۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
دلالان فرار می کنند کشاورزان به دام افتادند
لایحه ویران گر دولت در راه مجلس؛

دلالان فرار می کنند کشاورزان به دام افتادند

بیرجند- در حالی لایحه برداشته شدن معافیت مالیاتی بخش کشاورزی توسط کمیسیون اقتصادی دولت تنظیم و در حال ارائه به مجلس است که هنوز فرارهای مالیاتی دلالان در این بخش ساماندهی نشده است.

بازار؛ گروه استان ها: کمیسیون اقتصادی دولت در «لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم» مهرماه سالجاری تصمیم گرفت تا تمامی معافیت‌های بخش کشاورزی و زیر بخش‌های آن را حذف کند. در حالی که طبق مفاد ماده ۸۱ قانون مصوب اسفندماه ۶۶ و اصلاحیه بعدی آن درآمد حاصل از تمامی فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری از پرداخت مالیات معاف بوده اند.

طی سالهای اخیر اتفاقات زیادی برای حوزه کشاورزی و دامداری کشورمان رخ داده است. از حذف یارانه های دولتی برای همه بخش های این حوزه گرفته تا افزایش ۷ برابری قیمت کودهای فسفاته و پتاسه آن هم در پاییز که زمان کاشت بسیاری از غلات مهم کشور است.

خشکسالی آن‌چنان در ریشه و جان خراسان جنوبی نفوذ کرده که درختان، باغ‌ها، چشمه‌ها، قنات‌ها، چاه‌های استان، دام هاو... هم از آسیب آن در امان نمانده و این سالها شاهد روزهای سخت کشاورزی در این استان هستیم.

درد خرده مالکی کشاورزی خراسان جنوبی و البته تولید تنها برخی از محصولات خاص باعث شده معیشت کشاورزان این استان به سختی تامین شود. حال با تمام این درد ها اگر طرح اخذ مالیات از کشاورزان تصویب شود باید متتظر بحران هایی بدتر از تاثیرات خشکسالی در این استان باشیم.

در فاصله ای کمتر از یک سال چندین درد بر تن کشاورزان وارد شده که اگر دولت با همین فرمان پیش برود شاید در آینده نه چندان دور دیگر اثری از کشاورزی و تولید در این استان باقی نماند.

لایحه مالیاتی برای کشاورزان
رئیس انجمن صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران در گفت و گو با خبرنگار بازار درباره این لایحه گفت: همانگونه که اطلاع رسانی شد طی روزهای اخیر، کمیسیون اقتصادی دولت در راستای اصلاح قانون مالیات های مستقیم، لایحه ای را تدوین و آماده ارائه به مجلس کرده است.

محمدشفیع ملک زاده افزود: در صورت تصویب این لایحه معافیت های مالیاتی بخش کشاورزی حذف و از این پس کشاورزان هم موظف به پرداخت مالیات می شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای مهم انقلاب در سال های ابتدای آن معافیت مالیاتی بخش کشاورزی بوده است، اضافه کرد: نقش کشاورزی در خودکفایی و تامین امنیت غذایی کشور بر کسی پوشیده نیست. علاوه بر این بخش کشاورزی زمینه ساز سرمایه گذاری و توسعه پایدار اقتصادی در هر منطقه است.

 ضربات جبران ناپذیر
وی معتقد است با توجه به اتفاقات و تصمیماتی که دولت برای بخش کشاورزی گرفته است به زودی شاهد ضربات جبران ناپذیری در این حوزه خواهیم بود که به شدت امنیت غذایی ما را تهدید می کند.

ملک زاده با این توضیح که در سراسر جهان کشاورزی از مالیات معاف است، ادامه می دهد: باید در این خصوص نمایندگان مجلس به طور شفاف ورود پیدا کنند به ویژه در استان هایی مانند خراسان جنوبی که کشاورزی خرده مالکی در آن گسترده تر است و کشاورزان از توان مالی بسیار پایین تری برخوردار هستند.

با توجه به اتفاقات و تصمیماتی که دولت برای بخش کشاورزی گرفته است به زودی شاهد ضربات جبران ناپذیری در این حوزه خواهیم بود که به شدت امنیت غذایی ما را تهدید می کند

وی تاکید کرد: چنانچه دولت به دنبال افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش وابستگی بودجه کشور به اقتصاد نفتی است باید قبل از هر چیز، به فکر اصلاح و اثر بخشی نظام مالیاتی در حوزه های غیر شفاف اقتصاد مانند سوداگران و دلالان بدون درد که بیشترین درآمد و کمترین زحمت و بالاترین فرار مالیاتی را دارند، باشد.

حال ناخوش بخش کشاورزی
عضو سابق کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با بازار با اشاره به نادرست بودن چنین تصمیمی گفت: با تمام مسئولان کمیسیون کشاورزی مجلس تماس گرفتم همه به اتفاق مخالف این لایحه بودند.

نظر افضلی افزود: امروز اوضاع کشاورزی ما به دلایل زیادی از جمله خشکسالی ها، سیل، حذف یارانه تولید، افزایش قیمت نهاده ها و کود و سم و... هر روز در یک چالش جدید قرار گرفته است.

وی که خود از تولیدکنندگان زرشک در استان به شمار می آید، ادامه داد: وقتی هزینه های کارورزی با درآمد آن به هم نچربد بی شک کشاورز دست از تولید می کشد و این جز تباهی برای کشاورزان چیزی به همراه نخواهد داشت.

امروز اوضاع کشاورزی ما به دلایل زیادی از جمله خشکسالی ها، سیل، حذف یارانه تولید، افزایش قیمت نهاده ها و کود و سم و ... هر روز در یک چالش جدید قرار گرفته است

افضلی تاکید کرد: امروز میزان تورم نسبت به قیمت محصولات کشاورزی قابل مقایسه نیست. آن هم کشاورزی که واسطه گران و دلالان آن را اداره می کنند.

وی ادامه داد: بنابراین آنچه به دست کشاورز می رسد در مقایسه با آنچه هزینه کرده است از هزینه های کارگری تا آنچه در تولید محصول لازم بوده فقط کفاف چند ماه از زندگی اش را می کند.

این عضو سابق کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده سابق مردم نهبندان و سربیشه و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: طی چند روز گذشته با افراد زیادی در کمیسیون های مختلف تماس گرفتم و در نتیجه می توانم اعلام کنم به احتمال زیاد این لایحه در مجلس رای نخواهد گرفت.

 علی رغم تلاش نمایندگان مجلس اما دولت همچنان بر اجرای این مصوبه اصرار دارد و امروز محمد جواد عسکری نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هم در گفتگو با رسانه ها گفته است: دولت بر دریافت مالیات از کشاورزان اصرار دارد.

وی این تصمیم را در شرایطی که هزینه تمام شده تولید برای کشاورزان بالا است را نادرست دانست و افزود: کمیسیون کشاورزی مجلس در حال تلاش برای جلوگیری از اجرای مصوبه دولت برای دریافت مالیات از بخش کشاورزی است، اما تا امروز این تلاش‌ها پاسخ نداده است.

در واقع دولت‌ها مالیات دریافت می‌کنند تا به جامعه خدمات بدهند مگر خدمتی مهم‌تر از تأمین غذای مردم که بر عهده کشاورزان است، وجود دارد؟

اکنون این طور به نظر می رسد که دولت با کنار گذاشتن مصوبه قانونی ۱۳۹۴ ماده ی ۸۱ که صراحتا درآمد حاصل از فعالیت های کشاورزی، دامپروری، پرورش ماهی، زنبور عسل، پرورش طیور، صیادی، احیای مراتع و جنگل ها را  از پرداخت مالیات معاف کرده است، به دنبال نقدینگی است و با تصویب این طرح به طور حتم سونامی تورم بخش کشاورزی، صنایع غذایی تبدیلی و تکمیلی را در بر خواهد داشت.

کد خبر: ۵۷٬۱۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha