۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹
غول‌های فروش اینترنتی در جمعه سیاه چه کردند؟ از پایین آمدن سایت‌ها تا تخفیف‌هایی که تخفیف نبود!
تقلید سیاهی که به دروغ آغشته شد!

غول‌های فروش اینترنتی در جمعه سیاه چه کردند؟ از پایین آمدن سایت‌ها تا تخفیف‌هایی که تخفیف نبود!

ظاهرا ۵۰ درصد تخفیف بلک فرایدی در ایران بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و در عمل خبری از تخفیف نیست. پس توصیه ما این است حتما و پیش از نهایی کردن خرید خود قیمت و ارزش واقعی کالا را چک کنید تا در نهایت نه از بلک فرایدی و تخفیفاتش خاطره بدی داشته باشید و نه از تاریخ خاص ۹/۹/۹۹!

مژده باقری؛ بازار: جمعه سیاه یا بلک فرایدی  Black Friday یک روز خاص در جهان است که در سال‌های اخیر نیز رواج پیدا کرده و هر سال تعدادی از فروشگاه‌ها با آفرهای ویژه سراغ تخفیف‌هایی مختص این روز می‌روند تا رضایت کاربران خود را جلب کنند. اما در جمعه سیاه امسال کدام پلتفرم‌ها بهتر عمل کردند؟

جمعه سیاه ایرانی و ترکیب با ۹/۹/۹۹!
جمعه سیاه یا همان بلک‌فرایدی آخرین جمعه ماه نوامبر، روز بعد از شکرگذاری در ایالات متحده است و به نوعی نوید بخش رسیدن سال نوی میلادی است.

تمام فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین در این روز محصولات خود را با تخفیف‌هایی باورنکردنی عرضه کرده و فروش ویژه ای را تجربه می‌کنند. امسال با شیوع ویروس کرونا در حالی که حتی قرار شده بابا نوئل خارجی‌ها هم به شکل مجازی در جشن سال نو شرکت کند؛ فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی نیزاین موضوع را به فرصت تبدیل کرده و تلاش کرده‌اند با تخفیف‌های ویژه به رقابت بپردازند.

تجربه ثابت کرده هر زمان که یک برند بزرگ، تخفیف‌های نجومی اعمال می‌کند، مردم به خوبی از تخفیف استقابل می‌کنند. غول‌های بنامی که در ایران قطب‌های متفاوتی را تشکیل می‌دهند؛ با همراه شدن با این تخفیف‌ها سعی کردند مخاطبان خود را شگفت زده کنند.

این موضوع در ایران همراه شده با تاریخی خاص. ۹/۹/۹۹ روز ویژه ای به لحاظ عدد و رقم است و فروشگاه‌های ایرانی روز بلک فرایدی را با ترکیب با این تاریخ خاص به چند روز بسط داده‌اند.

از اختلال در سایت تا تخفیف‌های غیر واقعی!
دیجی کالا با تخفیف ویژه ۹/۹/۹۹ روزهاست حراجی‌های متفاوتی را در حوزه‌های متفاوت اعمال کرده است. فروشگاه‌ هایی مانند اسنپ مارکت، اوکالا و... نیز از این روز بی نصیب نمانده و تخفیف‌های ویژه خود را به کاربران عرضه کرده‌اند. سفرمارکت یکی از پلتفرم‌های خرید آنلاین بلیت نیز با تخفیفی خاص سراغ این روز خاص رفته است.

اما سوال اینجاست: علی رغم تمام این مانورها؛ چقدر امکان خرید از این پلتفرم ها مهیا بود و چند درصد از تخفیف‌های ارایه شده واقعی بودند؟ امکان خرید از سفر مارکت در ساعات اولیه این تخفیف‌ها همراه شد با داون شدن و اختلالاتی در سایت!

دیجی کالا در حالی که تمام کالاها را به سبد خرید اضافه می‌کرد، در مرحله پرداخت و نهایی کردن سفارش با اختلال همراه بود و سایر پلتفرم‌ها نیز دست کمی نداشتند و همه به نوعی با اختلالاتی در سایت خود مواجه شدند. برخی از سایت‌ها نیز همانند هر سال با بالا بردن قیمت اصلی کالا؛ تخفیف گذاشته و در ظاهر کالا را با تخفیف و در واقع با قیمت واقعی به فروش گذاشتند.

این موضوع در سالیان گذشته نیز بارها رخ داد و برخی از پلتفرم‌ها که نقش مارکت پِلِیس (بستری است که امکان خرید کاربر را از چندین تامین‌کننده‌ی متفاوت بوجود می‌آورد) دارند به دلیل همکاری با فروشندگان متفاوت نتوانستند نظارتی که باید را انجام دهند و در این میان برخی از فروشندگان با شیطنت؛ و دستکاری در قیمت واقعی تخفیفی غیر واقعی را به مشتریان هدیه دادند!

یکی از موارد جالب، فروشگاهی بود که مادربرد با قیمت واقعی یک میلیون و هشتصد هزار تومانی را به قیمت سه میلیون و چهارصد هزار تومان افزایش قیمت داده بود و با کلی تـخـفیــف محصول را یک میلیون و هشتصد و ده هزار تومان می‌فروخت. یعنی ده هزارتومان گران‌تر از قیمت قبل از تخفیف!  

فریب نخورید!
میلاد نوری یکی از کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات در این خصوص با به اشتراک گذاشتن پستی در اینستاگرام نوشت: «جمعه سیاه یا  بلک فرایدی در دنیا به مناسبت جشن شکرگزاری و خرید کریسمس و آغاز خرید سال نو برگزار می‌شود و به دلیل پایان سال نو، تخفیف‌هایی ارایه شده برای بسیاری از فروشگاه‌ها و تولیدکنندگان کالا منطقی و برای کاربران بعضا شگفت‌انگیز است.

مثلا سال گذشته فروشگاه گوگل، یک تخفیف دویست دلاری روی گوشی تولیدی خود (پیکسل) ارایه داد. یا فروشگاه‌های آنلاین دیگر که روی کالاهایی مانند پلی‌استیشن و... تخفیف (واقعی) ارایه می‌دهند. یا برندهای مختلف پوشاک و...

این‌ تخفیف در کشورهای دیگر به دلیل نزدیک شدن به پایان سال، برای برندها و تولیدکنندگان و فروشگاه‌ها درست زمانی که مردم برای خرید سال نو آماده می‌شوند و از جنبه‌های مختلف قابل توجیه است. اما در ایران چه توجیهی پشت این موضوع است به جز یک پیروی کورکورانه؟

چرا یک فروشگاه ایرانی باید برای کالایی که واردات آن سخت است یا اگر هر راحت است و با دلار بیست و خورده‌ای هزار تومانی وارد شده، تخفیف مثلا شگفت‌انگیز ارائه دهند؟

آن هم اواخر فصل پاییز که مناسبت خاصی ندارد و خیلی از مردم هنوز آمادگی و قصد خرید در این زمان بی‌ربط را ندارند.

در نتیجه بسیاری از فروشگاه‌های ایرانی که هم نمی‌توانند تخفیف بدهند هم به دلیل عقب نماندن از قافله می‌خواهند تخفیف بدهند، راه همیشگی را در پیش می‌گیرند: افزایش قیمت محصول به طوری که حتی با تخفیف مثلا سی الی چهل درصدی، باز هم از قیمت قبلی یا قیمت واقعی محصول بالاتر باشد.

در تصاویر بعدی نمونه‌هایی از فروشگاه‌های مختلف را می‌بینید. من فروشگاه‌های لوازم دیجیتال، پوشاک، لوازم آرایش و چند فروشگاه عمومی رو بررسی کردم و نتیجه تقریبا یکی بود و در خوشبینانه‌ترین حالت یک تخفیف بسیار اندک را در قالب تخفیفی بسیار زیاد ارائه داده بودند.

مادربرد با کلی تخفیف، ۱۰ هزار تومان گران تر!
یکی از موارد جالب، فروشگاهی بود که مادربرد با قیمت واقعی یک میلیون و هشتصد هزار تومانی را به قیمت سه میلیون و چهارصد هزار تومان افزایش قیمت داده بود و با کلی تـخـفیــف محصول را یک میلیون و هشتصد و ده هزار تومان می‌فروخت. یعنی ده هزارتومان گران‌تر از قیمت قبل از تخفیف!  

برای خرید بنظرم فقط محصولاتی رو بخرید که برند و قیمت واقعی آن را می‌شناسید و حتما قبل از خرید از طریق گوگل و سایر روش های جستجو، قیمت واقعی محصول رو بررسی کنید. مثلا اگر قصد خرید هارد سامسونگ داشته باشید می‌توانید قیمت‌های واقعی محصول را بررسی کنید. اما این مورد روی محصولات کمتر شناخته شده قابل بررسی نیست. مثلا ریمل با برندی ناشناخته که در جایی غیر از همون فروشگاه پیدا نمی‌شه. بررسی و تجربه شما چطور بوده؟»

بنابراین و با در نظر گرفتن تمام این موضوعات؛ ظاهرا ۵۰ درصد تخفیف بلک فرایدی در ایران بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و در عمل خبری از تخفیف نیست. پس توصیه ما این است حتما و پیش از نهایی کردن خرید خود قیمت و ارزش واقعی کالا را چک کنید تا در نهایت نه از بلک فرایدی و تخفیفاتش خاطره بدی داشته باشید و نه از تاریخ خاص ۹/۹/۹۹!

همچنین به  فروشگاه های مجازی که برنامه ای برای تخفیف های فصلی و مقطعی دارند  توصیه می شوند برای حفظ آبرو ودفاع از حیثیت حرفه های خود مانع از آغشته شدن  دروغ به تخفبف های خود شوند و گرنه، خیلی زود اعتماد مشتریان خود را از دست خواهند داد.

کد خبر: ۵۷٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha