۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
نسخه موقت برای کاهش قیمت مرغ در خراسان جنوبی؛ خروج از استان ممنوع شد
گزارش بازار

نسخه موقت برای کاهش قیمت مرغ در خراسان جنوبی؛ خروج از استان ممنوع شد

بیرجند- در پی افزایش غیر متعارف قیمت مرغ دستگاه قضایی در خراسان جنوبی به این موضوع ورود پیدا کرد و تا اطلاع ثانوی خروج مرغ زنده از این استان ممنوع شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان جنوبی با بیش از ۶۲۱ واحد پرورش مرغ گوشتی و ظرفیت هشت میلیون و ۴۶۳ هزار و ۵۱۴ قطعه در هر دوره جوجه‌ریزی به عنوان قطب تولید تمامی مراحل تولید مرغ از جمله پرورش مرغ مادر، جوجه یکروزه، مرغ گوشتی، کشتارگاه و بازار مصرف را دارد.

به گفته مسئولان استانی ۳۰ درصد مرغ تولیدی خراسان جنوبی مصرف و تولید مازاد بر نیاز به صورت زنده و گرم یا منجمد به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

قیمت بالای مرغ در استان های همجوار موجب شده که تولیدکنندگان بیشتر رغبت به صادرات آن به این استان ها داشته باشند و مردم نیز گلایه مند هستند که قیمت مرغ در قطب تولید بسیار بالا است.

قیمت مرغ پر کشید، مرغ در ترازوی گرانی، پرواز مرغ از سفره مردم و... انواع تیترهای است که این روزها در پی افزایش قیمت مرغ در رسانه‌ها به چشم می‌خورد. اما در هفته‌های اخیر این افزایش‌ها تا جایی پیش رفت که قیمت هر کیلو مرغ به ۳۸ هزار تومان هم رسید.

در ناباوری مردم این قیمت فقط بر اثر فشار افکار عمومی و سیستم‌های نظارتی ۶ هزار تومان کاهش یافت.

از این آشفته بازار خبرها دیگری هم به گوش می‌رسید تا جایی که عده‌ای از شهروندان با ترس از اینکه نکند قیمت به ۵۰ هزار تومان برسد در خرید بیشتر تلاش کردند و عده‌ای نیز در صف دریافت مرغ‌های منجمد پروتکل‌های بهداشتی را شکستند.

از این رو دادستان مرکز خراسان جنوبی به ماجرای افزایش قیمت مرغ ورود پیدا کرد و برای کنترل بیشتر بازار و افزایش عرضه بر اساس تقاضا دستور داد خروج مرغ زنده از استان ممنوع شود.

خروج مرغ از استان ممنوع است
دادستان مرکز خراسان جنوبی درباره ضمانت اجرای این دستور در استان در گفتگو با بازار گفت: ابتدا باید بگویم این وظیفه دستگاه قضا نیست که در این مسائل ورود پیدا کند اما از آنجایی که غم و رنج مردم در این مدت از افزایش قیمت مرغ زیاد شده بود، تصمیم گرفتیم به موضوع ورود پیدا کنیم.

حجت الاسلام محمد نسایی با اشاره به اینکه در استان تولید روزانه مرغ به بیش از ۱۰۰ تن می‌رسد، افزود: با توجه به نیاز استان ۷۵ تن تولید مازاد در استان داریم.

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌ها خروج مرغ و صادرات آن از استان زیاد شده است، گفت: این به این دلیل بوده است که قیمت مرغ در استان‌های همجوار نسبت به قیمت این استان بیشتر است.

بر اساس بررسی‌ها خروج مرغ و صادرات آن از خراسان جنوبی به دلیل بالا بودن قیمت مرغ در استان‌های همجوار بیشتر شده است

وی تاکید کرد: ما در تلاش هستیم که قیمت مرغ را در استان کاهش دهیم، اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم وقتی در استان‌های همجوار قیمت مرغ بالا باشد تمایل تولید کننده ها برای صادرات و خروج مرغ از استان افزایش می‌یابد و به نوعی آن‌ها نیز حق پیدا می‌کنند.

نسایی ادامه داد: افزایش قیمت مرغ در تمام کشور اتفاق افتاده است اما من امیدوارم با تصمیماتی که گرفته شده قیمت مرغ در خراسان جنوبی کاهش یابد، چرا که حق مردم است.

مردم تب افزایش قیمت را بالا نبرند
دادستان مرکز خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که شنیده می‌شود مرغ زنده از برخی خروجی‌های استان به سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود، گفت: بله ممکن است از مبادی غیر قانونی خروج مرغ از استان را داشته باشیم که در این رابطه باید نظارت‌ها را بیشتر کنیم.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه خروج غیر قانونی تا زمان اجرای این طرح گزارشات خود را به دستگاه قضا اعلام کنند.

وی در ادامه به برخی از مشکلات در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال تولید مرغ در استان به حدی است که کشتارگاه‌های استان نمی‌توانند همه این مرغ‌ها را کشتار کنند بنابراین باید بخشی از مرغ‌ها به صورت زنده از استان خارج شود تا از بروز صف‌های طولانی برای کشتار مرغ جلوگیری شود پس باید روش‌هایی را داشته باشیم که اختلالی در سایر بخش‌ها ایجاد نشود.

دادستان مرکز خراسان جنوبی از مردم خواست در خرید مرغ عجله نکنند، چراکه ایجاد هیجان در بازار تب تند قیمت‌ها را بیشتر می‌کند.

آنچه در باره قیمت مرغ گفته می‌شود به سازمان صمت مربوط نیست و در جهاد کشاورزی باید تصمیم‌گیری شود

تخلف خرده فروشی نداریم
معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت خراسان جنوبی نیز در گفتگو با بازار بیان داشت: در خرده فروشی ها تخلفی صورت نگرفته و قیمت‌ها توسط عمده فروش تعیین و فقط با هزار و ۲۰۰ تومان بیشتر در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود.

علی تهوری افزود: آنچه در باره قیمت مرغ گفته می‌شود به سازمان صمت مربوط نیست و در جهاد کشاورزی باید تصمیم‌گیری شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان صمت فقط موظف است که گران فروشی رخ ندهد، تصریح کرد: بر اساس بررسی و کنترل همکارانم در بازرسی‌ها آنچنان تخلفی از سوی خرده فروشی‌ها نداشته‌ایم.

وی نیز معتقد است قیمت مرغ در تمام کشور افزایش پیدا کرده و ما نیز از کشور جدا نیستیم.

با تمام این تصمیم‌ها و نظارت‌ها باید دید قیمت مرغ در خراسان جنوبی تا چند روز آینده چه تغییری خواهد کرد و آیا این راهکار در کاهش قیمت و ثبات آن تأثیرگذار خواهد بود؟ 

کد خبر: ۵۷٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha