزینه داشته را مجبور به فروش ملک خود به میزان چهار میلیون تومان کرد؟

زمین را باید از حوزه ساخت و ساز جدا کنیم، بخش عمده ای از سرمایه بحث زمین است که باید جدی درباره آن فکر شود

این فعال حوزه مسکن اضافه می‌کند: باید فکری برای درآمد مردم کرد، درآمدهای امروز فاصله زیادی با آنچه در بازار افزایش قیمت داریم، دارد و مسئولان باید برای این امر چاره‌اندیشی کنند.

وی با بیان اینکه جدا کردن زمین از قیمت مسکن نیز از دیگر راهکارهای تاثیرگذار برای مدیریت بازار مسکن است، ادامه می‌دهد: زمین را باید از حوزه ساخت و ساز جدا کنیم، بخش عمده ای از سرمایه بحث زمین است که باید جدی درباره آن فکر شود.

مستولی‌زاده می‌گوید: باید زمین‌های غیرقابل استفاده را تغییر کاربری بدهیم و زمین‌هایی که کاربری آنچنانی ندارند، انبوه‌سازی کنیم، مانند مدل طرح ۹۹ ساله دولت و تنها با این روش می‌توان امید به خانه‌دار شدن را در جامعه ایجاد کرد.

وی می‌افزاید: حوزه ساخت و ساز گرانی خودش را دارد و امکان تعدیل سازی وجود ندارد، زمین رایگان در اختیار مردم قرار گیرد و از سوی دیگر شهرداری‌ها و  سازمان‌های خدماتی در این زمینه با مردم همکاری داشته باشند.

خانه‌های خالی اصفهان شناسایی شود
رئیس انجمن خیران مسکن‌ساز استان اصفهان با بیان اینکه همیشه افزایش قیمت مسکن تنها در اسفند ماه اتفاق می‌افتاد، اضافه می‌کند: این در حالی است که طی یک سال اخیر و به دلیل تاثیرپذیری از قیمت ارز این افزایش چندین بار تکرار شد.

وی همچنین در خصوص برخی خانه‌های خالی در استان اصفهان اظهار می‌کند: در این زمینه ضروری است که شرکت‌های عمران مالکان مسکن‌های انبوه ‌سازی شده خالی از سکنه را شناسایی و آنها را مجبور به عرضه مسکن کنند تا تب این افزایش قیمت کم کم فروکش کند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن بخش عمده افزایش قیمت مسکن در این زمینه تاثیرپذیر از قیمت مصالح ساختمانی است، مصالحی که می‌توان گفت بخش عمده‌ای از آن در داخل تولید می‌شود و هنوز کسی نتوانسته چرایی افزایش قیمت آنها را اعلام کند.

قیمت مسکن در بازار اصفهان ثابت شد
اما رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه مسکن اصفهان اعتقادی بر خلاف آنچه رئیس انجمن خیرین مسکن ساز در خصوص عدم کاهش قیمت مسکن در اصفهان دارد؛ عباس حاج رسولی‌ها به خبرنگار بازار می‌گوید: طی یک هفته گذشته شاهد کاهش قیمت میلگرد در بازار و همچنین ثبات قیمت محصولات فولادی بوده‌ایم که این امر منجر به ثبات قیمت مسکن نیز شده است.

وی ادامه می‌دهد: چنانچه شرایط به همین روال ادامه داشته باشد و کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم تا پایان سال شاهد کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصدی قیمت مسکن در بازار اصفهان خواهیم بود.

دولت باید آن دسته از مصالحی که در دست دارد را به موقع و درست به بازار عرضه کند تا سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان حوزه مسکن مجبور به خرید از بازار آزاد نباشند و در این شرایط به راحتی می‌توان قیمت مسکن را مدیریت کرد

رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه مسکن اصفهان با تاکید بر اینکه سیاست‌های فعلی دولت ثبات قیمت‌ها است، اضافه می‌کند: از سوی دیگر اگر دولت زمین رایگان برای ساخت و ساز در نظر بگیرد به راحتی می‌توان نسبت به تولید مسکن ارزان اقدام کرد.

لزوم واگذاری زمین رایگان برای تولید مسکن
وی با بیان اینکه در حال حاضر تا دهک پنج در اصفهان امکان خانه دار شدن ندارند، می‌افزاید: برای حل این معضل باید در کنار واگذاری زمین رایگان خیران و نهادهای حمایتی به میدان بیایند و در کنار آن نیز به دهک‌های چهار و پنج نیز وام‌های ارزان قیمت با تعداد اقساط بالا تعلق گیرد تا بتوان خانواده‌های اصفهانی را خانه‌دار کرد.

لزوم مدیریت صحیح دولت در زمینه کنترل مصالح
حاج رسولی‌ها که معتقد است دولت نباید خودش را درگیر ساخت و ساز مسکن کند، می‌افزاید: دولت باید در زمینه وام و تسهیلات هدف دار و دراز مدت ورود کند چرا که در این زمینه می تواند کمک بیشتری داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر دولت باید آن دسته از مصالحی که در دست دارد را به موقع و درست به بازار عرضه کند تا سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان حوزه مسکن مجبور به خرید از بازار آزاد نباشند و در این شرایط به راحتی می‌توان قیمت مسکن را مدیریت کرد.

نباید انتظار داشت قیمت مسکن لحظه‌ای کاهش یابد
رئیس اتاق اصناف استان اصفهان و رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان اصفهان افزایش قیمت مسکن در اصفهان و دیگر شهرهای کشور را متاثر از افزایش قیمت دلار می‌داند و به خبرنگار بازار می‌گوید: بسیاری از این افزایش قیمت‌ها هیجانی بوده و بر اساس شوکی که به بازار اقتصادی کشور وارد شد، ایجاد شده است.

رسول جهانگیری می‌افزاید: البته باید توجه داشت که نباید انتظار داشته باشیم قیمت مسکن مانند قیمت سکه و بازار لحظه‌ای کاهش یابد.

‌وی با بیان اینکه کاهش قیمت در بازار مسکن دو ماه پس از تثبیت قیمت دلار در بازار اتفاق می‌افتد، ادامه می‌دهد: وضعیت خرید و فروش در حال حاضر در هاله‌ای از ابهام است و در چنین شرایطی دچار رکود خواهیم شد و در صورت ثبات ارزی بازار ثابت سه الی چهار ساله را خواهیم داشت.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان اضافه می‌کند: در این شرایط قیمت مسکن بر اساس نیاز فروشنده تعیین خواهد شد و اگر فروشنده نیاز به پول داشته باشد خود رکود بازار باعث بهبود وضعیت بازار مسکن خواهد شد.

وضعیت خرید و فروش مسکن در حال حاضر در هاله‌ای از ابهام است و در چنین شرایطی دچار رکود خواهیم شد و در صورت ثبات ارزی بازار ثابت سه الی چهار ساله را خواهیم داشت

جهانگیری که معتقد است بخش زیادی از افزایش قیمت مسکن به دلیل کاهش ارزش پول ملی اتفاق افتاده است، می‌گوید: اعمال قیمت‌های سلیقه‌ای در بازار مسکن اصفهان کمتر دیده شده است.

وی که معتقد است وضعیت خرید و فروش مسکن در اصفهان نسبت به سال گذشته به شدت کاهش یافته است، اظهار می‌کند: امیدواریم شاهد آرامش بازار مسکن باشیم.

معلوم نیست کی قرار است تب افزایش قیمت در بازار مسکن اصفهان فروکش کند، اما باید توجه داشت که تاکنون آنچه دولت در قالب طرح‌های تولید مسکن در کشور ارائه داده کیفیت لازم را نداشته و در این زمینه نیاز به انجام به پژوهش‌های میدانی و تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای در این زمینه برای مدیریت بازار مسکن و تحقق آرزوی خانه‌دار شدن خانواده‌های ایرانی داریم.

کد خبر: ۵۷٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha