۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
«گردشگری روستایی» نسخه‌ای شفابخش برای دوران پساکرونا
بازار از قم گزارش می‌دهد؛

«گردشگری روستایی» نسخه‌ای شفابخش برای دوران پساکرونا

قم - می‌توان با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و با شرط حفظ فرهنگ و زیست بوم روستاها، دهکده‌های گردشگری در اطراف روستاها ایجاد کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: جهانگردی بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت در دنیا به حساب می‌آید. بسیاری از کشورها این صنعت پویا را منبع اصلی درآمد، اشتغال‌زایی، رشد بخش خصوصی و توسعه زیرساخت‌ها می‌دانند؛ صنعت گردشگری امروزه به قدری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نیز می‌نامند.

یکی از انواع گردشگری که روزبه‌روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند، گردشگری روستایی است و به نظر می‌رسد روستاها در آینده به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگران تبدیل شوند.

کنفرانس جهانی گردشگری، گردشگری روستایی را شامل انواع گردشگری با برخورداری از تسهیلات و خدمات رفاهی در نواحی روستایی می‌داند که امکان بهره‌مندی از منابع طبیعی و جاذبه‌های طبیعت را همراه با حضور در زندگی روستایی و کار در مزرعه و کشاورزی فراهم می‌آورد.

در ایران اسلامی با توجه به تنوع آب و هوایی و در کنار دیگر جاذبه‌های گردشگری که در کشور وجود دارد، وجود روستاهای بسیار زیبا و یا تاریخی و تنوع قومی و آب و هوایی می‌تواند از مقاصد مهم گردشگری روستایی در دوران پسا کرونا باشد.

شاید از منظر جهانگردان و دوستداران این صنعت، استان قم را باید تنها از منظر گردشگری مذهبی و زیارتی نگاه کرد، غافل از این که در دومین شهر گردشگری کشور علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و هم‌چنین ظرفیت توریسم درمانی روستاهایی هستند که هرکدام دارای تنوع خاص آب و هوایی و جاذبه‌های گردشگری در دل خود برای میزبانی از گردشگران دارند.

استان گردشگرپذیر قم که صنعت گردشگری آن این روزها به دلیل بحران کرونا حال خوشی ندارد و درست زمانی که در اوج آمادگی برای میزبانی از گردشگران خارجی و داخلی خود بود، کرونا ویروس ضربه سنگینی را به پیکره آن وارد کرد تا جایی که اکنون همه مراکز اقامتی و گردشگری تعطیل هستند.

می‌توان صنعت نیمه جان گردشگری در قم را دوباره احیا کرد به شرطی که دوباره به محدودیت‌های گذشته برنگردیم و ایده و خلاقانه به این صنعت پول ساز نگاه شود

اما شاید از دید دست اندرکاران صنعت جهانگردی، کرونا ویروس چه بخواهیم و یا نخواهیم مهمان ناخوانده‌ای است که به این زودی‌ها قرار نیست زندگی انسان‌ها را ترک کند، پس گردشگری را با چه ساز و کاری باید نجات داد؟

اما با توجه به وجود ظرفیت‌های پنهان و آشکاری که قم در زمینه صنعت توریسم دارد، به ویژه در زمینه صنعت گردشگری روستایی با توسعه بوم گردی و مسیر گردشگری طبیعی و کویر نوردی می‌توان این صنعت نیمه جان را دوباره احیا کرد به شرطی که دوباره به محدودیت‌های گذشته برنگردیم و ایده و خلاقانه به این صنعت پول ساز نگاه شود.

ایجاد دهکده‌های گردشگری در اطراف روستاهای قم
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم به خبرنگار بازار می‌گوید: به رغم این که قم ظرفیت‌های بالقوه‌ای در حوزه گردشگری دارد اما از نظر شاخص‌های گردشگری وضعیت مطلوبی ندارد لذا از برنامه‌های مهم ما برای توسعه صنعت گردشگری در روستاهای اطراف قم خواهد بود، البته با رعایت زیست بوم و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و با شرط حفظ فرهنگ و زیست بوم روستاها می‌توان دهکده‌های گردشگری در اطراف روستاها ایجاد کرد.

محسن بهشتی بیان می‌کند: قم فقر فضاهای ورزشی، فرهنگی و تفریحی دارد هرچند در طی سال‌های گذشته فعالیت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته ولی هنوز در زمینه شاخص‌های گردشگری قم ضعف‌هایی دارد، سیاستی که در نظر گرفتیم و در کارگروه امور زیربنایی مطرح شد، توسعه مراکز تفریحی و یا به صورت دهکده‌های تفریحی و گردشگری است تا مزاحمتی برای روستاهای استان صورت نگیرد و این مناطق با فاصله در اطراف روستاها ایجاد شد.

کهک؛ خلجستان و سلفچگان مقاصد مهم گردشگری روستایی
به گفته وی، مردم در گذشته اقدام به خریداری خانه در روستاها می‌کردند و در روزهای تعطیل در این مناطق تفریح می‌کردند که این امر شاید بعضاً باعث اعتراض روستائیان می‌شد چرا که ممکن بود باعث اختلاط فرهنگی بین فرهنگ روستایی و شهری می‌شد و یا روستاها هم با مشکلات زیست محیطی روبرو می‌شدند.

قم فقر فضاهای ورزشی، فرهنگی و تفریحی دارد هرچند در طی سال‌های گذشته فعالیت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته ولی هنوز در زمینه شاخص‌های گردشگری قم ضعف‌هایی دارد

معاون استاندار قم با بیان اینکه ایجاد دهکده‌های گردشگری در اطراف روستاها جدای از این که می‌تواند باعث توسعه گردشگری شود، در حفظ باغات روستایی هم می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد، می‌افزاید: مناطق گردشگری باید با فاصله در اطراف روستاها ایجاد شود؛ بخش کهک، سلفچگان و خلجستان قم ظرفیت خوبی برای ایجاد دهکده‌های روستایی دارند و در این زمینه می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی هم بهره‌مند شد، اکنون در حال جانمایی و مطالعات این مناطق هستیم.

بهشتی بیان می‌کند: مردم در فصل زمستان به منطقه برف انبار می‌روند و باید در این منطقه زیرساخت مناسب برای گردشگری زمستانی ایجاد شود و باید از این فرصت استفاده کرد؛ دریاچه نمک، دریاچه حوض سلطان و هم‌چنین کویر جاذبه‌های قم برای توسعه گردشگری در آینده می‌تواند باشد.

گردشگری روستایی، محرک گردشگری پایدار
یک استاد دانشگاه و مدیر گروه رشته گردشگری دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اهمیت گردشگری روستایی عنوان می‌کند: گردشگری روستایی به تمامی فعالیت‌ها و خدماتی که توسط کشاورزان، مردم و دولت‌ها برای تفریح و استراحت گردشگران و همچنین جذب گردشگران به نواحی روستایی ارائه می‌شود گفته می‌شود.

محمد آقازاده می‌افزاید: گردشگری روستایی شامل گردشگری کشاورزی، گردشگری مزرعه، گردشگری طبیعی و گردشگری فرهنگی و مانند آن است.

در حال رایزنی با منابع طبیعی برای ایجاد «مزرعه گردشگری» هستیم، این مزرعه شکل و ایده تازه‌ای برای تفریح و گردشگری است

به گفته وی، توسعه اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی از طریق توسعه اقتصاد سبز (اقتصاد گردشگری) می‌تواند احترام و تقویت ارزش‌ها، فرهنگ و هویت محلی و ملی، ایجاد فرصت معرفی، آشنایی و ارتقای فرهنگی روستایی و هم‌چنین تقویت ارزشمندی گوناگونی و تنوع مناسبات انسان با طبیعت با سایر انسان‌ها و فضا با معرفی الگوهای همساز با محیط زیست را مهیا سازد.

آقازاده می‌گوید: ایجاد فرصت برای توسعه ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روستایی به ویژه در دروان پسا کرونا از دیگر اهداف توسعه گردشگری روستایی می‌تواند باشد.

گردشگری مزرعه در قم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم نیز در این زمینه بیان می‌کند: مزرعه گردشگری شکل و ایده تازه‌ای برای تفریح و گردشگری بوده که در حال رایزنی برای احداث آن تا پایان دولت هستیم.

حمید یزدانی می‌افزاید: در حال رایزنی با منابع طبیعی برای ایجاد «مزرعه گردشگری» هستیم، این مزرعه شکل و ایده تازه‌ای برای تفریح و گردشگری است که با کاشت گیاهان دارویی در یک فضا و یا باغ طبق فصل خاص گردشگران در کنار گردشگری و رفاه از گیاهان این مزرعه هم بهره‌مند خواهند شد.

هرچند جمعیت کمی از استان قم در مناطق روستایی ساکن هستند ولی روستاهای آن از نظر تنوع در آب و هوا و برخورداری از جاذبه‌های گردشگری ظرفیت عظیمی برای جذب گردشگر دارند و در صورتی که زیرساخت‌ها و شرایط حضور مسافر در این مناطق فراهم شود و همچنین به خوبی معرفی شوند، می‌توانند ساعت ماندگاری مسافر در قم را ارتقا دهند.

کد خبر: ۵۶٬۸۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha