۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
زیبای سودآور/ وقتی گل نرگس باعث اشتغال می شود
بازار گزارش می دهد؛

زیبای سودآور/ وقتی گل نرگس باعث اشتغال می شود

ایلام- این روزها جمعی از کشاورزان بخش ماژین از توابع شهرستان دره شهر مشغول برداشت گل نرگس هستند، محصولی که باعث اشتغال و رونق در این منطقه محروم شده است.

بازار؛رمضان نوری: این روزها کشاورزان بخش ماژین در حال برداشت گل نرگس از نرگس زارهای خود هستند، گلی بسیار زیبا و خوش بو که در علاوه بر رونق اشتغال باعث شده این بخش در تولید این نوع گل در کشور شهرت یابد.

شهرستان دره شهر و بخش ماژین واقع در این شهرستان، قطب اصلی تولید گل نرگس در استان ایلام شناخته می شوند که باعث درآمد زایی خوبی در بین مردم منطقه شده است.

طبق گفته کارشناسان جهاد کشاورزی ماژین، بیش از ۴۰ هکتار از اراضی بخش ماژین در شهرستان دره شهر به کشت گل نرگس اختصاص یافته و پیش بینی می‌شود امسال یک میلیون ۶۰۰ هزار شاخه گل از نرگس زارهای این بخش برداشت و روانه بازارهای فروش شود.

درآمدزایی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی در هر هکتار گل نرگس در ماژین

مدیر جهاد کشاورزی بخش ماژین در گفت و گو با بازار اظهار کرد: ماژین یکی از قطب های اصلی تولید گل ماژین در استان و حتی سطح کشور است چراکه این منطقه مستعد کشت این نوع گل است.

زهرا محمودی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ هکتار از اراضی بخش ماژین در شهرستان دره شهر به کشت گل نرگس اختصاص یافته است، گفت: متوسط درآمدزایی در هر هکتار گل نرگس در ماژین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است.

وی عنوان کرد: نرگس تنها گلی است که برخلاف سایر گلها در فصل زمستان به گل می نشیند، هم اکنون برداشت این گل بخش ماژین آغاز شده و بیش از ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این کار مشغول به کار هستند.

مدیر جهاد کشاورزی ماژین تصریح کرد: امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار شاخه گل از نرگس زارهای این بخش برداشت و روانه بازارهای فروش در خارج از استان می شود.

وی با اشاره به اینکه نوع گل نرگس در بخش ماژین از نوع بومی و محلی و به صورت خودرو است، گفت: نوعی دیگر از گل نرگس در این منطقه از نوع شهلا است.

محمودی با اشاره به اینکه بخش ماژین مستعد کشت گل نرگس است، گفت: توسعه کشت این گل می تواند در اشتغال و توسعه منطقه نقش مهمی داشته باشد چراکه یک مزیت بزرگ این گل نیاز کم به آب است.

وی تصریح کرد: رویشگاه طبیعی گل نرگس منطقه ماژین و رویشگاه طبیعی سراب دره شهر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

محمودی اضافه کرد: سابقه رویش گل نرگس در بخش ماژین به ۱۵۰ سال پیش بر می گردد و از گذشته های بسیار دور تاکنون کشت این گل در این منطقه رواج داشته است.

توسعه کشت گل نرگس در همه مناطق استان ایلام

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفت و گو با بازار اظهار کرد: کشت نرگس در استان ایلام طی سال های اخیر رونق بسیار خوبی گرفته و به دلیل نیاز کم به آب، مورد حمایت جهاد کشاورزی است.

سید محمد تراب میری با اشاره به اینکه این گل سابقه طولانی در استان ایلام دارد، گفت: برنامه جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان توسعه کشت این گل برای رونق اشتغال و توسعه مناطق مختلف استان است.

وی افزود: فروش این گل بازار بسیار خوبی دارد، بسیاری از کشاورزان استان از فروش این محصول رضایت دارند.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به اینکه در استان ایلام بیش از ۴۷۰ هکتار به کشت گل نرگس اختصاص داده شده است، گفت: پیش بینی می شود بیش از ۲۷ میلیون شاخه گل نرگس تولید شود.

وی گفت: شهرستانهای دره شهر، دهلران و آبدانان جزو تولیدکنندگان مهم استانی گل نرگس هستند.

تراب میری با اشاره به مزیت های کشت گل نرگس در استان، اضافه کرد: کشت گل نرگس مزایای متعددی از جمله جلوگیری از تخریب و فرسایش اراضی دارد و می توان با اختصاص زمین های دیم غیر قابل کشت به پرورش گل نرگس روی آورد.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به اینکه قیمت بالای فروش آن در بازارهای خارج از استان از دیگر مزایای مهم کشت این نوع گل است، گفت: نرگس کاران در صورت حذف واسطه ها می توانند به سودآوری قابل توجهی دست یابند.

گل نرگس یکی از مهمترین گل‌های فصل زمستانی و از زیباترین و خوشبوترین گل‌های موجود در طبیعت است که با رنگی دلنشین و عطری دلنواز، روح هر انسانی را جلا می‌بخشد.

گل‌دهی نرگس همه ساله از نیمه دوم سال آغاز و تا پایان بهمن و گاهی نیمه اول اسفند در مازندران ادامه دارد. با توجه به نیاز استان ایلام برای رونق تولید و اشتغال، قطعا می توان با سرمایه ای اندک و نیاز بسیار کم این گل به آب، برای تعدادی زیادی از جوانان استان شغل ایجاد کرد.

گل نرگس مانند بسیاری از تولیدات کشاورزی استان ایلام با نبود صنایع تبدیلی و فرآوری مواجه است، علاوه بر این ایجاد بازار مرکزی و عرضه محصولات بدون واسطه به خریدار می‌تواند موجب توسعه و رونق گل نرگس در استان شود.

بخش محروم ماژین در ۱۳۵ کیلومتری جنوب استان ایلام دارای ۱۰ هزار نفر جمعیت است.

کد خبر: ۵٬۷۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha