۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
پای حمایت از تولید می‌لنگد؛ چشم کشاورزان خندابی به خرید تضمینی کشمش خشک شد
بازار از استان مرکزی گزارش می‌دهد؛

پای حمایت از تولید می‌لنگد؛ چشم کشاورزان خندابی به خرید تضمینی کشمش خشک شد

خنداب- وعده خرید تضمینی کشمش از کشاورزان در حالی هنوز اجرایی نشده است، که مشکلات اقتصادی و معیشتی، این قشر زحمتکش را به سوی فروش دسترنج خود به دلالان سوق می‌دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: کشاورزی و تولید در بزنگاه‌های مختلفی راهگشای اقتصاد کشور بوده و حمایت از این حوزه چتر گسترده‌ای است که بر روی کاهش بیکاری، رونق اقتصادی، جلوگیری از مهاجرت معکوس، حفظ کشاورزی سایه می‌اندازد، لذا انتظار نا به‌جا و سختی نیست که مسئولان پای‌کار بیایند و پاسخ کشاورزان زحمتکش و لایق را با حمایت از دسترنج آن‌ها بدهند و اجازه ندهند خون‌دلی که کشاورز برای به بار نشستن محصول خورده به تاراج برود و دلال و مفت خرها لذت آن را ببرند و زیر سایه رنج کشاورز پولدارتر شوند.

خنداب از توابع استان مرکزی است که در سال ۱۳۸۶ به شهرستان ارتقاء یافت و هم‌اکنون حدود ۶۰ هزار نفر در نقاط مختلف شهری و روستایی این شهرستان زندگی می‌کنند، این شهرستان در ۸۵ کیلومتری اراک، یکی از قطب‌های کشاورزی استان مرکزی به‌ویژه در تولید انگور و دیگر میوه‌ها بوده و سطح باغ‌های انگور استان مرکزی ۱۵ هزار هکتار  تخمین زده‌شده است که این میزان سبب شده مرکزی در جایگاه هشتم کشور قرار بگیرد و طبق آمار شش هزار و ۷۰۰ هکتار از این باغ‌ها در سطح شهرستان خنداب قرار دارد.

زحمت به ثمر نشستن محصول با کشاورز و سود و جیب‌های پرپول برای دلال است
یکی از کشاورزان تولیدکننده انگور در خنداب بابیان اینکه کار در تاکستان و تولید محصول ارگانیک و سالم انگور شغل نسل در نسل آن‌ها بوده است اظهار داشت: باوجود عشقی که به این کاردارم اما در سال و زمانه کنونی که هرسالش دریغ از پارسال شده دیگر پرورش انگور در این منطقه کفاف نمی‌دهد و پاسخگوی زحماتمان برای تولید محصول را نمی‌دهد.

سبحان سالاری با اشاره به اینکه یکی از عمده مشکلات کشاورزان قیمت پایین فروش محصولات است گفت: با تمام زحمتی که برای پرورش و به ثمر نشستن میوه‌ها می‌بریم اما درنهایت سود قابل‌توجهی دستمان را نمی‌گیرد و از فروش محصول اطمینان نداریم و تضمینی برای فروش باقیمت منصفانه وجود ندارد.

وی بابیان اینکه در شهرستان کارخانه به تعداد کافی برای تبدیل محصولات وجود ندارد و مسئولان نیز بی‌خیال هستند افزود: گهگاه مسئولی یادی از این فقدان در این منطقه می‌کند و زود فراموش می‌شود و همچنان ما می‌مانیم و محصولات روی دست مانده‌مان که مجبوریم باقیمت‌های فرمایشی و تحمیل‌شده دلالان آن‌ها را رد کنیم که دچار خسران بیشتر نشویم.

سالاری بیان داشت: امسال حتی هزینه سم به‌کاربرده شده را هم نمی‌توانیم بدهیم و تمام چک‌هایی که وعده داده بودیم در حال برگشت خوردن است، هزینه کارگران مانده و نمی‌دانیم برای این مشکل باید به چه کسی مراجعه کنیم، استاندار، فرماندار یا نماینده که همه این افراد خوب از وضع ما مطلع هستند.

امسال حتی هزینه سم به‌کاربرده شده را هم نمی‌توانیم بدهیم و تمام چک‌هایی که وعده داده بودیم در حال برگشت خوردن است، هزینه کارگران مانده و نمی‌دانیم برای این مشکل باید به چه کسی مراجعه کنیم، استاندار، فرماندار یا نماینده که همه این افراد خوب از وضع ما مطلع هستند

وعده‌های مسئولان توخالی بوده است/ خبری از خرید تضمینی نیست
محمود عزیزی یکی دیگر از کشاورزان در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه همه وعده‌های مسئولان توخالی بوده است، عنوان داشت: به مسئولین دیگر هیچ امیدی نیست و آن‌ها کشاورزان را سرکار گذاشته‌اند و خبری از خرید تضمینی کشمش وجود ندارد ولی بسیاری از کشاورزان هنوز امید دارند و مسئولان قول یک هفته دیگر را داده‌اند و عنوان داشته‌اند که این تعویق به علت رفع پاره‌ای از ابهامات است.

عزیزی گفت: در حوزه کشمش خنداب کشاورزان سالیان سال است که مشکل‌دارند اما از سه سال گذشته تاکنون یک سال به خاطر سرما سال بعد به دلیل آفات و یک سال دیگر به دلیل وجود دلال و کارخانه‌دار محصول به یغما رفته است و گویا آن‌طور که از شواهد امر پیداست امسال این سریال با تاراج دسترنج کشاورزان توسط دلال‌ها تکرار خواهد شد.

۶۰ درصد محصول خنداب به سایر استان‌ها و خارج از کشور صادر می‌شود
مدیر جهاد کشاورزی خنداب در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت تولید و فرآوری کشمش در این شهرستان اظهار داشت: کشاورزان خنداب سالیانه ۳۵۰ هزار تن محصول کشاورزی تولید می‌کنند و با تأسف باید اعلام کنیم ۱۵ درصد این محصولات باغی به دلیل نبود صنایع تبدیلی به ضایعات تبدیل می‌شوند و ۶۰ درصد محصول شهرستان به سایر استان‌های دیگر و خارج از کشور صادر می‌شود.

رضا حسین اسماعیلی بابیان اینکه خنداب ظرفیت بسیار خوبی برای تولید انگور دارد افزود: هم‌اکنون در این شهرستان دو کارخانه فرآوری کشمش وجود دارد و تعداد ۵۰ الی ۶۰ نفر نیرو نیز در این کارخانه‌ها مشغول فعالیت هستند اما این دو کارخانه فقط ظرفیت پنج هزار و  ۵۰۰ تُنی فرآوری کشمش را دارند و برای فرآوری کامل محصول در این منطقه حداقل هشت کارخانه دیگر نیاز داریم.

وی عنوان داشت: اگر تسهیلات با بهره کم در این شهرستان پرداخت شود و سرمایه‌گذاران جذب این منطقه شوند و کارخانه در این شهرستان احداث مشکل حل می‌شود و دیگر به این نیاز نداریم که محصول را برای فرآوری به خارج از شهرستان بفرستیم و سود اندکی عاید کشاورزان شود.

اگر تسهیلات با بهره کم در این شهرستان پرداخت شود و سرمایه‌گذاران جذب این منطقه شوند و کارخانه در این شهرستان احداث مشکل حل می‌شود و دیگر به این نیاز نداریم که محصول را برای فرآوری به خارج از شهرستان بفرستیم و سود اندکی عاید کشاورزان شود

کارخانه‌ها کشمش را به قیمت نخرند برای خرید ورود می‌کنیم
معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران طی سفر یک ماه قبل به استان مرکزی اعلام کرد: برای داشتن قیمت مصوب در حوزه کشمش توافقات خوبی با اتحادیه صادرکنندگان داشته‌ایم.

مرتضی معتمد با تأکید بر ایجاد شرکت تعاونی تخصصی با سهامداری باغداران گفت: اگر کارخانه‌ها قیمت مصوب برای خرید کشمش را رعایت نکنند سازمان مرکزی تعاون روستایی برای خرید ورود پیدا می‌کند.

فقدان برند خنداب و وجود دلال مشکل اصلی کشمش منطقه است
فرماندار شهرستان خنداب نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یکی از مشکلات تولیدکنندگان کشمش خنداب نبود برند این محصول در خنداب و نیز وجود دلالان کشمش دیگر استان‌ها و خرید کشمش خنداب و فراوری آن در دیگر استان‌ها است.

حسن خزانی پور گفت: قیمت پایین فروش محصولات، بیمه باغات و نبود تقاضای خرید برای محصولات کشاورزی را ازجمله مشکلات این بخش هست.

وی، دلیل کم بودن میزان تولید را نبود ضمانت برای خرید محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود: حمایت دولت از کشاورزان به‌صورت منطقه‌ای عامل اساسی و مهم در راستای حل این موضوع است.

وی، دلیل کم بودن میزان تولید را نبود ضمانت برای خرید محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود: حمایت دولت از کشاورزان به‌صورت منطقه‌ای عامل اساسی و مهم در راستای حل این موضوع است

مقرر شد برای خرید تضمینی کشمش باقیمت هر کیلوگرم ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان اقدام شود

محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک، کمیجان، خنداب در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار، بابیان اینکه دسترنج کشاورزان خنداب به یغما می‌رفت گفت: دلال‌ها کشمش خنداب را مفت می‌خریدند و این به دلیل عدم قیمت تضمینی بود و مقرر شد نسبت به خرید تضمینی کشمش باقیمت هر کیلوگرم ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان اقدامات لازم به عمل آید.

استاندار مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص معضل کشمش خنداب و قیمت پایین محصول و دست‌های پنهانی دلالان برای ارزان خریدن محصول اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که با تزریق منابع مالی به جهاد کشاورزی و اتحادیه کشاورزان شهرستان، مسئله خرید انگور و کشمش حل شود.

سید علی آقازاده افزود: با توجه به میزان برداشت مطلوب انگور در این منطقه و حمایت از کشاورزان و تولید گران تمهید خرید کشمش اندیشیده شد که به این واسطه با تزریق اعتبار به صندوق کشاورزی، اتحادیه می‌تواند کشمش و انگور را به‌صورت تضمینی از کشاورزان خریداری کند تا از این طریق هم دغدغه کشاورز رفع شود و هم ، به‌جای واسطه‌ها، کشاورزان به لحاظ مالی از محصولشان بهره‌مند شوند و سود خوبی نصیبشان شود.

با بررسی‌های صورت گرفته با تمام وعده‌ووعیدها و بروبیاهای مسئولان تاکنون هیچ خرید تضمینی از کشاورزان صورت نگرفته و همچنان بازار کشمش سر در گریبان است و نمی داند که دلال‌ها را بپذیرد و به سود کمتر آر آنچه حقش است تن بدهد یا بازهم منتظر بماند تا شاید روزی اتفاقی بافتد و رؤیای خرید تضمینی محقق شود.

آنچه مشخص است این است که کشاورزان به‌حق پای شعار «رونق تولید» ایستاده‌اند حال نوبت مسئولین است که پای‌کار حاضر و در تحقق کامل این شعار سهیم شوند و اجازه ندهند زحمت و دسترنج یک سال کشاورزان به تاراج برود.

کد خبر: ۵۷٬۰۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha